Сучасні сонцезахисні окуляри — це більше, ніж просто скельця в оправі. Для технічнопросунутих окуляри оснащують bluetooth-гарнітурою, фотокамерами та плеєрами або ж вмонтовують в аксесуар сонячні батареї від яких можна підзарядити мобільник (вартість таких коливається у межах $50-300). Для гламурних панн оправи аксесуарів виробляють із золота (варість таких – до $600), а для екологічно стурбованих — зі шкіри, дерева та навіть рогів. Дизайнери не втомлюються прикрашати окуляри "жалюзі" або ж пропонують самостійно розмалювати оправу, продаючи у комплекті спеціальні маркери.
Для більшості покупців саме дизайн залишається пріоритетнішим за “технічні” характеристики окулярів. “Перше, про що запитують потенційні покупці, — ціна. На другому місці — дизайн, і тільки потім — протекційні властивості конкретного товару.Багато хто взагалі не знає про те, що окуляри повинні захищати очі від шкідливого впливу ультрафіолету” — скаржиться на необізнаність співвітчизників менеджер із продажів інтернет-магазину Optika.ua Кирило Карасьов.
Літо крізь скельце
Перше, на що варто зверати увагу, ховаючи очі від сонця, — якість “скелець”. Виробники давно віддали перевагу пластиковим лінзам, проте консервативно налаштовані модники обирають мінеральне скло: саме цей матеріал вважають класичним і довговічним, щоправда доводиться миритися, що “скельця” інколи запотівають, легко можуть побитися та важчі за пластикові аналоги.
Органічні (пластикові) лінзи виробництва Канади, Німеччини та Франції повністю безпечні для очей, мають антиблікові, антистатичні, фотохромні та фотозахисні покриття. Окуляри з такими лінзами легші за скляні, але їх простіше подряпати чи деформувати. Якісний "окулярний" пластик не має нічого спільного із дешевим ширвжитковим товаром із лотків у переході. У разі, якщо фінанси обмежені, краще обирати акрилові лінзи (різновид пластикових) — вони найдешевші у своїй групі, натомість мають трохи гірші оптичні властивості у порівнянні із найбільш поширеними полімерними лінзами CR-39, стійкішими до подряпин. Щоправда CR-39 поглинають тільки 88% ультрафіолету, тому на їхньому тлі своїми захисними властивостями вигідно вирізняються полікарбонатні, які абсолютно не пропускають ультрафіолет, а також є найлегшими серед пластикових побратимів.
Зверніть увагу, аби на лінзах обов’язково було маркування UV400 або 100% UV protection, яке означає, що ваші очі повністю захищені від шкідливого ультрафіолету.
При виборі окулярів варто звертати увагу і на колір “скелець”. Короткозорим окулісти радять коричневі, які підвищують чіткість зображення, а далекозорим — синьо-зелені. Коричневі, сірі та зелені лінзи майже не впливають на сприйняття кольору навколишніх предметів, а от в інших випадках оку знадобиться час, аби “нейралізувати” колір лінз. Жовті посилюють контрастність, покращують видимість, — тому їх радять “одягати” автомобілістам в негоду.
Звернути увагу варто і на категорію окулярів за кількістю світла, яке останні пропускають. Для літа в місті достатньо буде таких, які пропускають 18-43%. Для подорожі на південь експерти радять окуляри, які блокують не менше 82%, тоді як на гірськолижному курорті чи морі, де сніг та вода віддзеркалюють сонячне світло, не обійтися без поляризаційних лінз, які “нейтралізують” неприємні для ока мерехтіння відбитого світла.
Якість “на око”
Очевидно, що йти купувати сонцезахисні окуляри краще оминаючи розкладки на вулицях та в переходах метро — тут вам найпевніше продадуть фальсифікат. “А дешеві окуляри не тільки не захищають очі, але навіть шкодять, оскільки затемнення призводить до розширення зіниць, у які потрапляє ще більше шкідливого ультрафіолетового випромінювання. Для очей безпечніше якщо ви узагалі окулярів не матимете, ніж носитимете неякісні.” — пояснює пан Кузнєцов.
Проте гравці застерігають: конрафакт чатує на стомленого сонцем покупця не тільки на ринках, але навіть у спеціалізованих магазинах. На око часто складно визначити, чи оригінальні “Живанші” ви тримаєте у руках. “Нині китайці навчилися дуже якісно підробляти, що не значить якісно виробляти” – зізнається Тижню Марина Ігнатенко, консультант одного із столичних салонів оптики, – “Раніше китайські підробки легко було відрізнити від якісних окулярів навіть на перший погляд — відгонило “кустарністю”, дешеві матеріали впадали одразу в око. Тепер азійські майстри укомплектовують аксесуар “фірмовим” футляром та спеціальною брендованою хусточкою. Пересічна людина, нефахівець, може й не зчутися, як купить підробку”.
Обираючи окуляри консультанти радять якомога довше та ретельніше їх “потестувати”: випробуйте девайс в тіні та на сонці, подивіться крізь скельця на вітрину магазину тощо. Поляризаційні окуляри експерти радять апробовувати, дивлячись на монітор комп’ютера або мобільного телефону: нахилені перед екраном скельця стануть абсолютно чорними, а в горизонтальному положенні повернуть собі звичний колір. Адміністратор магазину “Люксоптика” Олена Карасьова радить тестувати поляризаційні скельця в спеціалізованих магазинах: “В оптиках, як правило, є обладнання, яке дозволяє перевіряти якість окулярів, зокрема і поляризаційних, чого не скажеш про ятки чи ринки”.
Якщо у вас все ж виникають сумніви щодо адекватності товару заявленим характеристикам та компанії-виробнику, перш за все зажадайте сертифікат якості. Щоправда, гравці ринку зізнаються: в Україні “купити” потрібний сертифікат не проблема, однак вас має насторожити, якщо працівники магазину не надають документ на першу вимогу. А менеджер напряму “сонцезахисні окуляри” магазину “Світ лінз” Олеся Синельник радить зверати увагу і на ціну “скелець”: демократична ціна на якісний продукт стартує від 300 грн.
“Китайську” якість можна також вирізнити, звернувши увагу на надійність з’єднань та кріплень. До речі, саме на оправі оригінальних окулярів має бути вказаний бренд, номер моделі, номер кольору, довжина завушника тощо. “Якщо окуляри — підробка, то ці написи або відсутні або присутні тільки частково, а нанесені так, що швидко стираються.” — перераховує ознаки фальсифікату Кирило Кузнєцов.
Останній блиск
Головною модною тенденцією в “окулярному” світі цьогоріч став розмір. Актуальні великі аксесуари, “на півобличчя” у стилі 80-х років. Офтальмологи переконують, що окрім естетичної функції, такі девайси ще й захищають ніжну шкіру навколо очей. В авангарді — квадратні, круглі окуляри, а також у формі “метеликів” або як їх ще називають “котячі очі”. Аби знати, як актуально виглядати цього літа достатньо подивитися на Бріджит Бордо та Джона Ленона — саме ці зірки надихали дизайнерів. У минулому залишилася мода на кольорові та надмірно декоровані оправи. Актуальна оправа максимально проста у конструкції, без зайвих прикрас та деталей, стриманих кольорів.
Середина літа — саме час придбати окуляри, якщо ви не встигли зробити це поки сонце було менш дошкульним. Зараз більшіть оптик пропонують сонцезахисний аксесуар зі начною знижкою (5-50%).