НОВИНИ

«Юридична сотня» проаналізувала законопроекти щодо військових, за які Рада може голосувати цього тижня

За результатами аналізу пропонується прийняти за основу та в цілому шість законопроектів, один – за результатами першого читання за основу.

Правозахисна організація «Юридична Сотня» провела аналіз дев’яти винесених на голосування цього пленарного тижня у Верховній Раді законопроектів, які стосуються військових. Про це 19 червня повідомляє прес-служба організації.

 

За результатами аналізу пропонується прийняти за основу та в цілому шість законопроектів, один – за результатами першого читання за основу.

 

 

 

 

Законопроект №6268-1 про дискримінацію родин померлих

 

Держава надає одноразову грошову допомогу (ОГД) родинам загиблих військових у розмірі 1 321 500 грн. Однак якщо учасник бойових дій помирає після звільнення зі служби внаслідок поранення або захворювання, пов’язаного з виконанням обов’язків служби і вже не має статусу військовослужбовця, його родина не отримує допомоги. Цей законопроект пропонує надати право на отримання одноразової грошової допомоги членам сімей померлих військових, смерть яких настала після звільнення зі служби. Передбачає він і можливість отримання ОГД, в разі якщо смерть настала протягом року після звільнення з військової служби. Окрім того, передбачається право на отримання одноразової грошової допомоги особі, звільненій з військової служби, яка частково втратила працездатність внаслідок поранення, захворювання, якщо така часткова втрата працездатності настала не пізніше ніж через 3 місяці після звільнення зі служби. Законопроект було прийнято у першому читанні 27 січня. Наразі очікується розгляд у другому читанні. Як зазначає «Юридична сотня», законопроект рекомендується прийняти.

 

Законопроект №1174 щодо кримінальної відповідальністі за злочини проти військовослужбовців

 

Законопроект пропонує встановити кримінальну відповідальність за умисне знищення або пошкодження майна, посягання на життя, захоплення у заручники військовослужбовця Держприкордонслужби, ЗСУ, НГУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Управління державної охорони. Однак ст. 115, 147, 194, 348 Кримінального кодексу України вже передбачають відповідальність за вказані злочини. Законопроект було прийнято у першому читанні 16 червня 2015 року, наразі очікується розгляд у другому читанні. Проте за результатами розгляду «Юридичної сотні», його доцільно відхилити.

 

Законопроект №5701 щодо ідентифікації військовослужбовців Національної гвардії України

 

Законопроект пропонує запровадити систему персональної ідентифікації військовослужбовців Національної гвардії України (НГУ). Зокрема, передбачає створення єдиної бази індивідуальних номерів військовослужбовців НГУ та безкоштовний доступ до такої бази в мережі Інтернет шляхом надання такої інформації на запит за конкретним номером. Кожному військовослужбовцю НГУ передбачено довічне присвоєння індивідуального номера. Встановлюється обов’язок військовослужбовця завжди мати при собі жетон та індивідуальний номер на засобах захисту. Це дозволить громадянам легко бачити, запам’ятовувати та фіксувати індивідуальний номер військовослужбовця НГУ під час виконання ним завдань із охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки, у разі можливих неправомірних дій з його боку, або коли військовослужбовець НГУ не бажає представитись чи пред’явити своє службове посвідчення за аналогією ідентифікації поліцейських Національної поліції. За результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.

 

Законопроект №8394 щодо забезпечення житлом військовослужбовців-внутрішньо переміщених осіб

 

Проектом закону пропонується внести зміни до статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», передбачивши забезпечення житлом військовослужбовців, які проходили військову службу на територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, Донецької та Луганської областей, які визнані тимчасово окупованими, а також військовослужбовців, які звільнені з військової служби, членів їх сімей, які проживають разом із ними та є внутрішньо переміщеними особами і які були забезпечені службовими жилими приміщеннями або їм було надано жилі приміщення для постійного проживання на таких територіях. Також законопроектом пропонується забезпечувати житлом внутрішньо переміщених осіб, які мають у приватній власності жилі приміщення, що розташовані на тимчасово окупованих територіях. Крім того, законопроектом передбачається компенсація за належне для отримання жиле приміщення за бажанням особи. 

 

Проте законопроект потребує доопрацювання, зокрема, законопроектом не визначено порядок компенсації за належне для отримання жиле приміщення, не встановлено порядок забезпечення житлом осіб, житло яких було зруйновано на тимчасово окупованих територіях.

 

За результатами розгляду «Юридичною сотнею» пропонується повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Законопроект №8337 щодо соціального захист заручників

 

Законопроектом пропонується надати право колишнім заручникам на безоплатну правову допомогу. Передбачається додати новий розділ «Основи соціального захисту заручників»  в Законі України «Про боротьбу з тероризмом», що складається із статтей: посвідчення колишнього заручника, особливості державної правової допомоги колишньому заручнику, встановлюється право на першочергове   на безоплатне медичне обслуговування колишнього заручника в закладах охорони здоров’я державної та комунальної власності, обов’язок банків та інших підприємств, установ організацій усіх форм власності не нараховувати заручникам, протягом усього періоду тримання їх як заручників штрафні санкції і пеню.

 

Проектом закону також пропонується встановити одноразову грошову допомогу колишнім заручникам, у розмірі, що визначається в залежності від тривалості його тримання як заручника, а також одноразова грошова допомога у разі смерті заручника. За результатами розгляду доцільно прийняти за основу та в цілому.

 

Законопроекти №8293, 8363, 8349, 8350 щодо узгодження термінології

 

Із прийняттям Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» було впроваджено «заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях». У зв’язку із цим, чинні нормативно-правові акти в сфері національної безпеки і оборони потребують внесення змін задля узгодження термінів. Вирішити зазначено проблему можуть законопроекти №8293, 8363, 8383, 8349, 8350.

 

Ініціатори законопроекту №8293  пропонують внести технічні зміни до цілої низки нормативно-правових актів щодо приведення термінології стосовно осіб з інвалідністю відповідно до Конвенції про права осіб з інвалідністю, а саме вживання терміну «особа з інвалідністю» замість поняття «інвалід», «діти з інвалідністю» замість «діти-інваліди» та «особа з інвалідністю внаслідок війни» замість «інвалід війни».

 

«Юридична Сотня» рекомендує прийняти вказані законопроекти за основу та в цілому.

 

«Юридична Сотня» - об’єднання юристів, адвокатів та волонтерів-правників, які з липня 2014 року забезпечують правовий захист захисників України, надаючи безкоштовні юридичні консультації та персональний супровід учасникам АТО та їхнім сім’ям.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.