Культура

  ▪   Олена Кухар

Селфі в Лос-Анджелесі, расизм в Амстердамі. Дві історії про мистецтво та сучасність

Інциденти – один іронічний, другий вельми трагічний, - що днями потрапили у фокус культурних ЗМІ, набули резонансу в першу чергу завдяки існуванню соціальних мереж, Youtube та Instagram. Жодна з медійних історій не була визначально спланована як піар – але, безумовно, виконала свою функцію.

Корони, селфі, доміно

13 липня на Youtube з’явилося відео з камер спостереження одного зі приміщень складіву Лінкольн Гайтс, що в Лос-Анджелесі, - і буквально за кілька днів набрало більше 5 мільйонів переглядів.

Річ у тім, що на території колись спорожнілого промислового складу зараз проходить виставка «14-та фабрика» (The 14thFactorу) художника СаймонаБірча (SimonBirch). Відвідувачка одного з залів, де експонувалося близько 60 різноманітних корон, вирішила зробити селфі перед тумбою з експонатом, втратила рівновагу і впала. Зачеплена жінкою тумба зрушила з місця інші тумби ряду – й спричинила ефект доміно. У ЗМІ одразу ж вигулькнула приблизна вартість ушкоджених об’єктів – $20,000 кожний.

«14-та фабрика» - це доволі масштабна виставка сучасного мистецтва.Вона розташована на території 12 тисяч м² у 14 залах, серед об’єктів експозиції, зокрема, – великий сад, навмисне ушкоджений автомобіль Ferrari, інсталяція з хвостів літаків тощо. Організатори називають виставку «монументальним, мультимедійним, соціально ангажованим мистецтвом та документальним досвідом». Художник СаймонБірч – британецьвірменского походження, народився 1974 року, зараз постійно мешкає в Гонконгу, над експонатамивиставкивінпрацював разом ізщедвадцатьматворчимипомічниками. В цілому, йдеться про якіснийсучаснийкультурнийзахід локального масштабу – тобто, очевидно, щоукраїнськийчитач не дізнався б про ньогозі ЗМІ, якби не механізмисучасноїмедійноїісторії.

Відео із камер спостереження виклав у мережу хтось, хто позиціонує себе як «друг» Бірча. Оскільки у коментарі до ролику він, зокрема, закликав «відвідати [виставку], поки вона працює, до кінця липня (або доки там ще щось не розтрощать)», журналісти одразу висловили сумнів у незумисності інциденту – але це не завадило росту його популярності.

Через два дні на сторінці виставки у Facebook з’явилася офіційна заява Бірча, з якої ми дізнаємося багато зворушливих деталей і, зокрема, читаємо спростування закидів у спланованості піару.

За словами Бірча, у ряді було 16 тумб і, відповідно, 16 корон. Частина з них була зроблена з нейлону або міді на 3D-принтері, частина – виконана з граніту та мармуру. Більшість з ушкоджених корон вдалося відновити, але найбільш тендітні, можливо, відновленню не підлягають. «Кожна з корон оцінюється в $20,000, плюс скількись коштує і моя робота з ними, але я розумію, що й Мону Лізу можна було б оцінити у $50, якщо враховувати суто вартість полотна й фарби. Цінність у світі мистецтва – це дуже складна штука. Сьогодні люди багато знають про ціну, але мало – про цінність», - пише Бірч.

Читайте також: Леонід Кантер: «Необізнаність спричиняє страх перед невідомим, який, власне, і є ксенофобією»

Бірчувже неодноразово закидали, що тумби – платформи з експонатами – мали б бути надійніше закріплені, а також, що у залі мало б бути більше охорони. Щодо останнього, художник нагадує, що організацією виставки займалася некомерційна організація, в якої не було грошей на достатню кількість охоронців. Щодо першого – каже: «Що ж, людей попереджали про те, що [у залі з коронами] треба бути обережним.Йдеться ж про корони як символивлади, а цедуженепевна й вразливаріч. Завдякивчасномуселфіможнаскинути президента, не те що корону! У будь-якомуразі, ви можете ізшкурипнутися, щобзахиститисявідідіотів, але врештіприйдеякийсь супер-ідіот».

Втім, Бірч не схильний до агресії чи снобізму на адресу дівчини, яка стала винуватицею інциденту. «Вона була настільки налякана і дуже засмучена, - пише художник, - тож ми зафіксували її дані, але вирішили нічого далі не робити, тому що очевидно було – йдеться про випадковість, і до того ж ця дівчина – студентка».

Дівчину «врятувало» також і те, що організатори виставки все одно не змогли б дозволити собі судові витрати. З іншого боку, саме з фінансових причин об’єкти «14-ї фабрики» не було застраховано.За зізнанням художника, робота над виставкою зайняла чотири роки. На її підготовку пішли всі заощадження Бірча, котрий, до того ж, напозичав грошей у друзів. Спонсорів у проекту не було, художникам довелося довго шукати локацію для експозиції (у Гонконгу та Нью-Йорку), поки не зуміли знайти адекватне місце в Лос-Анджелесі.

Після всіх цих злигоднів Бірчу пощастило: через іронічний виверт долі, силу соціальних мереж та  звичку сучасних людей цікавитися всім, що пов’язано із феноменом «селфі», про «14-ту фабрику сьогодні знають чи не всі, хто заглядає в англомовний Інтернет. Бірч не скаржиться: «Нам було складно знайти бюджет на рекламу, тож на момент, коли захід стартував, уся наша надія була лише на соціальні мережі». Власне, соцмережі не підвели. 

Випадок у Лос-Анджелесі – не перший, коли через селфі страждають об’єкти культури (з нещодавніх «жертв» можна згадати, наприклад, скульптуру сатира у Міланській Академії красного мистецтва – у 2014 році молодик забрався сатирові на коліна, щоб зробити нетривіальний знімок, врешті, від скульптури відламалася нога). Але це перший випадок, на додачу до самого факту існує відео-документація, до того ж, настільки вірусного характеру: станом на момент написання тексту кількість переглядів ролику на Youtubeсягнула 5,7 мільйона.

Читайте також: Лєночка за €500,000: продовження історії про «скандальну балерину»

Американські культурні експерти, які люблять пофілософствувати над додатковими сенсами того чи іншого випадку, згадали про ефект селфі-доміно як привід вкотре поміркувати над питанням про мистецтво та простір, у якому його розташовують.

Тут вам не Африка

Героями другоїісторії, щовідбулася в Амстердамі, такожстали митці, і тут такожфігуруєефектсоціальних мереж,щоправдайдеться про більшдраматичніматерії. 9 липняхудожниця з ПАР ЗанельМухолі (ZaneleMuholi) виклала в Instagram відео,  на якомуїїколегу, режисерку та сценаристку ЗібальНкумбі (SibahleNkumbi) зіштовхують зі сходів приватного готелю мережі Airbnb.

Мухолі разом з колегою прибула до Амстердама на відкриття своєї першої персональної виставки в музеї Stedelijk, яка відкрилася 7 липня. Вранці 9 липня жінки забарилися із звільненням приміщення – як стверджує Мухолі, йшлося лише про кількахвилинне запізнення. Жінка – хазяйка апартаментів – була дуже розлючена, тож покликала на допомогу свого чоловіка. Той викинув речі Нкумбі на сходи, після чого зіштовхнув і саму жінку зі словами «Тут тобі не Африка».

У результаті жорсткого падіння Нкумбі була госпіталізована зі струсом мозку.

Мухолі виступила із зверненням, у якому зазначила, що агресивні дії чоловіка були «мотивовані расизмом, сексизмом та ксенофобією». «Для мене очевидно, - пише вона, - що це був акт гендерного та расового насильства – високий білий чоловік агресивно штовхає чорну жінку, яка менша за нього, і для нього це все одно що кинути вниз зі сходів її сумки».

Airbnb, сервіс пошуку варіантів короткострокової оренди житла, вже виступив із вибаченнями. Один з топ-менеджерів мережі, Девід Кінг, розіслав засобами масової інформації звернення, у тексті якого запевнив, що компанія застосує жорсткі заходи, зокрема, запровадить пожиттєву заборону на співпрацю з людьми, яким властива подібна поведінка.

ЗанельМухолі поруч із одним з автопортретів – об’єктів виставки у StedelijkMuseum. Джерело фото - TheArtNewspaper

Про випадок, який широко розійшовся мережами Facebook та Instagram, говорять досі, хоч команда художниць вже повернулася до ПАР, а днями стало відомо, що проти чоловіка, який штовхнув Нкумбі, висунуто обвинувачення у спробі незумисного убивства. Говорять переважно з гіркою іронією – адже виставка, яку Мухолі привезла до Амстердаму (відкрита до 15 жовтня) власне й присвячена питанням дискримінації й насильства.

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.