Наполегливі спроби влади загнати проблему всередину лише поглибили її. Імітування стабільності впродовж 2012-го призвело до того, що в останні два місяці року ситуація з державними фінансами може виявитися взагалі катастрофічною. Як повідомила Державна казначейська служба, згідно з підсумками січня – жовтня 2012-го доходи бюджету становили 273,4 млрд грн за планового річного показника 373,96 млрд грн. Інакше кажучи, до скарбниці наразі надійшло на 100 млрд грн менше, ніж було заплановано. І вже зараз зрозуміло, що за два місяці такої суми не зібрати. Незалежні економісти оцінюють дефіцит бюджету-2012 щонайменше у 35 млрд грн.
Однак проблема насправді глибша. Навіть за умови повного виконання держбюджету передбачених коштів не вистачить, бо підтримки потребують місцеві скарбниці. Для них, імовірно, аби штучно применшити дефіцит держбюджету-2012 під час його ухвалення, заклали наперед занижені суми фінансування бюджетної сфери. Робили це в найгірших традиціях «одобрямсу», притаманного провладній більшості впродовж останніх двох із половиною років. А потім диспропорція лише поглибилася внаслідок передвиборних «покращень».
За інформацією голови Профспілки працівників освіти Сергія Романюка, для здійснення виплат бюджетникам за листопад – грудень не вистачає близько 10 млрд грн, із яких на зарплату освітянам – 2,5 млрд грн, медикам – 2 млрд. Решта – переважно оплата комунальних тарифів. «Цих коштів узагалі в бюджеті не передбачено», – наголосив він. Відтак педагоги та медпрацівники ризикують залишитися щонайменше без грудневої, а то й без листопадової зарплати. Медичні та навчальні заклади матимуть проблеми з оплатою комунальних послуг, а відтак в умовах повального відключення боржників від газопостачання деякі з них можуть залишитися без тепла.
Інформацію вже почали підтверджувати й чиновники в регіонах. Наприклад, начальник департаменту бюджету і фінансів Житомирської міськради Сергій Гаращук 20 листопада на засіданні міськвиконкому повідомив, що «на стадії формування бюджету спостерігалася нестача в обсязі двох із половиною місяців виплати зарплати працівникам охорони здоров’я та освіти… майже
50 млн: 39 млн – у сфері освіти за листопад і грудень; 10,6 млн – у сфері охорони здоров’я за грудень… У колег така сама ситуація, ми спілкуємося з іншими містами, районами – там теж бракує коштів на виплату зарплат за два місяці». «На 2012 рік програмою розвитку освіти Львівщини було передбачено 14,8 млн грн. На сьогодні профінансовано 12,5 млн – півтора мільйона ще затримується на казначейських рахунках», – зазначає начальник Головного управління освіти і науки Львівської ОДА Михайло Брегін. Про брак коштів, передбачених у Законі «Про Державний бюджет України» на 2012 рік, обласна організація профспілки працівників освіти і науки заявляла відразу після його прийняття. Із цього приводу місцеві профспілчани порахували нестачу освітніх коштів для кожного району й міста Львівщини й спрямували лист до Центрального комітету профспілок. Той, своєю чергою, звернувся до Кабміну, Адміністрації президента й профільного комітету Верховної Ради. За словами Марії Яцейко, голови Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки, профспілчани дістали відповідь: скарбниця не має грошей на листопад і грудень. Уже відомо про чимало фактів затримки з виплатою зарплат бюджетникам у регіонах, водночас деякі місцеві чиновники наказують підлеглим мовчати про заборгованість, лякаючи звільненням.
Натомість уряд Азарова не просто ігнорує проблему, а ще й намагається зробити цапами-відбувайлами «місцеву владу від опозиції», яка не хоче «правильно попросити» про допомогу. Представники парламентської опозиції тим часом повідомляють про приховування від них та експертного середовища і проекту держбюджету на наступний рік, який у Кабміні нібито хочуть продавити 4 грудня під час останнього засідання Верховної Ради в нинішньому складі. І, вочевидь, знову з огляду на цьогорічний досвід без обговорення та внесення поправок. Такий розвиток ситуації свідчитиме, що жодних висновків із проштовхування «котів у мішку», через яких потім країна опиняється в критичній ситуації, схожій на нинішню, так і не зроблено.
Наразі в уряді намагаються виправдовуватися, мовляв, узгоджують параметри державного кошторису на наступний рік із Міжнародним валютним фондом. Можливо, це потрібно, аби переконати останній у своїй здатності дотриматися необхідних для відновлення кредитування критеріїв. Однак очевидно, що урядовці Азарова мають досить можливостей знову дезінформувати представників МВФ, для яких проблемою є з’ясувати реалістичність заявлених доходів та видатків, а отже, і справжнього дефіциту. Так само, як це відбулося, коли судити із ситуації, що склалася, і з держбюджетом-2012. А з огляду на ймовірний економічний спад, наступного року проблем із виконанням бюджету-2013, особливо у тому варіанті, який знову протиснуть у парламенті за кілька годин, може виявитися значно більше.