НОВИНИ

Тривожні настрої українців сприяють маніпуляціям на телебаченні

Відчуття тривоги українців топиться у примітивних шоу та фільмах, присвячених криміналу, насильству, побутовим чварам, які переважають нині у телевізійному просторі. Про це пише Ростислав Павленко у свіжому номері журналі «Український тиждень».

Результати соціологічних опитувань свідчать, що понад 50% українців вважають, що події в країні розвиваються у неправильному напрямку, 61,1% характеризують політичну ситуацію як напружену і лише 19,3% – як спокійну. У той же час своїм становищем у суспільстві не задоволені майже 47% українців.

«Таке ставлення до реальності підвищує цікавість до продукції, яку штампує насамперед російська індустрія видовищ і розваг: передчуття лихого найлегше топиться у примітивних шоу та фільмах, присвячених криміналу, насильству, побутовим чварам або, навпаки, простим та одновимірним «любовним» стосункам. Що примітивніше, то легше затягнути аудиторію, яка не чекає нічого хорошого від життя», - пояснює автор.

Такі особливості, вважає автор, дають підстави і для політичного маніпулювання, адже політикою «певною мірою» цікавляться понад 67% українців, «дуже цікавить» майже 14%.

«Інтерес до неї міг би втілитись у громадянську активність, контроль над діями влади, боротьбу з корупцією (бодай на низовому рівні) тощо. Однак це потребує відповідного інформування: більшість зазначає, що бракує інформації про свої права і способи їх захисту», - пише автор.

Врешті зацікавлення політикою перемикається на пошук винних, чим і користуються маніпулятори, які через ЗМІ намагаються нацькувати громадську думку на вигідний об’єкт: опозицію, інші етнічні чи соціальні групи тощо, вважає автор.

У статті використано дані опитування з видання "Українське суспільство 1992-2010. Соціологічний моніторинг", підготовленого Інститутом соціології НАНУ.

Детальніше про інформаційну політику, що нині впроваджується в Україні, читайте у №19 Тижня.