▪   Микола Лузенко

Автомобілі найвищої стиглості

ФОТО: REUTERS
Бажаєта придбати автівку цього року? Купуйте до кінця жовтня
Матеріал друкованого видання
№ 34 (43)
від 29 серпня, 2008

 

З раціонального погляду складно пояснити, яким чином наші громадяни щомісяця встановлюють новий рекорд із купівлі нових іномарок, маючи середню зарплату меншу за $400. Цьогорічний сезон відпусток фінішував на позначці у 60 тисяч автомобілів – саме стільки українці придбали протягом серпня. Та парадокс у тому, що літо – це лише розминка. Восени продажі підуть угору. Тому якщо ви плануєте найближчим часом приєднатися до когорти автовласників, є сенс прочитати цю статтю уважніше.
 
АКЦИЗНИЙ ШЛЯХ
 
Восени автомобільний ринок України зазнає значних змін. Як відомо, його добряче струснуло після вступу до СОТ, і питання остаточного розміру митних ставок досі не закрите. На сьогоднішній день розмитнення іномарки відбувається за 10% митного збору – підставою для цього є лист Держмитслужби. Спроба пролобіювати збереження попередніх 25% ставок до кінця 2008 року, яка відбулася наприкінці минулої сесії ВР, зазнала невдачі – президент наклав вето на цей закон, і подолати його до початку канікул Рада не встигла. Та схоже, що держава хоче компенсувати зниження мита з 25% до 10% іншим шляхом – акцизним. Наразі Мінфін готує законопроект про зміну методики нарахування акцизного збору на авта, який призведе до підвищення акцизних сплат. «Принцип, за яким зараз автомобілі оцінюються, застарів, – вважає Денис Фудашкін, заступник міністра фінансів України. – Об’єм двигуна – адекватний показник для екологічного збору. А для податку на власність, яким є акциз, найправильнішим буде показник ціни». Наразі ж покупець платить 2 євро центи за кубічний сантиметр двигуна об’єму до 1500 кубічних сантиметрів і 10 євроцентів, якщо об’єм двигуна більший.
 
Наскільки саме зросте акциз, стане зрозумілим після оприлюднення законопроекту. Та вже зараз можна оцінити масштаби подорожчання за допомогою арифметичних розрахунків. Так, Кабінет Міністрів прогнозує збільшення відрахувань у зв’язку з новими акцизними зборами на рівні 250–300 млн грн. Якщо «верхню» цифру розділити на 600 тисяч нових іномарок, які за прогнозами й динамікою продажів буде завезено в Україну протягом 2008 року, отримаємо додаткові 500 «акцизних» гривень за усереднений автомобіль, які можна вважати приблизною величиною подорожчання. Начебто небагато, але слід розуміти, що чим дорожчою буде певна модель авто, тим більшим стане акциз на неї.
 
МИТНИЙ ПАРАДОКС
 
Другий момент полягає в тому, що теоретично Верховна Рада на своєму засіданні може запросто ухвалити зміни до закону про митні тарифи, й тоді розмитнення (принаймні до 2009 року) знову здійснюватиметься за 25 відсотковою ставкою. Однак СОТ і Євросоюз відреагують на такі дії вкрай негативно. Відтак, навряд чи такий варіант варто розглядати як найбільш імовірний, хоча спроба відкласти 10% розмитнення вже була – попри всі євроінтеграційні заяви влади.
 
Втім, навіть саме існування недорозв’язаного митно-акцизного питання здатне дещо заморозити процес падіння цін на автомобілі. Більше того, дилери, які першими почали зменшувати ціни після 16 травня (дата вступу України до СОТ), уже зараз пригальмовують і зменшують ціни не на весь модельний ряд, а лише на певну частину. З іншого боку, автомобілі, які продаватимуться восени, будуть розмитнюватися саме зараз, тобто за митною ставкою в 10%. Тому покупцеві просто треба дізнатися термін розмитнення конкретного автомобіля – навіть якщо Рада підвищить мито, існуватиме можливість придбання моделі, розмитненої «задешево».
 
ВІЙНА АКЦІЙ
 
Акційні зниження цін – дуже розповсюджене явище, яким сьогодні фактично прикривається цінова невизначеність й ускладнене прогнозування на українському авторинку. Перманентний акційний період триватиме до того, поки не будуть чітко визначені параметри оподаткування. Тому зараз – дуже сприятливий період для придбання автомобіля. Дилери оголошують зниження цін на частину модельного ряду, причому найбільш популярну частину. Прикметно, що саме завдяки цьому сформувалася нова картина літніх продажів. Так, різкий стрибок в цей період здійснили Mitsubishi, Škoda, Hyundai, трохи менший – Opel, Seat, Nissan, Chevrolet. Усе дуже просто: автомобілі цих брендів пропонуються зі значним дисконтом. Принаймні, відчутнішим, ніж у інших автодилерів.
 
На користь купівлі в цей період виступає і той факт, що акційні пропозиції стосуються не тільки ціни. Зменшені кредитні ставки, лояльні умови кредитування й акційні комплектації – ось зброя дилерів, які намагаються «вигризти» рекордну кількість проданих автомобілів. Літній період відпусток, помножений на кризову фіскальну ситуацію, примушує дилерський корпус вигадувати максимально сприятливі умови, щоб залучити живі гроші просто зараз. Стриманість у зменшенні ціни сьогодні означає провал на ринку. Достатньо подивитися на приклад Volkswagen, який віддав одразу кілька позицій, або не дуже вдалий результат продажів Ford’а. Автомобільний ринок України доволі насичений, що дає шанс дилерам робити цілком легітимні, але все ж таки хитрощі. Зменшення ціни розповсюджується на автівки, які або вже є на технічних майданчиках, або замовлені. Однак інфляція та умови кредитування, що дедалі суворішають, можуть зіграти злий жарт, коли запаси вичерпаються. Тоді продавці просто змушені будуть коригувати ціну в бік її підвищення. Орієнтовний період такої кореляції – кінець жовтня – листопад. Крім цього, нестача гривневої маси та валютно-курсові коливання можуть так само впливати на ціновий показник, а подорожчання металу й енергоносіїв уже найближчим часом докине свій відсоток до ціни авта.
 
Проте зараз все не так погано й можна знайти дуже вигідні варіанти. Наприклад, позашляховик Mitsubishi Pajero Wagon має в офіційного дилера ціну від 200 тис. грн. Буквально в березні навіть «сіра» ціна була вищою на 21–23 тис. Або Mazda CX7, популярний у нас кросовер коштує 213 тис. грн у офіційного дилера сьогодні, 240 тис. грн – у квітні. Певна річ, це орієнтовні приклади. Реальну цінову картину матимемо ближче до нового року. Але наступні два місяці – саме той час, коли купувати автомобіль не те що можна – треба! І вимагайте дисконт. Усі обставини цьому сприяють.


ГРАФІКА: Павло Ніц