Економіка

  ▪   Олександр С’єдін

Автоматизація Британії, дефіцит в Німеччині та заблоковане злиття Siemens і Alstom

Головні новини світової економіки в огляді Тижня

Велика Британія страждає через низьку продуктивність праці незалежно від Brexit, який може як допомогти, так і завадити технологічному розвитку.

 

Незалежно від Brexit в економіці Великої Британії накопичились проблеми з продуктивністю та автоматизацією виробництв. Проте невизначеність щодо Brexit стримує інвестиції компаній в автоматизацію, що може загострити проблему, аналізує Bloomberg.

 

Дані, зібрані Міжнародною федерацією робототехніки (IFR), галузевою групою, яка підтримує розгортання автоматизації обладнання для виробництва, демонструють, що Велика Британія відстає порівняно з іншими великими гравцями світової економіки. Так, за критерієм щільності роботів (кількість автоматизованих машин на 10 тисяч робітників) країна займає 22 місце у світі. Водночас Німеччина посідає третє місце, що підкреслює масштаби викликів, які відповідають  амбіціям прихильників Brexit  щодо підвищення глобальної позиції Великої Британії.

 

Читайте також: Електронна торгівля, чотириденний робочий тиждень та перспективи Індії

 

Завдані цієї нестачею збитки можна побачити у звіті про продуктивність країни, заначає дослідник і доктор наук в Единбурзькому центрі робототехніки Рам Рамоморті.

 

"Якщо Велика Британія хоче бути конкурентоспроможною серед партнерів, які інвестують у сучасні технології, тоді ми повинні також це зробити…Ми не знаходимося в точці неповернення, але необхідно докласти чималих зусиль, щоб розвернути стан справ, і це не станеться за одну ніч", - підкреслює Рамоморті.

 

Велика Британія демонструє один з найслабших темпів зростання випуску продукції за годину серед країн «Великої Сімки». У період між 2010 і 2015 роками зростання за цим показником становило близько 0,2% на рік, що набагато нижче тривалого середнього значення в 2,4% характерного для Британії у період між 1970 і 2007 роками. Цей рівень нижчий за відповідний у Франції та Німеччині.  Ситуація викликає особливе занепокоєння, оскільки консалтингова компанія McKinsey припускає, що близько 90% майбутнього економічного зростання потрібно буде досягати завдяки поліпшенню продуктивності лише задля збереження історичних темпів зростання.

 

Сповільнення зростання продуктивності може бути частково пов’язане з гнучкістю ринку праці Великої Британії. Після глобальної фінансової кризи компанії країни скористалися доступом до дешевої робочої сили передусім з бідніших країн Східної Європи. Це призвело до відсутності стимулів інвестувати в обладнання. Тепер прихильники Brexit стверджують, що компанії після закриття доступу до дешевої робочої сили будуть змушені інвестувати в автоматизацію та «розумну роботу». Поки ж французькі робітники у середньому працювали на 10% менше годин у 2017 році, але виробили при цьому більше за цей час, а компанія SKF, переміщуючи своє виробництво до Франції та Італії, стверджує, що там зможе «краще використовувати більш сучасні машини та технології виробництва».

 

Читайте також: Китай менше торгує та інвестує, Європа на межі рецесії, «шатдаун» в США приховує статистику

 

Люди не єдине, що може відсікти Brexit. Підприємства з іноземною власністю мають в середньому продуктивність, що вдвічі перевищує продуктивність британських фірм. Це підкреслює важливість відкритості до торгівлі та закордонних інвестицій, стверджує головний економіст Банку Англії Енді Халдейн. Банк Англії скоротив свої прогнози щодо інвестицій у бізнес до нуля у 2018 році. Халдейн припускає, що компанії просто натиснули на "паузу" в очікуванні розв’язання ситуації з Brexit.

 

Німеччина через сповільнення зростання буде змушена економити

 

Дефіцит бюджету Німеччині складе сумарно 25 млрд євро (29 млрд доларів США ) до 2023 року, свідчить підготовлений для уряду ФРН документ міністра фінансів країни, повідомляє Reuters. Щорічний дефіцит складатиме відповідно 5 млрд доларів США.

 

Дефіцит виникне через недоотримання податків в результаті сповільнення зростання найбільшої економіки Європи.  Раніше торгівельна напруженість в світі та побоювання щодо Brexit спонукали Німеччину скоротити прогноз зростання цього року до 1% від 1,8% запланованих  раніше.

 

Читайте також: 2019-ий: слалом по ризиках

 

«Це заклик до пробудження колег про те, що часи постійно зростаючих вимог без покриття рахунків закінчуються. Тепер настав час для бюджетної дисципліни», - заявила заступник міністра фінансів Беттіна Хагедорн.

 

Перспектива дефіциту бюджету означає стрімке погіршення фінансів Німеччини, яка в минулому році мала бюджетний профіцит обсягом близько 11 млрд євро.

 

Єврокомісію критикують за блокування злиття залізничних гігантів.

 

Єврокомісія заборонила злиття залізничних потужностей німецької компанії Siemens та французької Alstom. Злиття завдало б шкоди конкуренції на ринках систем залізничної сигналізації та високошвидкісних поїздів, вважають в Єврокомісії.

 

На ринку залізничних систем сигналізації, Siemens і Alstom є двома з трьох найбільших гравців - третій також є європейською компанією, зазначила єврокомісарка з питань конкуренції Маргарете Вестагер, повідомляє DW. "Об'єднана компанія стала б, безумовно, найбільшим гравцем у Європі, і на деяких ринках сигналізації не залишилося б конкуренції", - застерегла вона.

 

На ринку високошвидкісних поїздів, який стосується потягів зі швидкістю, що перевищує 300 кілометрів на годину, Siemens і Alstom є двома найбільшими гравцями на глобальному рівні поза межами Китаю, повідомила Вестагер.

 

Читайте також: Рік перших ластівок. Економічні підсумки 2018-го

 

Обидві компанії вважали, що злиття дозволило б їм конкурувати на глобальному рівні з китайським виробником потягів China Railroad Rolling Stock Corporation (CRRC). Сторону компаній при цьому зайняли міністри економіки Франції та Німеччини. 

 

Французький міністр економіки Бруно Ле Мер закликав до реформування правил конкуренції блоку. "На жаль, треба дивитися в майбутнє і реформувати європейські правила конкуренції. Разом з моїм німецьким колегою Петером Альтмаєром ми висунемо пропозиції щодо реформування цих правил і створення більш амбітної європейської промислової політики", - сказав Ле Мер. За його словами, Європа перебуває на шляху до того, щоб "скласти зброю перед Китаєм".

 

"Якщо Європа хоче залишитись конкурентоздатною на міжнародному ринку, вона повинна мати європейських чемпіонів", - погодився зі своїм французьким колегою міністр економіки Німеччини Петер Альтмаєр.

 

Проте єврокомісарка Вестагер заперечує слова міністрів. "Жоден китайський постачальник ніколи не брав участі в сигнальному тендері в Європі або постачав хоча б один швидкісний поїзд поза межами Китаю", - написала вона. "У найближчому майбутньому немає перспективи виходу Китаю на європейський ринок", - вважає Вестагер.

 

Китайський залізничний гігант CRRC є державною корпорацією. Вона була створена в 2015 році після злиття двох найбільших світових виробників залізничних транспортних засобів. Але успіх компанії можна пояснити його фактичною монополією на виробництво вагонів у Китаї. CRRC повідомив про продажі на суму 33 млрд доларів США (29 млрд євро) в минулому році. Для порівняння, Alstom мав 9,4 млрд доларів США, а Siemens Mobility - близько 10 млрд доларів США. Проте Вестагер стверджує, що 90% діяльності CRRC перебуває у Китаї, і за кордоном компанія має незначний успіх.

 

Комісія схвалила більше 3 000 злиттів за останні 10 років і заблокувала лише дев'ять, у тому числі злиття Siemens і Alstom в середу.