Суспільство

  ▪   Спілкувався: Геннадій Карпюк

Ігор Хоменко: «Уперше за роки незалежності нам вдалося домогтися майже стовідсоткового забезпечення бойових бригад медикаментами»

Тиждень обговорив із начальником медслужби ЗСУ полковником медичної служби Ігорем Хоменком проблеми закупівель у військовій медицині

Що, на ваш погляд, зробить медичні закупівлі ефективнішими й позбавить їх зловживань? 

— Нашим першим кроком до цього стало рішення проводити публічні закупівлі виключно після попереднього ретельного моніторингу ринку виробників медичного обладнання. Основна ідея — зробити ціни чесними, позбавивши їх від нашарувань відкатів, а самі закупівлі — від штучного лобіювання виробниками. Деякі учасники ринку сприйняли такий підхід як загрозу власним інтересам, оскільки так вони опинялися в потенційно програшній позиції на конкурентному полі, де їхня перемога без колишніх гарантій ставала більш ніж сумнівною. Ми свідомо пішли на те, щоб зламати схеми так званих узгоджених закупівель для військової медицини, оскільки тут виникла просто кричуща ситуація.

Не знаю, чому досі цього не робили, це питання до попередників, але, поспілкувавшись із виробниками, а не з дистриб’юторами чи посередниками, ми з’ясували, що можемо здійснювати певні медичні закупівлі на 30% дешевше, ніж було донині.

І чому цю систему так довго не ламали?

— Можу чесно розповісти, як у нашій медицині було раніше. Приміром, медзаклад планує придбати комп’ютерний томограф, УЗД-апарат чи інше обладнання. Є фірми, які все це завозять в Україну. І є майданчик електронних торгів, де відбуваються держзакупівлі. Так от деякі медичні установи виписували технічні вимоги до обладнання, специфікації таким чином, що конкурс безальтернативно вигравав один виробник, під якого й підлаштовували закупівлю. Приміром, одне ТОВ давно постачало нам медичне обладнання. Як з’ясувала наша команда, за значно завищеними цінами. Приміром, у 2016-му це підприємство поставило 16-зрізові комп’ютерні томографи Optima 520 виробництва корпорації General Electric за 12,5 млн грн, а торік вирішило продати такий самий апарат одному з наших клінічних центрів уже за 15,5 млн грн. Йому запропонували взяти участь у конкурентній торгівлі, але ТОВ обрало шлях підкупу й шантажу. Спочатку вони спробували дати «гонорар» 3 млн грн, щоб завадити встановленню нової, справедливої ціни, а потім настійливо просили повернутися до ціни 2016 року. Це типовий приклад видимості конкурентних поставок та формальної роботи тендерної комісії медзакладу, яка фактично грала в одні ворота. Її члени тут здебільшого були статистами, виконуючи відведену їм роль. Адже коли ми спробували зняти дискримінаційні параметри медико-технічних вимог, які унеможливлювали перемогу будь-якого іншого учасника, то це викликало шалений спротив посадовців медичної служби, яким допомагав різноголосий «хор» кишенькових волонтерів.

 

Читайте також: «Реформи під копняком». Як зробити військову медицину ефективною

 

Окрім завищеної ціни на продукцію був і гіркий досвід її експлуатації. Два таких зразки, не пропрацювавши й кількох років, зупинилися у Вінниці й у Національному військово-медичному клінічному центрі. Потребувала заміни одна деталь — трубка вартістю приблизно 800 тис. грн. Виявилося, цей апарат вироблено в КНР, а такі трубки в наших лікарнях, навіть давнішого випуску, працюють по 10 і більше років! Тобто ці деталі зламалися, не вичерпавши технічного ресурсу, за який було заплачено.

Ми розпочали переговори з іншими виробниками. І виявили: «справедлива» ціна томографа такого класу в діапазоні 8,5–9,5 млн грн. Уявляєте, скільки заробляли дистриб’ютор і ті, хто сприяв йому в перемозі на торгах?

Коли ж розібралися в цій ситуації, я сказав: таких історій у нас більше не буде, годі! Усі потенційні постачальники йдуть на прозорий і чесний конкурс. І тут почалося: мені у вічі кинули: ви йдете проти системи, яку неможливо побороти. Хочете зламати налагоджений роками бізнес? Таке послання я отримав від самої системи…

 

А що з томографом? Вдалося купити за справедливою ціною?

— Попри спротив і змову деяких виробників, ми провели повноцінний аукціон, у якому переміг представник компанії Toshiba. Ціна їхнього томографа становила 9,45 млн грн. А тепер порівняйте з майже 16 млн грн, які від Міноборони хотіли отримати «старі» гравці!

І це система, а не поодинокі випадки. Торік київський госпіталь намагався придбати через торги лапароскопічну стійку Karl Storz на 57 елементів за 4,5 млн грн. Ми втрутилися й заблокували оборудку через порушення в проведенні торгів. Тут вдалося заощадити 1,6 млн грн, оскільки згодом таку саму стійку ми купили за… 2,89 млн грн! Причому в цього самого німецького виробника, який запропонував нам знижені ціни. Понад те, ми зверталися до головних офісів інших виробників й отримували ексклюзивні пропозиції на медичне обладнання для ЗСУ. Приміром, американський виробник обладнання мікрохірургії ока Alcon. Inc знизив ціну на сучасний операційний мікроскоп разом із додатковими опціями, такими як системи визначення параметрів очей для хірургії катаракти та 3D-візуалізації.

 

Читайте також: Пацієнти про медицину. Світовий досвід

 

Досягнуте порозуміння з Karl Storz дало змогу визначити оптимальну конфігурацію комплекту обладнання ультразвукової літотрипсії й перкутанної нефроскопії за 3 млн грн, у той час як аналогічний комплект іншого виробника коштував понад 5 млн грн. Прикметно, що на наших партнерів тиснули конкуренти, які втратили колишній контроль над медичними поставками для ЗСУ. Ще на початку цієї історії лапароскопічну стійку на 72 одиниці нам пропонували за 6,2 млн грн, запевняючи, що то ціна «спеціально для нас»! Зрештою її вдалося купити за 4,4 млн грн. І такі «ексклюзивні» пропозиції успішно пропускала система електронних публічних торгів!

 

А що далі? Адже це лише початок змін у медзакупівлях.

— Цього року візьмемося за медичні препарати — там теж ситуація може бути схожа. Маю конкретний план розібратися з усіма поставками й причетними до них комісіями. Потрібно позбутися «рішал» у їхньому складі й обзавестися професіоналами, які вболівають за справу.

Це лише на перший погляд пігулки є якимись дрібницями в темі закупівель. Скажімо, ми розбиралися, чому трапилося так, що 2017-го та на початку 2018-го аптечки медичні загальновійськові індивідуальні (АМЗІ. — Ред.) закуповували по 1,7 тис. грн за одиницю, а 2018-го «з урахуванням інфляції» нам пропонували їх майже по 2 тис. грн. Тоді ми окремо промоніторили компоненти АМЗІ. І от, приміром, китайський повітровід з аптечки реально коштує 50 грн, а в АМЗІ його чомусь закладали по 200 грн, тоді як значно кращий американський можна знайти за 160 грн. Це знущання! Так чином вдалося зменшити вартість аптечки до 1,5 тис. грн. Але спроба Міноборони централізовано закупити їх за такою ціною наразилася на шалений спротив. До кампанії тиску навіть залучили громадську антикорупційну організацію «Transparency International Україна», яка у своєму зверненні звинуватила нас у низці порушень та дискримінації учасників ринку. Згодом ми зустрілися з її представниками й аргументовано пояснили безпідставність таких закидів. Розібравшись, вони зняли свої претензії. На заощаджені кошти ми додатково придбали 4 тис. аптечок для бойових бригад.

Зрештою, уперше за роки незалежності нам вдалося домогтися майже стовідсоткового забезпечення бойових бригад медикаментами. Торік створили 30-тисячний резерв аптечок — досі такого ще не було.

 

Читайте також: Операція «по живому». Як відбувається реформування української військової медицини

 

А як виявили розбіжності в цінах на аптечки й викрили порушення?

— Це питання виникло на тлі децентралізації коштів, проведеної навесні 2018-го. Усі госпіталі тоді отримали фінансовий ресурс на закупівлі. Але дехто з посадовців вирішив їх здійснити за колишньою схемою. Тобто врахувавши і власний інтерес. Тому й зросли закупівельні ціни на АМЗІ. Проте ми ратуємо зовсім не за таку «децентралізацію» й вимушено втрутилися. Знаю, що зачепив лише незначну частину комплексу проблем. Завдяки контролю та порядності людей, які роблять цю справу, у медичних закупівлях можна навести лад і запобігати зловживанням. Мені легко це казати, бо я нікому не носив гроші й не збираюся це робити. На жаль, дехто в нашій системі не може так само чесно відповісти.

Головне, що я відчуваю підтримку міністра оборони та більшості військових медиків. Так, ще маємо забагато застарілого обладнання, намагаємося оновлювати його. Збираємо з регіонів інформацію про першочерговість заміни того чи іншого устаткування, але катастрофічно бракує коштів. Бюджет на 2019-й такий самий, як і 2018-го, а ціни, як не крути, зростають. І роботи не меншає. Приміром, формуємо черговий мобільний госпіталь — на нього теж потрібне фінансування. Сподіваюся, нам вдасться розпорядитися наданим ресурсом так само ефективно та раціонально, як і торік.