Світ

  ▪   Христина Вовчук

Демократичний локдаун

Як карантинні заходи впливають на перебіг передвиборчих перегонів у США
Матеріал друкованого видання
№ 16 (648)
від 15 квітня

Традиційна технологія виборчих кампаній у США цьогоріч дала збій: чи не вперше прямий діалог між кандидатами в президенти й американським суспільством майже відсутній. Першопричиною став спалах коронавірусної інфекції, через який президентські перегони відбуваються без живої публіки. Власне, ще з часу свого зародження система американської політики базувалася на безпосередній взаємодії з людьми: від праймериз до національних конвенцій. Однак у зв’язку з тим, що США нині займають перше місце у світі за кількістю хворих на COVID-19, передвиборчі кампанії претендентів на пост глави держави довелося мінімізувати.


До речі, американський виборчий процес уже не вперше стикається з вірусною кризою. Востаннє пандемія загрожувала виборам у 1918 році, коли іспанський грип забрав життя 675 тис. мешканців країни. Рівень інфікування тоді досяг піку в жовтні й листопаді, за кілька днів до проміжних виборів. За словами Крістін Воткінс, академіка з Медичного центру Університету Небраски, виборча ситуація в умовах «іспанки» має багато спільного з теперішньою пандемією COVID-19. Як зазначають Euronews, у 1918-му більшість масових заходів було також заборонено, багато членів Конгресу здійснювали агітацію віддалено — наприклад, надсилаючи інформацію на пошту або публікуючи колонки в газетах. Утім, оскільки спеціально до дня виборів заборону на громадські збори було скасовано, в окремих штатах тоді значно зросла кількість захворювань і летальних випадків. Схожу паралель провели також економісти Серхіо Коррея та Стефан Лак із Федерального резерву США й Еміль Вернер із Массачусетського технологічного інституту. Дослідники проаналізували пандемію 1918 року й виявили чіткий зв’язок між тривалістю соціальної ізоляції та смертністю від грипу, натомість триваліше дистанціювання виявилося пов’язаним із меншою кількістю загиблих.

 

Читайте також: Двобій за гегемонію. Як пандемія COVID-19 може вплинути на перебіг китайсько-американського протистояння


З огляду на такий історичний досвід, сьогодні між демократами й республіканцями тривають дискусії щодо запровадження голосування поштою чи навіть перенесення виборів. Наприклад, багато штатів ухвалили рішення відкласти голосування. У таких штатах, як Вашингтон, Орегон і Колорадо, бюлетень можна буде відправити в комісію листом. У 17-ти інших штатах голосування поштою також можливе, але за наявності вагомих причин. Ситуація особливо загострилася у Вісконсині. Так, 6 квітня представник демократичної партії губернатор Тоні Еверс вирішив перенести місцеві вибори на 9 червня. Республіканці замість того, щоб погодитися й дозволити всім громадянам здійснювати волевиявлення поштою, подали позов проти рішення губернатора. Натомість Верховний суд, членів якого призначив президент Дональд Трамп, підтримав позицію республіканців і змусив громадськість вибирати між власним здоров’ям і можливістю віддати голос. У своєму Twitter Трамп офіційно закликав мешканців Вісконсину піти на вибори. «Вісконсин — ідіть і проголосуйте зараз за справедливість — за Деніела Келлі. Захистіть свою другу поправку», — написав він. Наслідком стало те, що тисячі виборців штату були де-факто позбавлені виборчого права. Водночас люди, які все ж вирішили голосувати, чекали по кілька годин біля переповнених виборчих дільниць, дотримуючись відстані у два метри одне від одного.

 

Через державну заборону в умовах пандемії штаби обох кандидатів були змушені призупинити особистий збір коштів і перейшли до дистанційних варіантів. За останніми даними фонд Республіканського національного комітету становить понад $230 млн, а Демократичного — лише $14 млн


Головний противник голосування поштою — сам Трамп, який уважає, що так легше сфабрикувати результати виборів. Зокрема, для ускладнення цьогорічного голосування було використано його твердження, що на президентських виборах 2016 року незаконно проголосували три мільйони людей. Не надавши жодних фактів як підтвердження, американський лідер розкритикував низку заходів від демократів, оцінених у $2 трлн, які мають на меті компенсувати вплив вірусу на майбутні вибори. Так, Демократична партія запропонувала профінансувати загальнонаціональне голосування електронною поштою, щоб гарантувати участь людей у виборах, особливо тих, хто перебуває у групі ризику, якщо в листопаді коронавірусна інфекція ще становитиме небезпеку для здоров’я. Утім, на переконання Трампа, якби було прийнято пропозиції голосування поштою, то «в цій країні ви ніколи не обрали б республіканця». Побоювання Республіканської партії доволі примітивні: що легше американцям голосувати, то вищі шанси у Джо Байдена. Отже, зменшення явки виборців і делегітимізація голосування поштою в умовах COVID-19 стали основними методами виборчої стратегії Трампа.


Інша проблема для демократів полягає в тому, що Трамп використовує щоденні брифінги з Білого дому для національного телебачення на свою користь, не даючи при цьому слова експертам. Інструктаж від Адміністрації президента щодо боротьби з пандемією перетворився на випади в бік демократів, Всесвітньої організації охорони здоров’я та губернаторів, які підтримують ідею відтермінування голосування. Трамп прагне використати державні промови, призначені для інформування американської громадськості щодо останніх подій довкола коронавірусної інфекції, щоб показати свою боротьбу з кризою як успішну. Він відхиляв будь-яку критику і вступав у словесну перепалку з журналістами до того, як аналітики оновили інформацію щодо захворювання. «Ми справді зробили це правильно. Проблема полягає в тому, що преса не висвітлює все як слід», — сказав американський президент. Один із нещодавніх брифінгів навіть супроводжували трихвилинні кадри, схожі на рекламну кампанію. На запитання, звідки взявся ролик, Трамп відповів, що його було зроблено в Білому домі за кілька годин до брифінгу. Посилення урядової влади в умовах пандемії надає Трампу широкі можливості впливу на суспільні настрої.

 

Читайте також: Вибори в США: демократичний консенсус


Натомість Джо Байден у відповідь на використання очільником республіканців державного інформаційного ресурсу у своїй стратегії зробив акцент на цифрових інструментах. Він здійснює агітацію з дому в штаті Делавер, використовуючи подкасти й онлайн-звернення, у яких висвітлює міркування щодо найактуальніших проблем у США. Зокрема, запропоновані ним способи реагування на COVID-19 неабияк підвищили його рейтинг. Згідно з опитуванням CNN — SSRS, опублікованим 9 квітня, Байден має значну перевагу над Трампом у питаннях, що стосуються боротьби із захворюванням (52% проти 43%). Екс-віце-президент вважає, що хоча Трамп не винен у коронавірусній інфекції, він відповідальний за затримку реакції федерального уряду. До того ж, на його думку, вірус викрив недоліки управління Адміністрації Трампа: республіканську політику охорони здоров’я та відсутність інструментів для боротьби з безробіттям. Упевненості демократу також додає офіційна підтримка його колишнього головного опонента сенатора Берні Сандерса, який нещодавно оголосив про припинення своєї кампанії. «Сьогодні я закликаю всіх американців, кожного демократа, кожного незалежного виборця, я закликаю багатьох республіканців об’єднати сили на підтримку вашої кандидатури, яку я підтримую», — заявив сенатор під час прямого ефіру виборчої кампанії Байдена. Однак це не означає, що Байден автоматично став офіційним кандидатом від демократів — де-юре він усе одно має отримати рішення партії, що відбудеться на Демократичній національній конвенції, яку перенесли з липня на серпень.


Натомість витрати на рекламну кампанію впродовж останнього місяця демонструють, як різко COVID-19 змінив політичні меседжі. Так, передвиборчий штаб Байдена випустив серію цифрових оголошень щодо вірусу, включно з відстеженням коментарів Трампа під час спалаху вірусу. У відповідь штаб Трампа поширив сумнівну рекламу щодо зв’язків Байдена з Китаєм і ставив питання про його президентські здібності. Попри те що демократи зосереджують свою увагу на коронавірусній інфекції, як свідчить аналіз Wesleyan Media Project, за останній місяць спостерігається значне падіння загальної реклами в президентській гонці. Водночас, згідно з даними Kantar’s Campaign Media Analysis Group, загалом із 16 березня Демократична партія витратила понад $15,4 млн на трансляцію реклами у національних і кабельних телемережах щодо федеральних перегонів. Це майже втричі більше за суму, витрачену республіканцями за аналогічний період. Однак найближчим часом протрампівський фонд America First Action планує телевізійну, цифрову й поштову рекламну кампанію на суму близько $10 млн для контрнападу на Байдена. До речі, через державну заборону в умовах пандемії штаби обох кандидатів були змушені призупинити особистий збір коштів і перейшли до дистанційних варіантів. Тому республіканці розсилають електронні листи, в яких закликають прихильників пожертвувати $35 для отримання «золотої» членської карти команди Трампа. «Поки я борюся за безпеку нашої нації та її громадян, то маю знати, що ти також борешся за мене», — ідеться в повідомленні, підписаному президентом. У листах зі збору коштів для кампанії Байдена також не згадується слово «COVID-19». «Нині непевний час, і ваше здоров’я й безпека — наш головний пріоритет. Але ми також пильно стежимо за збором коштів, щоб гарантувати наявність ресурсів для перемоги Дональда Трампа восени», — ідеться в тексті звернення. За останніми даними, фонд Республіканського національного комітету становить понад $230 млн, а Демократичного — лише $14 млн. Тому найближчі місяці збору коштів стануть для демократичного табору вирішальними. 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.