Політика

  ▪   Андрій Голуб

Туман рейтингів

Виборча кампанія офіційно стартувала, а кандидати у найбільших містах оголосили про участь у виборах.

Однак оцінити шанси з опором на соціологію складно. У соцмережах та місцевих ЗМІ публікують дивні показники без інформації про замовника та, подекуди, навіть базових даних про вибірку, статистичну похибку і конкретну компанію, яка проводила польовий етап. Представники української «соціологічної четвірки» – КМІС, «Демократичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва», Центр Разумкова та «Рейтинг» ­– також не поспішають з оприлюдненням ключових цифр. Остання компанія протягом червня-серпня опублікувала результати опитувань у низці міст. Тоді перелік кандидатів ще не був остаточно зрозумілий. Окрім того, дані оприлюднюють вибірково. Зокрема, деякі таблиці з запитаннями в різних містах виглядають абсолютно однаково, а деякі присутні для одних міст та відсутні в інших.

 

З огляду на ці факти, поки що Тиждень вирішив згрупувати дані про оцінку дій чинного мера на старті кампанії та рейтинг мера під час можливих виборів (ще раз наголошуємо, що запропоновані респондентам переліки кандидатів не завжди точні). Принагідно варто нагадати правила оцінки результатів опитувань, які публікують: 1. Компанія, яка проводить опитування має бути відомою, входити до Соціологічної асоціації України або входити до Європейської асоціації дослідників громадської думки і маркетингу (ESOMAR); 2. В результатах мають бути вказані точні формулювання запитань; 3. Запитання не повинні бути упередженими щодо одного або кількох кандидатів (Чи згодні ви з тим, що кандидат X – корупціонер на відміну від кандидата Y?), а варіанти відповідей повинні бути симетричні («скоріше не згоден – скоріше згоден», а не «повністю не згоден – скоріше згоден»); 4. Звертати увагу на замовника опитувань. Соціологи самі порушують вимогу оприлюднення замовника. Однак за можливості вибору віддавайте перевагу тим опитуванням, які дають інформацію про замовника.

 

Детальніше про маніпуляції з соціологічними даними можна дізнатися тут: Соціологія в журналістиці: як правильно розуміти та інтерпретувати дані соціологічних опитувань

 

Оцінку схвалення населенням дій мерів для міст з населенням понад 100 тис. осіб також можна подивитися у інфографіці «Стотисячники». Там дані станом на лютий цього року.

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.