▪   Ірина Данченко

Магія називання

Чимало фірм обіцяють за короткий термін зробити людину "досконалою особистістю"
Матеріал друкованого видання
№ 6 (6)
від 7 грудня, 2007

Засновники НЛП (нейролінгвістичного програмування) не вважають свої методи наукою та відмовляються оприлюднювати будь-які дані, які довели б їхню ефективність. Широкий спектр застосування та невизначеність самого поняття «НЛП» дозволяє об’єднати «під одним дахом» людей найрізноманітніших професій: лікарів, маркетологів, управлінців, політтехнологів, лінгвістів, піарників, майстрів гіпнозу, а також звичайних шахраїв. Фірми, що про понують НЛП-тренінги, найчасті ше забороняють своїм клієнтам розповідати, чому і як їх навчали під час занять, а це більше нагадує сектантство, ніж науку. Нейролінгвістичні технології спираються на досягнення нейрології, лінгвістики та психотерапії та корінням сягають античності (мистецтво риторики).  

«Как вы яхту назоветё...
 
...так она и поплывёт», – ці слова герой відомого мультфільму співав, не підозрюючи, що невдовзі корабель називатиметься «НЛП». Саме феномен називання лежить в основі більшості нейролінгвістичних технологій. Називаючи річ, людина з давніх-давен не лише її привласнювала, але й створювала, надаючи бажаних (або небажаних) властивостей. Психолінгвістика – філологічна дисципліна, яка виникла значно раніше, ніж НЛП, – ілюструє цей феномен кількома яскравими прикладами із повсякденного життя. Батьки, намагаючись застерегти дітей від біди, найчастіше це роблять так: «Не лізь на стіл – розіб’єш горнятко!» –кілька разів на день повторюють дитині. Фінал логічний і передбачуваний: розбите горнятко й сльози. Парадокс у тому, що дитина була слухняною: вона зробила все, про що їй повідомляли батьки. Адже мозок слабко фіксує слово «ні», а тому не потрапити під машину складно навіть дорослій людині, якщо їй щодня про це нагадуватимуть.
 
Однак є й складніші мовні «фокуси». У них ефективно використано не лише принцип називання, але й замовчування, або неназивання, вже не кажучи про багатющий потенціал візуальних прийомів, скажімо, за допомогою шрифтів та розташування слів у текстових повідомленнях, а також інтонацію, тембр голосу, частоту повторень тощо. Практичне застосування цих технік – у рекламі та політтехнологіях.[258]
 
До «магічних» слів реклами належать: «довершений», «шалений», «фантастичний», «комфортабельний», «успіх», «біо-», «енергія», «здоров’я», а також формулювання-директиви, запозичені з еріксоніанського гіпнозу: «я відчуваю запах», «хочеться відпочити» тощо.
 
Транс минає біля кас
 
Олена Карпенко у книзі «Троянські коні телереклами» наводить приклади «споживацького трансу». Відомо, що покупці (особливо жінки) схильні до спонтанних покупок. Дослідники пов’язують таку поведінку зі станом, близьким до гіпнотичного трансу. У людини, яка перебуває у нормальному стані, очі кліпають приблизно 32 рази на хвилину, у збудженому – 50–60, у розслабленому – до 20. За допомогою прихованих камер було зафіксовано, що кількість кліпань очима в жінок під час вибору товарів зменшується до 14 на хвилину, а це майже транс. Як вважають дослідники, це викликано великим розмаїттям товару, адже коли «очі розбігаються», людина губиться. Коли покупець перебуває в такому стані, то про логічний вибір товару вже не йдеть ся – він купує те, що його змушують за допомогою хитрих психологічних прийомів. Нещодавно нейрологи довели, що кожна година перегляду телебачення заохочує дітей бути власниками рекламованих товарів. Оформлення бажання триває в середньому 20 днів. Скануючи мозок магнітним резонатором, можна зафіксувати момент прийняття рішення щодо купівлі певного товару, а також визначити, який вибір здійснила досліджувана особа.
 
Вчитися читати заново
 
Маніпулювати іншими людьми може навчитися кожний, однак завжди варто поставити питання щодо «екологічності» цього процесу, насамперед... щодо самого себе. Зрештою, ми щохвилини «маніпулюємо» один одним. Серед чудес, запропонованих фахівцями НЛП, – техніки гіпнозу, мистецтво зваблювати, успішна кар’єра та влада. Популярність цих послуг часто-густо залежить від браку елементарних комунікативних навичок та етики спілкування. Як недивно найталановитіші учні НЛП самі піддаються маніпуляціям. Адже як шахраям, так і їхнім жертвам притаманне вміння входити в довіру та невротичне прагнення сподобатися усім, а спільні мотивації роблять нас «пасажирами одного човна».
 
Практично немає людей, які б не повелися на нові рекламні трюки. Однак побачити справжній сенс за «магічними» словосполученнями можна, навчаючись заново… читати. Читати, звертаючи увагу на дрібні написи, пунктуацію і типографські помилки.
 
ДОВІДКА

НЛП відкрили випадково1970-х. Двоє американськихнауковців: математик і гештальт-терапевт Річард Бандлер та професор лінгвістики Джон Ґріндервзялися досліджувати працітрьох відомих психотерапевтів:Фріца Персла, Мільтона Еріксона та Вірджинії Сатір. Записуючи навідео і скрупульозно аналізуючифрагменти їхніх терапевтичних сесій, вони відкрили, що успіхзумовлений надзвичайно ефективним способом комунікації з пацієнтами.