НОВИНИ

Любомир Шавалюк: Процес розвитку галузі морських портів в Україні починає пришвидшуватися

За словами експерта, цьому сприяє не тільки зміна регулювання та адміністрування галузі, а й значна рентабельність державних підприємств.

Сьогодні можна стверджувати, що процес розвитку галузі морських портів пішов. Він починає пришвидшуватися. Про це у своєму матеріалі для Тижня пише економічний експерт Любомир Шавалюк.

За його словами, цьому сприяє не тільки зміна регулювання та адміністрування галузі, яка допомогла залучити приватні стивідорні компанії та значні інвестиції в розвиток портової інфраструктури. Позитивною є також значна рентабельність державних підприємств: не тільки АМПУ різко наростила прибутковість унаслідок девальвації гривні, а й самі державні порти. Наприклад, «Південний» за дев’ять місяців 2015-го отримав 795 млн грн чистого прибутку, а за весь 2013-й — лише 164 млн грн.

Однак, зауважує Шавалюк, навіть попри хороші фінансові показники, державні порти є менш мобільними на ринку, тому об’єктивно програють конкуренцію приватним стивідорним компаніям і втрачають частку переробки вантажів. 

«Ці процеси триватимуть надалі, тож прибутковість державних гаваней очікувано знижуватиметься. Відтак Україна втрачатиме вартість відповідних активів, зате навзамін отримає вищу якість портового обслуговування, ліпшу конкурентоспроможність своїх портів загалом і більші обсяги транспортування в перспективі. Такий обмін однозначно піде на користь країні, але не державі. Недарма зараз багато нарікають на витіснення державних портів із ринку. З огляду на сказане сьогодні маємо найкращий момент для їх приватизації. Усвідомлюючи цей факт, Мінінфраструктури в серпні подало до парламенту законопроект, у якому запропоновано виключити державні порти зі списку об’єктів, які заборонено приватизувати. Вони можуть стати родзинкою приватизації вже наступного року», - пише експерт.

Однак, за його словами, на перспективу потрібно вирішувати значно складніші питання. 

«Експерти кажуть, що зазначених інвестиційних проектів може бути замало для реалізації транзитного потенціалу України. Потрібно думати про те, як кардинально збільшувати портові площі. А це потребує перекваліфікації призначення сусідніх сільськогосподарських земель та їх фактичного продажу портам. Ось іще одна нездоланна на сьогодні проблема», - пояснює Шавалюк.

Детальніше читайте в черговому номері журналу «Український тиждень»

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.