Економіка

  ▪   Катерина Койдан

Чи стануть техногіганти ще могутнішими після кризи?

Поки малий та середній бізнес по всьому світу намагається вижити в умовах пандемії та неминучої економічної кризи, такі компанії як Amazon, Microsoft, Facebook та Google здається почувають себе краще, ніж будь-коли.
За останніми даними, Apple має на своїх рахунках $192,8 мільярди. Для порівняння, ВВП України у 2019 році склав $153,2 мільярди. Варто зазначити, що рівень забезпечення готівкою технічного гіганта трохи впав у порівнянні з минулим кварталом, коли компанія зберігала на своїх рахунках понад $207 мільярдів. Тож, криза таки справила на Apple певний негативний ефект, але очікування були набагато гіршими.
 

Компанія-виробник найбільш відомих у світі смартфонів, ноутбуків та інших гаджетів сильно залежить від поставок різноманітних деталей з Китаю, де як відомо, значна частина заводів не працювала на початку року через карантинні обмеження. Крім того, у зв’язку з пандемією, компанія Apple була змушена закрити ледь не всі свої магазини по всьому світу.

 

Однак, наслідки коронавірусу для компанії виявились не такими вже значущими. Китайські виробники досить швидко відновили роботу. Apple відкрив магазини у Китаї і навіть нещодавно випустив кілька нових продуктів. Але не це головне. В компанії вже давно працювали над тим, аби зменшити свою залежність від продажу гаджетів за рахунок доходів від надання послуг, в тому числі продажу додатків через Apple Store та оформлення передплати на музичні та телевізійні сервіси. Оскільки під час карантину люди більше дивляться телебачення та більше користуються різноманітними додатками, стратегія Apple спрацювала відмінно і вони змогли частково компенсувати свої втрати від закриття магазинів.

 

Читайте також: Деформація чи еволюція

 

На відміну від Apple, очікування щодо впливу пандемії та супутніх карантинних заходів на діяльність Amazon були оптимістичними з самого початку. Компанія вже давно веде конкурентну боротьбу з фізичними магазинами за тих клієнтів, що надають перевагу офлайн-покупкам. Карантин суттєво вплинув на баланс сил – навіть найбільш консервативні споживачі почали купляти онлайн те, що завжди купляли в супермаркетах та магазинах, в тому числі продукти харчування, медичні товари та одяг. Тож, зіткнувшись з небувалим попитом, компанія Amazon оголосила про намір найняти додатково 100 тисяч працівників для роботи на складах та у службі доставки.

 

Цікаво, що карантин ймовірно виробить нові споживчі звички, і навіть коли загрозу коронавірусу буде подолано, значна частина нових клієнтів Amazon продовжить здійснювати покупки онлайн. Таким чином, компанія швидше за все виграє і в довгостроковій перспективі.

 

Неоднозначними були очікування щодо впливу кризи на Google та Facebook, доходи яких переважно залежать від реклами. Відомо, що перебуваючи у скрутному фінансовому становищі, компанії часто ледь не в першу чергу відмовляються від витрат на рекламу. Однак, практика показала, що це правило працює для іміджевих та дорогих рекламних кампаній, розрахованих на перспективу. Таку рекламу можна побачити на телебаченні та на сторінках дорогих журналів. Саме ці сектори рекламного бізнесу зазнають зараз суттєвих втрат. Водночас, рекламні кампанії через платформи Google та Facebook є відносно дешевими та надають змогу отримати миттєві результати у вигляді покупок вже сьогодні. Недивно, що саме таким рекламним кампаніям бізнес надає перевагу під час кризи.

 

Звичайно, специфіка теперішньої кризи полягає у тому, що деякі галузі, як-то наприклад, готельний бізнес та пасажирські перевезення, змушені практично повністю зупинити діяльність, а отже не проводять зараз жодних рекламних кампаній, в тому числі і в Інтернеті. Однак, Google та Facebook легко компенсують зменшення рекламних надходжень від компаній, задіяних у туристичному бізнесі, за рахунок реклами онлайн-магазинів, компаній, що займаються відеоіграми та надають різноманітні послуги онлайн.

 

Читайте також: Перезавантаження після кризи: почати із «зеленої» сторінки

 

Крім того, карантин дуже позитивно відобразився на інших послугах, що надають ці компанії. У Facebook говорять про небувале зростання трафіку у Messenger та WhatsApp, які забезпечують відеозв’язок та обмін повідомленнями між рідними й близькими. Google, в свою чергу, виграє від стрімкого зростання переглядів на YouTube та збільшення доходів від продажу додатків через Google Play.

 

Не відстає від інших технічних лідерів і Microsoft. Попит на програмне забезпечення компанії, що дозволяє спільну роботу над проектами онлайн, продемонстрував неабиякий зріст. Компанія вже давно агресивно просувала свій новий продукт для спілкування та спільної роботи, сподіваючись що Microsoft Teams стане альтернативою Slack для робочого спілкування. І ось, вже всередині березня компанія повідомила, що кількість користувачів Teams зросла на 37% лише за один тиждень і досягла відмітки у 44 мільйони користувачів щоденно.

 

Перехід на віддалену роботу також продемонстрував переваги використання хмарного середовища. Компаніям зазвичай складно й дорого адаптувати власну інфраструктуру до різких перепадів трафіку, що спостерігаються зараз у зв’язку з віддаленою роботою співробітників та багатьма іншими факторами. Використання хмарного середовища є ефективним вирішенням цієї проблеми. Тож, найбільші провайдери хмарних послуг, як-то Amazon, Google та Microsoft, зараз спостерігають неабиякий попит на власні продукти і пропонують компаніям суттєві знижки на оренду інфраструктури для потреб корпоративної мережі та програмні продукти для співробітників. Залучивши нових клієнтів зараз, технічні гіганти сподіваються отримати довгострокову вигоду від співпраці з ними і після завершення кризи.

 

Netflix також стала однією з тих компаній, що виграли від пандемії більше, ніж втратили. Завдяки низці нових і цікавих фільмів та серіалів, запущених у першому кварталі цього року, а також тому, що сотні мільйонів людей змушені сидіти вдома під час карантину, компанія отримала 15,8 мільйонів нових передплатників, або 22%-ий приріст у порівнянні з минулим роком. Тепер Netflix має близько 182 мільйонів передплатників по всьому світу.

 

Читайте також: Коронавірус підштовхує світ до рецесії

 

Однак, у своєму нещодавньому листі до акціонерів менеджмент компанії пояснює, що не все так оптимістично. Очевидно, що теперішнє стрімке зростання користувачів є тимчасовим явищем, викликаним карантинними заходами. По-друге, частина нових користувачів ймовірно й так би передплатила сервіс Netflix найближчим часом, але зробила це зараз, що ймовірно знизить органічне зростання аудиторії протягом кількох наступних років. Також, гостро стоїть питання нового контенту, адже компанія була змушена зупинити виробництво нових фільмів та серіалів через пандемію. Однак, керівництво Netflix заявляє, що має достатньо готового продукту, а також знятих матеріалів, що знаходяться на етапі обробки, а тому зможе запропонувати своїй великій аудиторії багато цікавих новинок протягом поточного та наступного років.

 

Теперішня криза показала, що люди, які змушені працювати з дому і триматися на відстані від рідних, друзів та колег, відчувають ще більшу залежність від послуг ключових компаній технічної галузі, а тренди, які й раніше працювали на користь технічних гігантів, лише прискорились.

 

При цьому, варто розуміти, що відносний успіх технічних лідерів в часи загальної кризи не був повністю забезпечений їх технічною підготовкою, а багато в чому пояснюється унікальністю продукту, конкурентними перевагами на ринку й просто везінням. Наприклад, такі компанії як Uber, Lyft та Airbnb, також дуже багато уваги приділяють розвитку та інвестиціям у нові технології, але теперішня криза надто суттєво знизила попит на їхній продукт, і вони потерпають від кризи так само, як і менш технічно розвинуті бізнеси.

 

Водночас, схоже, що технічні лідери виявились все ж таки більш готовими до кризи, оскільки будували свої внутрішні процеси на основі останніх технологій, покладалися на автоматизацію, де це було можливо, та розвивали інфраструктуру для цифрових комунікацій. Так, наприклад, технічно розвинуті компанії були готові до віддаленої роботи інженерів та інших ключових співробітників. Багато хто з персоналу й до кризи часто працював віддалено, а тому всі відповідні процеси були вже вибудувані й готові до застосування у більших масштабах.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.