Під час останніх Гран-прі головними дійовими особами виявилися не лідери перегонів і не їхні команди, а незримі й безіменні особи – стюарди. Їхня робота – пильнувати, щоби боліди відповідали технічним вимогам і протягом усіх етапів наглядати за діями пілотів. Помітивши помилку чи навмисне порушення правил, судді перетворюються на катів: їм делегований достатньо широкий арсенал покарань і штрафів, аби іноді вартові виходили на авансцену.
КУРОРТНИЙ ПРЕЦЕДЕНТ
«Я молився, щоб пішов дощ», – зізнався після Гран-прі Бельгії один із основних претендентів на титул Льюїс Гемілтон. Лідер в особистому залікові від конкурентів відірвався мінімально, тому кожен бал він підраховує, наче Шейлок свої монети. Відтак і тактика команди McLaren під завісу чемпіонату позначена старечою обережністю.
До честі «срібних стріл», план перегонів на найдовшій коловій трасі Спа-Франкошамп вони підготували бездоганний. Негода – звичне явище для оточеного Арденськими горами курортного містечка, та метеорологи напередодні про неї попереджали. Тому ставку команда зробила на мокре покриття.
Автомобільний бог почув молитви британця лише за два кола до завершення етапу. До того Гемілтон удосталь награвся в наздоганялки з представником Ferrari Кімі Ряйкконеном. Випередивши свого напарника Феліпе Массу, фін на вологій трасі сміливо кинувся в бій і був нагороджений першою позицією. Та на передостанньому колі він помиляється й розбиває машину, а його розважливий конкурент-британець тріумфально дістається фінішу. На подіумі поруч із задоволеним Гемілтоном розташувалися його найближчий суперник Масса та Нік Гайдфельд з Sauber BMW. Бельгійська історія на цьому мала би завершитися, та не забуваймо про стюардів. Наче казкові гремліни, які ненавидять техніку й усіляко дошкуляють тим, хто нею користуються, вони не вибачили Гемілтону зрізаного повороту. В результаті пілота McLaren оштрафовано на 25 секунд – він опускається на третю сходинку. Й починається обмін призами: Масса формально оголошується переможцем, ні в чому не винний Гайдфельд робить крок на другий щабель п’єдесталу, Гемілтон задовольняється поповненням особистого капіталу шістьма очками замість десяти.
МОКРА СПРАВА
Поки зацікавлені сторони обговорювали суддівське рішення, Великі перегони помандрували до Італії, де учасникам змагань повідомили про зміни в регламенті. Аби надалі уникати суперечок щодо хвацьких зрізань і дискусійних санкцій, пілотів зобов’язали поводитися по-джентльменськи, тобто за відповідних умов повертати супротивникові позицію й не обганяти його до наступного повороту.
Гонщики зітхнули з полегшенням – коли правила гри чітко встановлені, можна зосередитися на самій грі. Тим більше, що в Монці на них чекав сюрприз – безперервний протягом усього уїк-енду дощ, який часом переходив у справжню зливу. Такого ця траса не бачила останні 50 років. Уже в суботу сталася перша сенсація – під час кваліфікаційних заїздів усіх випередив Себастьян Феттель. Мало того, що 21-річний німець зробив це вперше в своїй кар’єрі, він став наймолодшим володарем поула в історії чемпіонатів «Формули-1». Центральні персонажі цирку на колесах – Масса та Гемілтон – задовольнилися шостим і п’ятнадцятим місцями відповідно. В неділю підтвердилося, що успіх Себа закономірний. Пілот далеко не видатної команди STR Ferrari впевнено виграв італійське Гран-прі й увічнив своє ім’я на формулійних скрижалях. Як не намагався Гемілтон наздогнати зухвалого юнака, на цей раз йому завадило те, про що він молився в Бельгії. Триклятий дощ у підсумку дозволив британцю посісти лише сьому позицію, бразилець виборов на одне очко більше. Перед історичним етапом у Сінгапурі претендентів розділяв один самотній бал.
ПРИ СВІТЛІ ЛІХТАРІВ
Гадаю, вас не здивує той факт, що на кінець вересня в Сінгапурі припадає період дощів. Принаймні, попереджені всюдисущими синоптиками пілоти морально до цього були готові. А ось організаторам зовсім нової траси – окрім проблеми відблисків від крапель – довелося першочергово вирішувати, як сильно потрібно освітлювати магістралі міста-острова, аби не засліпити пілотів і створити комфортні умови глядачам. Адже досвіду нічних перегонів дотепер «Формула-1» не мала. Перед стартом прогнози на зливу не виправдалися, й прикрашений, наче новорічна ялинка, Сінгапур гостинно прийняв на своїх вулицях Королівське шоу. На старті здавалося, що нічого феєричнішого, ніж дуель Масса – Гемілтон ми вже не побачимо. Вони звично розташувалися попереду, а найбільшим нещасливцем, який мав плентатися позад усіх, одностайно був визнаний Фернандо Алонсо. «З 15-го місця нема на що розраховувати», – ще до початку заспокоював він суперників.
Іспанець лукавив: попри невигідну позицію, він обрав агресивний стиль ведення боротьби. Й Фортуна зглянулася над екс-чемпіоном. Спочатку в трафіку застрягнув Гемілтон, який надалі не побажав ризикувати й доїхав до нижнього щаблю на п’єдесталі. Потім найгучнішого фіаско зазнали обидва гонщики Ferrari: на піт-стопі Кімі Ряйкконен створив чергу до боксу, й Масса, щоби напарник не втратив коштовні секунди, баско рвонув, збивши одного механіка та відірвавши паливний шланг власного авто. Бразильцеві залишалося терпляче дочекатися, поки механіки відкрутять несподівану прикрасу – вже тоді було зрозуміло, що гонка для нього закінчена. Ще міг врятувати ситуацію Кімі, та він знову фінішував у відбійнику, чим взагалі поховав свої мрії про чемпіонство. Алонсо вперше в історії виграє перший нічний етап і це – перша його перемога цього сезону. Вибачайте за повтори, але їх не уникнути. Як і згадок про стюардів, про яких, можливо, ви вже забули. Дрібні штрафи ще під час гонки отримують Масса, Кубіца, Росберг і Гайдфельд. А керівник Ferrari Стефано Доменікалі, намагаючись виправдатися за низку помилок, закликав своїх гонщиків у трьох гонках, які залишилися, зробити дублі: «Після провалу в Сінгапурі, ми досі заряджені на успіх і з нетерпінням чекаємо на реванш в Японії». Масса та Ряйкконен поки ці заяви не коментують.
[906]
“ФОРМУЛА – 1” Сезон – 2008
Становище в чемпіонаті після Гран-прі Сінгапура