Культура

  ▪   Олена Максименко

Білим по білому. «Нормандія у живописі»: посібник з історії мистецтва і втеча з промзони

Уперше в Україні можна побачити колекцію творів видатних представників реалізму, романтизму, пост- і просто імпресіонізму, що присвячені землям Нормандії. Тут представлено полотна таких митців, як Клод Моне, Ґюстав Курбе, Ежен Буден, Жан Онфлер, Теодор Жеріко, Жан-Батіст Каміль Коро, Рауль Дюфі, Оґюст Ренуар, Жуль Ноель, Шарль Пекрюс та ін.
Матеріал друкованого видання
№ 36 (253)
від 6 вересня, 2012

Добірку під загальною назвою «Нормандія у живописі» формували впродовж 10 років і нині вона налічує понад 120 робіт, створених у період від 1750 до 1950 року. Маючи постійну «прописку» в колишньому жіночому монастирі абатства Дам, де розташована регіональна рада Нижньої Нормандії, колекція успішно мандрує світом. Для показу в Україні дирекція зібрання визначила 57 картин. До приїзду в Київ їх уже побачив Львів, де вони викликали неабиякий ажіотаж.

Фактично експозиція становить чіткий зріз історії мистецтва ХІХ століття – такий собі практичний посібник. Попри досить різнопланову жанрову належність, тематику, школу й настрій робіт, географічна прив’язка накладає чіткий відбиток на загальну атмосферу виставки: панівними є винятково м’які, приглушені кольори, де численні відтінки сірого не пригнічують, а білого, своєю чергою, не дають очікуваної піднесеності й легкості – така вже вона, мінлива природа Північної Франції. Ви не знайдете тут сонця в чистому вигляді – воно ховається в похмурому силуеті ко­­рабля Ежена Пуаттевера на узбережжі Ла-Маншу або ж узагалі закутане в густі хмари на «Причалі» Жуля Ноеля, з його демонічним поєднанням темно-сірого й жовтого. Максимум – ненав’язливо освічує аристократичних відпочивальників Жака Війона «Під тентом на пляжі в Блонвілі» чи дарує скупу дещицю світла для «Будівництва човна» Жана Коро Онфлера. Люди, судна, скелі, море, елементи сільського побуту – все наскрізь пронизане відчуттям хмарності й спокою – саме те, що потрібно після смуги серпневої спеки.

Майстри ХІХ століття, за словами організаторів, утікали в Нормандію від наступу промисловості на великі міста в пошуках гармонії з природою та нових ідей. Саме ці землі стали одним із епіцентрів зародження основних течій мистецтва тієї епохи, котрі, зрештою, зумовили прихід модернізму ХХ століття. Подорож полотнами Нормандії дає шанс бодай не надовго залишити мегаполіс услід за видатними майстрами.