▪   Сергій Степовий

Хто зупинить президента

ФОТО: Олександр Чекменьов
«Зелений коридор», яким пересувається кортеж Януковича, де-юре законний, але де-факто є дикунством для будь-якої європейської країни
Матеріал друкованого видання
№ 23 (136)
від 11 червня, 2010

ВЕСЬ СВІТ ЗАЧЕКАЄ. Кияни годинами стирчать у корках заради того, аби кортеж Януковича пересувався вільними дорогами

Якщо на дорозі через кожні 50 метрів зустрічається даішник, будь-який український водій без вагань пояснить причину: «Хтось їде!». Якщо ж перед водієм вигулькує регулювальник, за спиною яко­­го на зовсім порожній дорозі синіє лише форма тих самих даішників, також усе зрозуміло: «Хтось уже їде». «Хтось» – це українські високопосадовці: пре­­зидент, прем’єр-міністр або голова Верховної Ради. Їхнє пересування вулицями міст і ав­­тошляхами країни останнім часом завдає чимало клопоту пересічним українцям – правила державної охорони високопосадовців офіційно не змінилися, проте на практиці стали жорст­кішими.

Україна для президента

Найбільше від транспортуван­­ня перших осіб потерпають кияни. Лише минулого тижня рух у центрі столиці був паралізований двічі: спочатку задля охорони державних мужів під час виголошення послання президента до українців у палаці «Україна», потім під час його ж прес-конференції в Ук­­раїнському домі. Мало не щодня президент пересувається з резиденції «Межигір’я», що поблизу Вишгорода, до центру Києва, через що перекривають в’їзд до міста, а також ключові перехрестя на шляху гаранта. Як наслідок – великі затори вранці й увечері. Це так обурює громадськість, що в Адміністрації президента почали говорити про можливий переїзд Януковича на Липки, поближче до місця роботи. Та поки що далі розмов справа не пішла.

Екс-міністр внутрішніх справ Юрій Луценко недавно розповів, що ще за прем’єрства Віктора Януковича його безперешкодне пересування з «Ме­­жи­­гір’я» до центру столиці забезпечували 120 працівників ДАІ. За часів Тимошенко їх начебто було переведено на роботу в інші місця, а зараз знову скликано для організації безперешкодного руху Януковича, стверджує Луценко. На запитання Тижня, хто і як визначає тривалість перекриття руху на дорогах, в Управлінні ДАІ УМВС України в Києві відповіли, що все під контролем Управління державної охорони. «ДАІ лише виконує розпорядження», – ка­­­же начальник відділу зв’язків із громадськістю управління Олександр Ковалевський. За перекриття вулиць, за його словами, ДАІ відповідає опосередковано і вплинути на ті чи інші рішення не може.

Законодавство справді уповноважує Державну охорону діяти на власний розсуд, зокрема не лише перекривати, а й… відкривати рух там, де він не заборонений. Приміром, особливі правила для президента діють на столичному Гаванському мосту, що не так давно з’єднав Поділ із Рибальським півостровом і да­­лі – Оболонню. Для водіїв міст відкритий лише в одному напрямку. Натомість перекриту частину мостового переходу віднедавна використовують для проїзду президентського кортежу. Мовляв, усе для блага київських водіїв, адже в такий спосіб зменшилася кількість вулиць і перехресть, які перекривають через президентський кортеж. В Управлінні ДАІ Києва Тижню повідомили, що відкрити міст для всіх автомобілістів столична влада планує лише на початку наступного року.

Тривалість перекриття доріг у Законі України «Про дорожній рух» врегульована чіт­­ко: не раніше ніж за десять хвилин до і не пізніше ніж через три хвилини після проїзду кортежу. Реалії зовсім інші. Київські вулиці почасти перекриті чи не кілька годин, а під час візитів перших осіб держави до обласних центрів рух вулицями міст інколи паралізується на цілий день.

Зокрема, Донецьк традиційно приймає державних мужів на найвищому рівні, принаймні це однозначно стосується міліцейського супроводу. Джерело Тиж­­ня в обласному управлінні ДАІ розповідає, що для забезпечення супроводу VIP-кортежів працівників ДАІ просто «смикають» з усієї області, причому така робота додатково не оплачується. До речі, раніше на вулиці, де мешкав у Донецьку Віктор Янукович (на той момент — просто лідер парламентської фракції ПР), постійно стояла машина ДАІ, що не пускала на вулицю інших автомобілістів. Це пояснювалося «аварійною ділянкою» на дорозі.

Як саме прораховуються шляхи проїзду перших осіб, Тижню спробували пояснити в Управлінні державної охорони. «Схема цих шляхів враховує розташування лікарень, госпіталів, пунктів переливання крові, – каже голова прес-центру відомства Віталій Закревський. – Обов’язково про­­­­раховуються запасні шляхи відповідно до того, чи є загрози життю особи на цей момент». Про такі загрози 4 червня під час прес-конференції в Українському домі заявив сам Віктор Янукович, пояснюючи підвищені заходи безпеки щодо його охорони. При цьому ще наприкінці квітня, після скандальної аварії за участю машини швидкої допомоги з президентського кортежу, в якій загинув водій таксі, Янукович сам говорив про необхідність спрощення заходів безпеки.

ПЕРСОНАЛЬНИЙ МІСТ. Гаванський міст працює для киян лише в одному напрямку, інша його половина використовується для проїзду президентського кортежу

Ліберальна Європа

У більшості європейських країн перекриття дорожнього руху під час проїзду кортежів перших осіб держави застосовується вкрай рідко – зазвичай до таких заходів безпеки вдаються хіба що під час візитів закордонних гостей, які потребують додаткового захисту. «Під час звичайних поїздок канцлера не буває жодних перекриттів, – каже Тижню голова прес-служби уряду ФРН Рюдігер Петц. – За всі заходи безпеки відповідає федеральна і земельна поліція Берліна». Тобто спеціальної структури, що охороняє перших осіб держави, в країні немає. Німецькі вулиці якщо й перекривають, а це трапляється дуже рідко, то на незначний час, тому німці на незручності практично не скаржаться, каже Петц.

У багатьох країнах Європи державні керманичі взагалі не мають спеціального супроводу. Приміром, в Австрії та Фінляндії. У цих країнах перші особи держави послуговуються в робочому режимі лише службовими авто.

У Великій Британії за часів прем’єрства Тоні Блера пересування його кортежу супроводжувалося звуком сирен і мигалками, тому тамтешні журналісти часто проводили паралелі з пересуванням колишніх радянських партійних керманичів. Тепер ситуація може змінитися – новоспечений прем’єр Девід Камерон вирішив позбутися всіх пережитків минулого й зробити власне життя у Лондоні максимально наближеним до життя пересічного британця, пише лондонська London Eve­­ning Standard. Камерон навіть почав пересуватися містом за кермом власного броньованого авто, але поліція все ж відмовила його від таких вояжів, мовляв, занадто небезпечно.

Все, як у Росії

Подібна до української ситуація на дорогах під час пересування VIP-кортежів хіба що в Росії – там найретельніше охороняють президента, прем’єр-міністра та Патріарха Російської православної церкви. Під час їхнього пересування Москвою авто шляхи перекривають на кілька годин, що для російської столиці з її дорожніми проблемами часто закінчується транспортним колапсом. Примхи охорони російського президента на собі відчули і кияни. 17–18 травня під час офіційного візиту Дмітрія Мєдвєдєва проїхати центром Києва було взагалі неможливо. Люди, які не встигли виїхати з власних по­­двір’їв на шляху пересування кортежів українського та російського президентів, на тривалий час лишалися «замкненими» на території будинку.

У самій же Росії, а особливо в Москві, обурення громадськості викликає пересування не лише перших осіб, а й набагато нижчих за рангом чиновників, а також народних депутатів. Задля швидшого руху славнозвісними московськими заторами високопосадовці актив­­но використовують спеціальні проблискові маячки (у народі – мигалки). Це так обурювало громадськість, що найкмітливіші її представники почали закріплювати на даху авто маленькі сині відерця, які на відстані майже не відрізнити від спецсигналів. І хоча з креативними водіями вже почала активно боротися російська міліція, яка штрафує власників відерець «за недотримання правил перевезення вантажу», подія викликала великий резонанс навіть у Росії з її керованою демократією.[1911]

 
Заборонити законом

«Червоне світло» для кортежів

Ситуацію з незручностями під час переміщення вископосадовцями українськими дорогами може змінити Верховна Рада. Відповідний законопроект днями подав до парламенту народний депутат від НУ – НС Микола Катеринчук. У проекті закону запропоновано під час здійснення заходів державної охорони щодо всіх високопосадовців заборонити обмежувати право будь-якого громадянина на свободу пересування, зокрема обмежувати або забороняти рух транспортних засобів і пішоходів на вулицях та шляхах.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.