Через рік внутрішньовідомчого обговорення Міндоходов оприлюднило законопроект, покликаний реформувати систему сплати ПДВ. З 1 січня 2014 року чиновники запропонували радикальніше знизити ставку податку, ніж це передбачено Податковим кодексом, зокрема – з 20% до 17%, пише «КоммерсантЪ-Украина.
Нова ставка ПДВ становитиме 9%. Роком раніше пропонувалася ставка 12% при імпорті, 7% – при внутрішніх операціях. Однак при ставці 9% бюджету загрожують втрати у 100,6 млрд грн. Але для компенсації втрат запровадять податок з обороту: 2% від обсягу імпорту, від суми угод при поставці товарів і послуг всередині країни, а також від операцій з резидентами територій з режимом пільгового оподаткування. При експорті, коли відшкодовується ПДВ, податок з обороту складатиме 1%.
У прес-службі Міндоходів запевняють, що завдяки податку з обороту втрат для бюджету не буде, а очікується навіть збільшення надходжень на 10-20%. Раніше чиновники прогнозували обсяг надходжень від нового податку в 100,6 млрд грн, але скорочення штучних ланцюжків поставки товару і загального обороту на 40% забезпечить лише 69 млрд грн. Ще 25,3 млрд грн бюджет заощадить на відшкодуванні ПДВ. "Експортери підрахували і погодилися зі ставкою в 1%, тому що, коли минулого року пропонувалася ставка 2,5%, а потім 2%, то металурги, зокрема, заявили, що не потягнуть", – каже голова комісії з питань економічної політики УСПП Юлія Дроговоз.
За словами заступника голови ради Федерації роботодавців (ФРУ) Дмитра Олійника, першими в зону ризику можуть потрапити галузі з високим переобки. На кожному етапі ланцюжка продукція дорожчатиме на 1%. "У моєму розумінні це вб'є експортний потенціал. Тобто в питанні застосування норм ми не можемо бути повними оптимістами", – відзначає він. Водночас, на думку Дроговоз, виграти зможуть підприємства з високим рівнем рентабельності, так як для них податкове навантаження знижується, а враховуючи, що експортери у більшості випадків самі імпортують сировину, комплектуючі, пропозиція для них вигідна. "Турбує, що буде з малим бізнесом. Частина виживатиме за рахунок спрощеної системи оподаткування, а ті, хто на загальній системі, змушені будуть закриватися або входити в структуру вертикально інтегрованих підприємств. Тобто монополізація", – вважає вона.
Також, представники бізнесу вказують на можливість у законопроекті подвійного оподаткування. "При імпорті платять ПДВ 9% плюс з обороту 2%, а при продажу – ще 9%, який з'їдається в результаті податковим кредитом, а потім ще 2% з обороту. І ніде в законопроекті не вказано, один раз платити ці 2% або два рази ", – побоюється Дроговоз.
Збільшені на 10-20% податкові платежі будуть закладені у вартість товарів і послуг. "Законопроект потрібно розглядати в комплексі з пропозиціями про зниження єдиного соціального внеску (ЄСВ) і навантаження на фонд оплати праці, – говорить радник міністра, глава податково-юридичної практики аудиторської компанії EY Володимир Котенко. – Чи буде тоді необхідність у збільшенні ціни, якщо будуть знижені витрати з ЄСВ? І якщо виникне потреба підвищення вартості, то чи готовий споживач терпіти це?". Виконавчий директор "Європейської бізнес асоціації" Анна Дерев'янко побоюється збільшення навантаження на бізнес одночасно з введенням контролю над трансферним ціноутворенням. Однак і Дерев'янко, і Олійник запевняють, що в уряді ще готові обговорювати запропоновані податківцями норми.
Паралельно Міндоходов змінить адміністрування ПДВ. Датою виникнення податкових зобов'язань стане не перша подія – факт надходження грошей на рахунки або відвантаження товару, а перехід до покупця права власності на товар або дата оформлення документа про надання послуг. Контролюючі органи вдвічі, до 60 днів, зможуть збільшити термін проведення документальної позапланової виїзної перевірки, якщо вважатимуть, що розрахунок суми відшкодування ПДВ проведено неправильно.
Також пропонується переглянути податкові пільги з ПДВ. Їх позбудуться юрособи-постачальники власної виробленої продукції (молока, м'яса), літакобудівники, кінематографісти. Оподатковуватимуться операції з поставки зерна, шкір, будівництво доступного житла, національний проект "Повітряний експрес", імпорт газу, ліків, брухту чорних металів і дерева, а також енергозберігаючого обладнання, племінних тварин. Олійник же нагадує, що за кожною преференцією у Податковому кодексі встановлено термін її дії, що є гарантією держави: "Гроші люблять тишу – якщо пільги будуть прибирати і не витримувати терміни, то бізнес довіряти не буде".
Пільги аграріям залишать, але спецрежим оподаткування переглянуть. Якщо зараз сільгосппідприємства 100% позитивної різниці між нарахованими зобов'язаннями з ПДВ та сумою податкового кредиту акумулюють на своїх спецрахунках у банках або Держказначействі, то з 2014 року 10% суми доведеться платити до держбюджету. Таким чином, втрати галузі можуть скласти близько 10 млрд грн, зазначає генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу Володимир Лапа. "10% – це досить багато, крім того, це негативний сигнал для інвесторів, адже податкові пільги – єдине, що тримає аграріїв на плаву", – пояснив Лапа.