Фото: Андрій Ломакін
У світлі останніх подій навколо вилучень водійських посвідчень під час сумнозвісного рейду ДАІ питання прав (цього разу і власне «корочки», і конституційних) загострилося аж до абсурду. Відтак питання здачі, перездачі, купівлі та взагалі комплексу отримання прав – знову на часі.
Перший раз в автоклас Лише в Києві працюють майже 140 автошкіл, які пропонують різні моделі навчання – від екстерну за місяць до тримісячного курсу з вивченням моторної частини. Проста логіка підказує, що екстернатура в цьому разі – неадекватний варіант, враховуючи як мінімум обсяг Правил дорожнього руху, як максимум – інтенсивність руху, кількість автомобілів, знаків і розмітки. В середньому тривалість курсів для отримання водійського посвідчення категорії «В» – три місяці, в межах яких є три підготовчих сегменти: примітивна інформація про автомобіль (його системи, вузли й агрегати), курс із Правил дорожнього руху та практичне водіння. Вартість усього курсу коливається, причому відчутно. Взагалі, слід звернути увагу на кілька статей витрат, до яких варто готуватися – серед них є як офіційні, так і приховані. В обох витратних пунктах наявні «підводні камені», котрі можна оминути, якщо підготуватися заздалегідь.
Гроші на капот
Пункт №1. Теоретичний курс
У державній автошколі такий курс коштує від 600 грн – це основи моторної частини плюс інтенсивний курс лекцій з Правил дорожнього руху. Приховані видатки – на брошуру ПДР та екзаменаційні білети, що умовно нагадують ті, які будуть на іспиті. Вас можуть «м’яко» примусити купити їх не на книжковому ринку, а просто тут, у школі. Вартість – до 50 грн за обидва примірники. Небагато, але принципово.
Пункт №2. Водіння
Орієнтир кошторису – 700 грн. До цього пункту мають входити 20 год драйву спочатку майданчиком, а потім і вулицями міста. Насправді це 20 академічних годин (тобто, по 45 хв), які в результаті випливають у 10 півторагодинних занять – зверніть на це увагу ще перед оплатою послуги. Найбільша несподіванка – варіант, коли наприкінці курсів із вас вимагатимуть доплатити за паливно-мастильні матеріали. Наразі це від 200 до 500 грн, які ви начебто виїздили за свою практику, плюс амортизація навчального автомобіля. Рятуватися від таких витрат складно, адже формально автошкола начебто має право на компенсацію. Формально. Якщо вам хочеться справедливості – звернення до інспектора із захисту прав споживачіввиправляє ситуацію дуже швидко. Але це вплине на вашу подальшу долю на цих курсах. Далі зрозумієте.
Пункт №3. Медична довідка водія
Її реальна вартість, якщо «поховати» три дні часу і втратити півкілограма нервів, становить майже 70 грн. За цю суму в районній поліклініці ви пройдете обстеження у психотерапевта, хірурга, нарколога, окуліста, здасте аналіз крові та сечі. Натомість автошкола пропонує виготовлення медичної довідки, що називається, на місці. Дві фотокартки, 150–200 грн, і у ваших руках цей безперечно важливий документ, який доводить, що ви адекватний, нормально бачите й рухаєтеся, не наркоман або алкоголік у третьому поколінні. І жодних принизливих черг і сумнівних лікарів.
Пункт №4. Іспит в ДАІ
Якщо ви всі вищезазначені фінансові знущання витримали, здали внутрішні іспити і готові до екзаменаційних тортур у МРЕВ (Міжрайонне реєстраційно-екзаменаційне відділення), готуйте ще кошти. 300–320 грн коштують два іспити (теорія ПДР і водіння) та оформлення документів (власне водійського посвідчення й талона до нього). Але перед тим доведеться викласти від $100 до $150 як гарантію успішного фіналу іспитів у МРЕВ. Форма, метод і сама передача грошей відрізняються. Як, власне, відрізняються і суми. Подані у статті цифри – лише орієнтир, на який можна спиратися, розраховуючи власні фінансові можливості. Тепер про головне. Невиконання пункту №4 і взагалі будь-які суперечки або скандали (зокрема, викладені в пункті №2) призведуть до неминучих проблем з отриманням прав. Тому народ обирає в своєму меню пункт «Платити», аби не було зайвих клопотів. Офіційна статистика свідчить – 73% українських кандидатів на статус водія давали хабар за успішне складання іспитів під час отримання водійського посвідчення. Це інформація Харківського інституту соціальних досліджень і науково-дослідної лабораторії Харківського національного університету внутрішніх справ.
Як (не) купити ДТП
Проміжний підсумок виглядає так: вартість отримання прав коливається на межі $500 і вище. За цю суму можна отримати права, просто купивши їх без зайвого клопоту з навчанням в автошколі. Практика утаємничена, але наявна. Наскільки якісний водій виїжджає на вулицю з купленими правами – питання риторичне. Наскіль ки якісна підготовка водія, який пройшов курси, – так само загадка. Адже ходити на заняття – справа добровільна, а додаткові виплати майже гарантують безболісне заволодіння пластиковою карткою водійського посвідчення. І чомусь на тлі цифр і купюр губиться значуща статистика: близько 70% ДТП в Україні відбуваються за участю водіїв, чий водійський стаж не перевищує 3 років. Протягом 2007 року, за який 450 тис. нових авто почали свій шлях дорогами України, лише у Києві сталося 62 тис. дорожньо-транспортних пригод, в яких загинула 451 особа. Але повернімося до комплексу послуг та визначимо – чим відрізняються автошколи та чи обов’язково платити більше. Одразу зазначимо – не обов’язково, але краще. Саме так ви забезпечите собі комфорт і максимально безнервовий процес отримання прав, а також якіснішу автомобільну освіту. Без жартів. Комерційні автошколи пропонують ширший комплекс послуг, техніки та можливостей. Серед зручностей, купованих за гроші: вибір часу занять та персонального інструктора, вибір автомобіля, графіка внутрішніх екзаменів, зрештою, місця й інтенсивності водіння – а все це впливає на якісну складову автопідготовки.
До речі, ви сміливо можете звернутися до будь-кого з інструкторів із навчальним автомобілем з проханням підвищити вашу водійську майстерність. Навіть якщо заповітна «корочка» водійського посвідчення у вас уже є, досвід за гроші не купиш. У цьому випадку є сенс взяти ще кілька практичних занять із водіння. Вартість кожного уроку тривалістю 1,5 години – від 80 грн, а в середньому орієнтуйтеся на 100–150. Дешевше буде замовити одразу 5–10 додаткових занять або у будь-якій комерційній школі, або в інструктора, який навчав вас на курсах.
Боротися із системою можна. Але навряд чи результат буде втішним. Адже до іспиту в МРЕВ допускаються лише кандидати, в чиїх екзаменаційних листах стоїть задовільна оцінка за внутрішній іспит (частка автошколи). Далі починається іспит в органах державтоінспекції (частка МРЕВ). І в цьому разі ланцюжок «Автошкола – ДАІ» працює настільки злагоджено, що невідомо, хто кого прикриває та де чия частка. Втім, навчитися нормально їздити і знати правила може кожен, хто готовий сісти за кермо.[474]
ДОВІДКА
Бійцям із системою
Бувають ситуації, коли варто хоча б із принципу «залити сала за шкіру» автокорупціонерам. У цьому випадку найкраще звертатися зі скаргою до управлінь з питань захисту прав споживачів (вони, як правило, створені при обласних, міських чи районних держадміністраціях).
Адреса головного управління з питань захисту прав споживачів:
м. Києва – 04070, м. Київ,
вул. Сагайдачного, 29 а.
Телефон приймальні: 425-77-67.
На сайті можна знайти зразок
бланку скарги та інформацію про
те, як її подати, адреса сайту: http://www.kmv.gov.ua/