▪   Сергій Сумін

Рівняння з багатьма невідомими

ФОТО:REUTERS
«Формула-1» розпочинає сезон із новими правилами, старими надіями і звичним для себе протекціонізмом
Матеріал друкованого видання
№ 12 (73)
від 27 березня, 2009
«П анове, заводьте ваші двигу­­ни!» – так сказав би делегат Міжнародної автомобільної федерації (FIA) Чарлі Вай­­тінг перед стартом, якби пре­­м’єрний у сезоні Гран-прі відбувався на «Старій цегельниці» в Індіанаполісі. Та перший етап F-1, як і торік, пройде в міському парку Мельбур­­­на. Перегони вестимуть так само 10 команд і 20 болідів, керовані тими самими 19 пілотами, що й рік тому. Лише місце Девіда Култхарда, який нині спостерігатиме за подіями з коментаторської кабіни ВВС, посяде мо­­­лодий швейцарець Себастьян Буемі, протеже власника команд Red Bull і Torro Rosso Дітера Матешіца.
 
Рука-владика
 
Епоха протекціонізму в F-1 має шанс відійти в минуле, якщо восени 2009-го у кріслі президента FIA Макса Мослі не опиниться ще затятіший «ферраріст», колишній директор Скудерії Жан Тодт. Вона бере початок від чільника організації Жана-Марі Балестра, який 1989 року своїм рішенням позбавив чемпіонства Айртона Сенну на користь свого співвітчизника Алана Проста. Але особливо пишно протекціонізм розквітнув саме за Мослі.
 
Ким би був Міхаель Шумахер, якби не особиста підтримка Берні Екклстоуна? Той спочатку посприяв потраплянню німця в команду Jordan, як виявилося, лише на одну невдалу гонку, потім допоміг його «терміновому» переходу в Benetton, а згодом уже разом із Мослі вони заплющили очі на використання Benetton забороненої електроніки заради першості «сонячного хлопчика».
 
Далі – більше. Екклстоун і Мослі переводять Шумахера і команду конструкторів з Benetton до напівмертвої Ferrari. Для неї порівняно з іншими провідними «стайнями» вдвічі збільшують відрахування від телетрансляцій, мотивуючи це тим, що червоні боліди частіше за інших з’являються в кадрі. Це Берні переконав багаторічного донора перегонів, американського тютюнового гіганта всі гроші на рекламу свого продукту спрямувати в одну команду (здогадуєтеся яку?), чим позбавив спонсорської підтримки десяток талановитих пілотів і McLaren, головного конкурента Скудерії. А Мослі «не помічав» порушен­­ня технічного регламенту задля повернення Ferrari на вершину перегонів.
 
Апогеєм протекціонізму чинного президента FIA стала зовсім свіжа епопея з покаранням McLaren та її пілота Льюїса Гемільтона, що була не більше ніж спробою Мослі за будь-яку ціну зробити когось із пілотів Ferrari – Філіппе Массу чи Кіммі Ряйкконена – чемпіоном. Кого? А яка різниця? Цим був обурений навіть Екклстоун.
 
Бідність не вада
 
2009-й став роком великих змін у «Формулі-1». Щоб компенсувати втра­­ту притискної сили внаслідок уведення нового аеродинамічного регламенту, в F-1 повернулися до сліків – гладеньких покришок без канавок. Збільшено ресурс двигунів до трьох гонок. Заборонено тести під час чемпіонату. Крім того, Мослі вже оголосив стратегію тотального зниження видатків команд, змусивши їх бюджети схуднути на 50%. А щоб «Формула-1» залишалася максимально привабливою для автовиробників та інвесторів, запропонував з 2010 року обмежити бюджет команд до £30 млн проти £300 млн у Ferrari та Toyota у 2008-му. Мовляв, тепер виграватимуть не гаманці, а справді цікаві ідеї.
 
Світова економічна криза не лише спонукала команди та їхніх господарів переглянути ставлення до першості, а й змусила об’єднатися для захисту власних інтересів перед свавіллям Екклстоуна в розподілі прибутків від телетрансляцій і все­владдям Мослі у трактуванні регламенту на користь своїх фаворитів.
Асоціація команд (FOTA) вимагає прозорості в діях комісарів і стюардів FIA на етапах Гран-прі й під час складання регламенту, щоб не допустити дискусійних тлумачень його положень. Навіть Ferrari та McLaren заявляють, що забули всі обрáзи і стали союзниками в протистоянні FOTA з FOM Екклстоуна та FIA Мослі.
 
У темпі presto
 
До останнього не було зрозуміло, скільки ж «стаєнь» і пілотів братимуть участь у цьогорічній першості.

5 грудня 2008-го Honda повідомила, що внаслідок скрути покидає «Фор­­мулу-1». Про можливий вихід із чемпіонату заявили також Toyota і Renault, але пізніше вони свої подання відкликали. Лише 6 березня керівництво Honda сповістило, що відбувся продаж команди. Новими власниками стали четверо її топ-менеджерів, очолюваних Россом Броном, команда ж називатиметься Brawn GP, а за штурвалами опиняться Дженсон Баттон і Рубенс Баррікелло.
 
7 березня Brawn GP у Сільверстоуні обкатала новий болід, а вже за кілька днів, взявши участь в тестах у Барселоні, викликала сенсацію. 11 березня Баттон на 1 с поліпшив час на колі порівняно з торішньою кваліфікацією Гран-прі Іспанії на цій самій трасі. А наступного дня його колега пришвидшив цей показник на 0,3 с. Можливо, з погляду вічності ці циф­­ри – дрібниця, але тільки не для фахівців, яким добре відомо, що кілька десятих секунди на кожному колі наприкінці сезону складаються у чемпіонські здобутки й чималі прибутки. 
 
Крім того, за чотири тестові дні в Барселоні болід Brawn GP проїхав понад дві тисячі кілометрів без жодної поломки й заміни двигуна Mercedes, а це шість дистанцій Гран-прі. Експерти відзначили ощадне зношення покришок на довгих серіях кіл, що може забезпечити Brawn GP додаткову перевагу на перегонах. Такими передсезонними тестами не може похвалитися жодна із суперниць. Тепер команда Брона вважається фаворитом щонайменше австралійського етапу.
 
…і всі-всі-всі
 
Поки Brawn GP не виступила на дебютних тестах, безумовного лідера виявлено не було. Накрутивши чималий кілометраж, пристойну швид­­кість продемонстрували Ferrari, Toyota і BMW Sauber. Та всі троє мали проблеми з надійністю болідів протягом усього періоду тестування.
 
Багато очікують від нового шасі Red Bull, побудованого гуру аеродинаміки Едріаном Ньюї. Подейкують, що це його «лебедина пісня», виконавши яку він після завершення сезону покине «Формулу-1». Шасі вийшло цікавим зовні, та швидкості не показало навіть під Себастьяном Фет­­телем. А нове шасі Renault не тільки не відзначилося швидкістю, а ще й дороблений за офіційним дозволом FIA двигун під час імітації гоночних заїздів регулярно пускав димок.  
 
І хоча пілотові Renault Фернандо Алонсо на останній репетиції в Хересі вдалося показати вищу швидкість порівняно з Баррікелло, успіх першого пояснюється кваліфікаційним колом з «порожніми» баками, тоді як другий проїхав свої серії на заправленій машині. Наступного дня Баттон привіз напарникові іспанця Нельсону Піке більш ніж 1 с, чим дав привід керівникові Renault Флавіо Бріатторе публічно висловити сумніви у легальності аеродинаміки боліда Brawn GP. 
Нічим особливим, окрім пізніх презентацій болідів і оптимістичних заяв босів команд, не відзначилися Toro Rossо і Force India. Посівши останні рядки у тестових протоколах, відверто розчарував McLaren. Попри те, що у «срібних стріл» чудовий двигун Mercedes (жодної поломки під час тестів), попри заяви керівництва команди, що все йде за планом, спеціалісти за­уважили низьку аеродинамічну ефективність їхнього нового шасі. А це вже помилка у проектуванні – подібне ми спостерігали минулого сезону в Honda, вислуховуючи ті самі заяви, що все «за планом». Лише у фіналі тестової сесії
в Хересі Хейккі Ковалайнен нарешті показав належну швидкість, і це дає надію, що McLaren зможе бути поміж лідерів сезону.     

За результатами передсезонних тестів фаворитами в Мельбурні вважають Brawn GP, Toyota, BMW Sauber, Ferrari, Renault, Mclaren і Williams. Саме так їх ранжирували експерти, а ось як розставлять їх пілоти, знатимемо вже вранці 29 березня, коли фінішує Гран-прі Австралії. Інтригу обіцяють ще ту. Дровенят до багаття підклала і Всесвітня рада FIA, що спробувала змінити систему визначення переможця першості – не за кількістю набраних протягом чемпіонату балів, а за кількістю перемог. На думку Мослі, це змусить гонщиків викладатися на повну на кожному етапі, а отже, збільшить видовищність «Формули-1». Та FOTA поправку до регламенту не підтримала, тому FIA пообіцяла повернутися до цього питання 2010 року.

[1242]

 
СЛОВНИЧОК

 

FOM (Formula One Management) – очолювана Берні Екклстоуном комерційна організація, фактично адміністрація «Формули-1». Контролює перегони й займається продажем телевізійних прав на трансляції етапів, здійснює загальне керівництво першістю й опікується організацією та логістикою кожного Гран-прі.
 
FIA – Міжнародна автомобільна федерація. Некомерційна організація, що представляє інтереси автомобільних товариств і є керівним органом з автоперегонів. Регламентує, зокрема, світовий чемпіонат «Формули-1».
 
FOTA – Асоціація команд «Формули-1». Створена 29 липня 2008 року за результатами засідання чільників усіх команд чемпіонату. Мета організації – розвиток першості й підтримка репутації F-1
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.