Соціал-дарвінізм замість «покращення життя уже сьогодні»

Політика
24 Березня 2011, 16:18

Утім, якщо порівняти програму кандидата в президенти Януковича з реальним курсом, що сьогодні реалізовується в країні, виникає лише одна асоціація на тему його відомого слогана з 2004-го: «Тому що… брехня». Серед обіцянок, зокрема, такі: «…суттєво збільшити соціальні виплати незахищеним верствам населення, реалізувати широкомасштабну програму будівництва соціального житла й надати державну підтримку молодим сім’ям у спорудженні та придбанні житла… запровадження необхідних адресних дотацій малозабезпеченим родинам і підтримка їx у розв’язанні проблеми погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги» тощо.

Тим часом дійсність діаметрально протилежна. Доки в таборі Януковича обдумують оптимальні механізми стягнення пені за комунальні послуги, чиновники рангом нижче опрацьовують схеми позбавлення житла соціально вразливої верстви – пенсіонерів.

 Так, наприклад,  «намісник» президентської «вотчини» та базового електорального регіону Анатолій Близнюк виступив з ідеєю про позбавлення пенсіонерів, які не здатні оплачувати комунальні послуги без державних субсидій, житла з наступною заміною… мало не кімнатами у спеціально створених інтернатах. «От живе жінка сама в трикімнатній квартирі, має пільги. Ви не забувайте, що окрім субсидій є ще й пільги… як тільки вона відчує, що за трикімнатну потрібно платити певну суму, а за однокімнатну – втричі менше, зрозуміє, що ліпше не позичати грошей чи на когось ображатися… Держава має підготувати відповідні малогабаритки, де люди зможуть спілкуватися, матимуть пральню, перукарню тощо».

Проте цим справа не обмежується. В уряді готуються застосувати щодо малозабезпечених квартировласників схеми, які раніше використовували щодо ласих шматків державної власності: «допомогти» їм втратити можливість оплачувати комунальні тарифи шляхом їх динамічного підвищення. З цією метою в Мінрегіонбуді пропонують змінити процедуру так, щоб місцева влада та Нацкомісія з регулювання ринку комунальних послуг відтепер могли інформувати споживачів про зміну вартості компослуг не за місяць до їх завровадження, як це було раніше, а за 10 днів. Пояснення такого кроку вражає своєю цинічністю: темп зростання тарифів ЖКГ готується такий, що «за місяць обговорення, – йдеться в пояснювальній записці до законопроекту, – запропонований тариф вже перестає бути економічно обґрунтованим» (!). Тим часом сама пеня, згідно з проектом нового закону, буде вдесятеро більшою, аніж до введення мораторію на її нарахування у 1996 році (відповідно 0,1% та 0,01% суми боргу за кожну добу прострочення платежу).

Голова профільного комітету Ради з питань економічної політики Олексій Плотніков заявив, що абсолютно впевнений у готовності парламенту підтримати відповідні урядові ініціативи. Мабуть, тому, що слова для «холопів» і «бояр» у «доброго царя» істотно не збігаються.

Крім того, влада і далі ігнорує інтереси й іншої соціально вразливої верстви населення – молодих сімей. Команда Януковича фактично відмовилася від своїх передвиборчих зобов’язань у питанні підтримки батьківства та дитинства. В умовах швидкого зростання цін на найзатребуваніші громадянами товари та послуги популістське «збільшення допомоги на дитину вдвічі», зокрема й через розтягнення в часі, виявилося зменшенням. Так само деклараціями залишилися й обіцянки прем’єр-міністра Азарова про житло для молодих спеціалістів в обмін на укладення з державою двадцятирічного трудового контракту.

Водночас скасування норми про зарахування декретної відпустки до трудового стажу за передбаченого пенсійною «реформою» його збільшення для жінок не просто є потужним демотиватором для створення сім’ї та народження дитини, а й актуалізує іншу проблему, яку влада не збирається вирішувати. Адже в країні немає достатньої кількості (не кажучи вже про якість) ні ясел для дітей віком один-два роки, ні садочків. А матері при цьому урядовими зусиллями фактично заганяються на ринок праці.

На сполох забили вже навіть в ООН. Профільний комітет Організації, заслухавши звіт нашого уряду про виконання Конвенції з прав дитини, висловив занепокоєння, що в Україні батьки у складних життєвих обставинах не отримують належної підтримки з боку влади в процесі виховання дитини. А внаслідок імітації адміністративної реформи, на думку ООН, ще й з’явилася загроза погіршення соціальних послуг для дітей, оскільки«міністерство, яке раніше опікувалося проблемами сім’ї, нині реорганізоване у відомство, що відповідає за освіту, науку, молодь і спорт, а сім’я та діти випали зі списку пріоритетів влади».

Наслідком політики нинішнього керівництва держави, яке не лише не розширило підтримки молодих батьків в умовах соціально-економічної кризи, а й, навпаки, переглянуло пріоритети їм на шкоду, є гальмування темпів народжуваності, що спостерігалося наприкінці 2010 року. У результаті після позитивної динаміки останніх років кількість народжень за 11 місяців 2010-го порівняно з відповідним періодом 2009-го зменшилася на 15 тис., а найголовніше – з’явилися чіткі ознаки зміни демографічної тенденції (табл.). Якщо за п’ять років «помаранчевого безладу» народжуваність неухильно зростала (з 390 тис. до 471 тис.), а скорочення населення сповільнювалося (майже вдвічі – з 326 тис. до 173 тис.), то за «стабільної влади» все навпаки.   

Природний рух населення за січень – листопад відповідних років (Держкомстат)

Рік

Народилися

Скорочення населення

2005

389 831

325 631

2006

422 589

273 774

2007

436 732

261 091

2008

466 952

222 561

2009

471 386

172 570

2010

456 884

181 505

 

Може, «нову країну», «наближену за стандартами до Європи», Віктор Федорович бачить як модифікацію одного з «європейських» нацистських концентраційних таборів, у якому наявний «біологічний матеріал» приречений поволі віддавати свої життєві сили, обслуговуючи роботодавців із вибраної когорти людей, при цьому не обтяжуючи їх витратами на утримання непрацездатного «баласту» – пенсіонерів та дітей?