МАЛЮНОК: Володимир Казаневський
Спокійний донедавна ринок мобільного зв’язку третього покоління почав потроху закипати. Поява у 2007 році одразу двох операторів-важковаговиків – PEOPLEnet та Utel – змусила активізуватися й інших. Це спричинило зниження тарифів та посилення маркетингової активності компаній. Однак вже незабаром варто очікувати ще однієї хвилі гострої боротьби за клієнта: вже у наступному році у сегмент CDMA очікується вихід ще трьох велетнів телекомунікаційного ринку.
Стільниковий зв’язок стандарту CDMA ще доволі новий для України. І якщо протягом останніх 15 років він зміг майже повністю витіснити стандарт GSM, наприклад, у Японії чи Америці, то у нас ліцензії на нього держава почала видавати порівняно нещодавно – 2 роки тому. Як наслідок, українських користувачів CDMA наразі – лише 366,5 тис. осіб. Хоча у світі кількість GSM-“користувачів” лише на 7 млн перевищує кількість жителів України…
Пояснити цю диспропорцію легко. Першу ліцензію на стільниковий зв’язок CDMA отримала компанія “Телесистеми України” ( торгова марка PEOPLEnet) ще у 1998 році. Однак саме в цей час свою абонентську базу активно збільшували оператори, що використовували технологію GSM – UMC (зараз “МТС”) та “Київстар”. Сучасніша CDMA могла б забезпечити набагато дешевший та якісний зв’язок, що приємно здивувало б абонентів, але це було вкрай не вигідно GSM-монополістам. Не дивно, що під тиском лобістського впливу “Телесистеми” так і не запустили свою мережу у комерційну експлуатацію, а ліцензії на новий стандарт чиновники просто припинила видавати. Точніше, видавала лише на стаціонарний, а не стільниковий зв’язок.[188]
Проте за 2 роки держава все ж таки дала “зелене світло” розвитку цього стандарту. За справу взялися одразу 3 оператори – “Велтон Телеком” у Харкові, ITC у Києві та “Інтертелеком” в Одесі. Вони й почали потроху майже партизанськими методами нести CDMA в маси.
Війни титанів
Та ознаки життя на цьому ринку з’явилися лише в 2007 році, коли нарешті розпочали роботу “Телесистеми України”, створивши оператора PEOPLEnet. Новачок почав з величезною швидкістю вербувати абонентів і встиг вже набрати більше 52 тис. Водночас “Інтертелеком” розпочав роботу в Києві, а трохи згодом здобув собі статус загальнонаціонального оператора. Загалом, інвестиції цих компаній на розвиток CDMA нараховують вже більше 230 млн дол.
Обидві компанії зробили ставку на розвиток швидкісного стільникового доступу в Інтернет (стандарт CDMA дає змогу це забезпечити), і не помилилися. Послуга, що дешевша і якісніша порівняно з мобільним GSM Інтернетом, має чималий попит. До речі, оператори не полінувалися запровадити ще одну перевагу стандарту CDMA – надання прямих міських номерів, завдяки чому вартість зв’язку зі стаціонарними телефонами є на рівні звичайних міських розмов.
Посилення конкуренції між цими операторами вже принесло свої приємні наслідки – тарифи, порівняно з півторарічними зменшилися у 2–3 рази, а вартість підключення взагалі у 4–5 разів. У продажу з’явився набагато ширший вибір CDMA-телефонів, придбати які можна вже у більшості салонів мобільного зв’язку.
Справжні пристрасті почалися лише кілька місяців тому з появою ще одного оператора. Цим новоприбулим стала компанія “Укртелеком” з брендом Utel. Компанія почала роботу у найновішому CDMA стандарті та планує інвестувати в його розвиток більше 300 млн дол.! Якщо порівняти це із інвестиціями інших компаній, стає зрозуміло, що простою боротьба не буде.
Варто очікувати, що основна конкуренція розгорнеться між брендами PEOPLEnet і Utel котрі мають великі ресурси для розвитку. Може відбутися черговий перегляд тарифів із подальшим їх зменшенням і введення додаткових послуг.
На хвилі?
Враховуючи всі ці чинники, експерти прогнозують значне підвищення популярності зв’язку CDMA. Вже зараз зростання абонентської бази операторів стільникового зв’язку відбувається лише завдяки цьому стандарту. Наприклад, за 9 місяців нинішнього року кількість абонентів CDMA збільшилася на 27%. Тільки протягом осінніх місяців 2007 року вона зросла у середньому на 15%, в той час як у GSM операторів темпи зростання не перевищували 5% і продовжують знижуватися.
Єдиним, що затьмарює райдужні перспективи розвитку CDMA є той факт, що на хвилях 800 МГц (на цій частоті працюють всі CDMA оператори крім “Уртелекому”) можливий запуск цифрового ефірного телебачення. І статися це має до 1 січня 2016 року.
А поки що оператори заявили амбіційні плани та розпочали війну за гаманці клієнтів. Втім, переможцями в цій війні виявляться саме споживачі, які отримають вигідний вибір з кількох конкуруючих пропозицій мобільного зв’язку нового покоління.[190] [189]
СЛОВНИЧОК
CDMA – повноцінний стільниковий стандарт, що з’явився пізніше за GSM і має переваги. Наприклад, для кодування і обробки сигналу, необхідна менша кількість базових станцій для охоплення певної території, ніж для стандарту GSM. Цей стандарт набагато краще захищений від прослуховування. З тієї ж причини потужність сигналу, що випромінює телефон в десятки разів нижча.
ДУМКА ЕКСПЕРТА
Микола Оліярник
аналітик компанії iKS-Consulting
В Україні представлені три різновиди CDMA – на частотах 800 МГц, 450 МГц та1900–2100 МГц (стандарт WCDMA/UMTS від оператора Utel). Розібратися у відмінностях між ними просто: чим “вища” частота (1900–2100), тим менший радіус дії однієї базової станції, але вища пропускна здатність. І навпаки, у діапазоні 450 МГц дальність дії однієї базової станції найвища, але пропускна здатність – найнижча. Найперспективніша технологія WCDMA/UMTS. Окрім “Укртелекомівської”, держава планує видати на неї ще три ліцензії. Зацікавленість у їх отриманні висловили “Київстар”, UMC, “Астеліт” і УРС. А це передбачає багатомільонні армії користувачів. До речі, цей стандарт є найбільш розкрученим, наприклад, у Європі, на яку рівняється і наш ринок. Натомість інші стандарти CDMA є і будуть залишатися нішевим рішенням.
СТАТИСТИКА
Порівняння темпів зростання кількості абонентів CDMA та GSM-операторів:
CDMA
Оператор, торгова марка
|
Кількість абонентів
|
Темпи зростання абонентської бази
|
Велтон.Телеком
|
113 629
|
3,58%
|
ITC (CDMA Україна)
|
98 760
|
4,66%
|
Интертелеком
|
81 060
|
9,49%
|
Телесистеми України
(PEOPLEnet)
|
52 500
|
28,05%
|
CST-Invest (NewTone)
|
20 570
|
28,54%
|
GSM
Оператор, торгова марка
|
Кількість абонентів
|
Темпи зростання абонентської бази
|
Київстар
|
23 040 000
|
1,19%
|
МТС
|
19 910 000
|
-0,15%
|
Астеліт (Life:))
|
7 620 000
|
5,83%
|
УРС (Beeline)
|
2 737 000
|
5,45%
|
Голден Телеком (UNI)
|
42 000
|
0%
|