У країні працювали тільки два з семи підприємств: Кременчуцький НПЗ і Шебелинський ГПЗ, пише "Коммерсантъ Украина".
Обсяг переробки у першому півріччі досяг абсолютного мінімуму за весь час незалежності України, відзначають в Міненерго. Навіть у кризовий для нафтопереробки 1999 рік українські НПЗ за перші шість місяців переробили близько 2,5 млн т.
Всього вітчизняні заводи здатні переробляти до 34 млн т нафти на рік.
У Міненерго повідомили, що через це скорочення за останні три роки роботи галузь втратила близько 18 тис. працівників та ще більше 54 тис. – втратили суміжні компанії та підприємства.
Крім того, ситуація в галузі негативно позначилася на надходженнях до держбюджету.
Частково доходи держскарбниці були компенсовані за рахунок оподаткування зрослого імпорту готових нафтопродуктів. Проте все ж, за даними Міненерго, втрати бюджету через ситуацію в галузі становлять близько 800 млн грн на рік.
"Переробники, на відміну від імпортерів, ще сплачували значний прибутковий податок із зарплат своїх працівників, екологічні збори і низку місцевих податків. У імпортерів просто немає такої кількості працівників", – говорить аналітик консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко.
Погіршення ситуації з нафтопереробкою спостерігається з 2005 року, коли скасували мита на ввезення нафтопродуктів. Уряд Юлії Тимошенко тоді заявив, що таким чином в Україні можуть стабілізуватися ціни на автомобільне пальне. Після цього в 2010 році зупинився Одеський НПЗ, потім Надвірнянський і Дрогобицький заводи, а в 2012 році був закритий один з найбільш технологічних заводів, здатний переробити до 16 млн т нафти на рік, – Лисичанський.
Нафтопереробники відзначають, що відхід НПЗ негативно позначилися на ринку. "Залежність від імпорту нафтопродуктів з країн Митного союзу стала критичною. Ринок управляється групою трейдерів-імпортерів, – говорить член наглядової ради ПАТ" Укртатнафта "Костянтин Бородін. – Їх маржа становить близько $300 за тонну при узгодженій експертно-аналітичною групою маржі в $180 за тонну та європейської маржі не більше $100 за тонну ".
Кабмін при цьому досить активно прагне домогтися цінової стабільності на ринку, що йому вдається, – ціни в цілому відповідають світовому котируванню нафти. Так, за даними Міненерго, в I півріччі 2013 котирування нафти марки Brent знизилися на $5 за барель, або на 5,3%. При цьому вартість Аі-95 знизилася на 6 коп. за літр (-0,63%), дизпалива – на 3 коп. (На 0,3%). Схожа ситуація була і в 2012 році, коли Лисичанський НПЗ ще вносив свій внесок в ціноутворення на нафторинку: у I півріччі Brent подешевшала на 5,7%, бензин Аі-95 – на 2%, дизпаливо – на 1,6%.
Деяку стурбованість у економістів викликає не тільки кількість звільнених співробітників, а й вплив зростаючого імпорту на платіжний баланс країни. За даними Міненерго, за I півріччя в країну було імпортовано порядку 1,15 млн т нафтопродуктів. Їхня вартість приблизно на $345 млн є вищою, ніж аналогічний обсяг нафти.
За підсумками січня-травня профіцит платіжного балансу склав $3,26 млрд, однак експерти очікують його погіршення в другій половині року.
"Відповідно, можна очікувати посилення тиску на курс гривні. Ризики від зниження внутрішнього виробництва нафтопродуктів і зростання їх імпорту виглядають дуже серйозними. І уряду слід було б використовувати всі можливості для їх зменшення",– резюмує виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.
Як повідомлялось, Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" закінчила 2012 рфк із чистими неконсолідованими збитками 10,27 млрд гривень.
Нагадаємо, у квітні виконавчий директор Східноєвропейської паливно-енергетичної компанії) Олександр Каплан заявив, що на Одеському нафтопереробному заводі почалися пусконалагоджувальні роботи.