НОВИНИ

Міжнародну спільноту поінформували про можливість узаконення в Україні корупції у держзакупівлях

Відкрите громадське партнерство «За доброчесність державних закупівель в Україні» опублікувало звернення до керівників України і представників міжнародних структур, у якому вказало на можливе покращення умов для корупції у разі внесення змін до деяких законів про державні закупівлі.

В зверненні зазначено причини, з яких необхідно повернути на доопрацювання законопроект №7532 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних  закупівель», що  поданий Урядом України на розгляд Верховної Ради України.

Серед іншого йдеться про те, що внаслідок прийняття законопроекту, покращаться умови для корупції та погіршиться ситуація з прозорістю і можливістю контролю державних закупівель з боку громадськості.

Звернення адресовано голові Верховної Ради України Володимиру Литвину, президенту Віктору Януковичу, прем’єр-міністру Миколі Азарову, головам комітетів і фракцій Верховної Ради, голові представництва Європейської комісії в Україні Жозе Мануелю Пінту Тейшейра, директору представництва Світового Банку в Україні Мартіну Райзеру, представнику генерального секретаря Ради Європи в Україні Аке Петерсену, голові групи країн-членів Ради Європи по боротьбі з Корупцією (GRECO) Драго Косу.

Звернення відкрите для підписання представниками громадськості на сайті обєднання «ТОРО», яке представляє в Україні міжнародну організацію Transparency international.

Наводимо повний текст звернення:

Відкрите громадське партнерство «За доброчесність державних закупівель в Україні», що створене за спільним бажанням учасників, серед яких: українські неурядові організації, аналітичні центри та медіа-організації, глибоко стурбоване змістом законопроекту №7532 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних  закупівель», що  поданий Урядом України на розгляд Верховної Ради України.

Головний принцип державних закупівель полягає у забезпеченні конкуренції, що дає можливість суспільству отримувати найвищу якість послуг за справедливу ціну. Цим забезпечується ефективність витрачання державою суспільних ресурсів. Визначальними принципами державних закупівель у розвиненому світі є прозорість процедур закупівель та можливість усім зацікавленим безперешкодно отримувати інформацію як про оголошення тендерів, так і про їх результати.

Але, на жаль, законопроект №7532 від 30 грудня 2010 року порушує ці головні принципи. Так, під приводом спрощення процедур закупівель для замовників Уряд України у своєму законопроекті №7532 суттєво скорочує перелік документів, які підлягають обов’язковому оприлюдненню на державному веб-порталі з питань державних закупівель. Видаляється навіть звіт про результати закупівлі. Залишаються лише короткі оголошення про проведення державних торгів та про їх переможця.

У разі ухвалення законопроекту № 7532 бізнес, журналісти, громадяни та їхні організації, а також державні контролюючі органи втратять доступ до інформації про всіх учасників торгів та їх цінові пропозиції. Це може призвести до масової імітації конкуренції шляхом залучення афілійованих між собою компаній та підставних учасників, унеможливить попередження корупційних змов ще на етапі підготовки до проведення закупівлі.

На наше глибоке переконання, зміни, запропоновані законопроектом №7532, призведуть до погіршення відкритості та прозорості державних закупівель, суттєвого зменшення громадського контролю над витрачанням коштів платників податків, а також призведуть до втрати державними контролюючими органами важливих інструментів попередження корупційних оборудок з бюджетними коштами.

Як наслідок, ми прогнозуємо зростання корумпованості державних закупівель України.

Законопроектом №7532 пропонується перевести у «ручний режим» регулювання тендерних закупівель для державних казенних, комерційних та комунальних підприємств, у яких держава контролює понад 50% акцій. Регулювання такого типу організацій планується здійснювати шляхом окремих урядових постанов, а не процедур, визначених Законом. Законопроект №7532 не містить жодних гарантій відкритості подібного регулювання.

Уряд також пропонує скасувати погодження Міністерством економічного розвитку та торгівлі усіх закупівель у одного учасника. Водночас Уряд не пропонує жодного механізму здійснення контролю (зокрема й внутрішньоорганізаційного) за перебігом таких закупівель. Тож підстави для застосування цієї корупційно небезпечної процедури залишаються надто широкими та розмитими. Це означає очевидну небезпеку неефективного витрачання суспільних ресурсів.

Ми переконані, що таке квазі-«спрощення процедур закупівель» є лише зручним приводом, що маскує намагання вивести багатомільярдні державні закупівлі з-під контролю громадськості та небажання реформувати цю сферу в інтересах всього суспільства.

Наслідки поспішного прийняття законопроекту №7532 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель» від 30 грудня 2010 року для української системи державних закупівель та для міжнародного іміджу України можуть бути  вкрай негативними.

Враховуючи, що урядовий законопроект №7532 порушує принципи відкритості, прозорості та конкурентності державних закупівель, закликаємо докласти максимум зусиль для  повернення законопроекту № 7532 на доопрацювання Кабінету Міністрів України як його розробнику.

Теги