[316]
Найкращий час для того, щоб придбати якісний велосипед за прийнятною ціною – кінець зими та березень. Річ у тім, що напередодні відкриття велосипедного сезону, який на європейських теренах орієнтовно починається з другої половини квітня, у магазинах з’являються моделі нових колекцій. Як правило, вони дещо дорожчі за рахунок «чинника новизни» та рекламної розкрутки. А от безпосередньо перед цим виробники запроваджують знижки на велосипеди з минулорічних колекцій. Якщо йдеться про відомий авторитетний бренд, то ці «застарілі» моделі за своїми споживчими якостями практично нічим не поступаються «найсвіжішим» новинкам. І коли потенційний покупець прийде в потрібне місце у потрібний час, цілком реально зекономити до 20% за рахунок знижки.
Знайти велосипед
Перед покупкою варто поставити продавцеві 4–5 «стратегічних» питань, і якщо на них буде надано детальну аргументовну та прийнятну для вас відповідь, цим рекомендаціям можна довіряти.
По-перше: підбір велосипеда з урахуванням ваших антропометричних даних – зросту та ваги. Відомі виробники пропонують кілька розмірів рам залежно від зросту велосипедиста (як правило, 150 см, 160–170 см, 170–180 см та понад 180 см). Конкретне маркування може залежати від бренду, тому дуже важливо, щоб продавець-консультант підібрав з наявного в магазині асортимету велосипед вам «по зросту». Найпростіша рекомендація щодо висоти: якщо стати поруч з велосипедом, верхня труба рами має знаходитися на рівні стегна. Не слід забувати про особливості жіночих велосипедів: вони мають раму або без горизонтальної поперечини, або вона суттєво занижена.
По-друге, це підбір моделі відповідно до того, де і як ви плануєте кататися. Вибір тут широкий – так званий гірський велосипед (маунт-байк), «трюковий» BMX, шосейно-гірський (гібрид), шосейний та інші (див. класифікацію велосипедів).Умовно кажучи, якщо ви мрієте про швидкісні спуски з гір, вам мають порекомендувати іншу модель велосипеда, ніж коли ви плануєте «далекі заїзди» на швидкість дорогами з якісним покриттям.
По-третє, краще купувати велосипед в такому закладі, який може запропонувати також набір додаткового обладнання та аксесуарів: передні й задні крила, багажник, велофляга, шолом та щитки, пульсомір тощо. Як правило, магазини, що себе поважають, пропонують в цьому випадку знижку на це супровідне обладнання. Тому є сенс скласти перелік того, що може знадобитися в майбутньому, і купувати все в комплексі – і не соромитися запитувати про знижку. Якщо магазин готовий «скинути» 3–5% у випадку «комплексної» покупки – це непогана підстава купувати саме тут.
Окреме питання – спеціальний велосипедний одяг та взуття. Зрозуміло, що вбрання для велопрогулянок – справа особиста, але якісний велосипед за $400–500 і діряві шорти якось не дуже пасують один до одного. Що ж до велошолома та захисних аксесуарів, то без них поїздки можуть бути просто небезпечними. Тому краще, якщо продавець велосипеда зможе порекомендувати ще й порівняно недорогий, але якісний шолом – і при цьому, знову ж таки, не уникатиме питання про знижку.
І ще одна важлива річ – уточнити в магазині про сервіс, гарантійне та – обов’язково – післягарантійне обслуговування. Про останнє за власною ініціативою продавці розповідають неохоче. Але якщо ви придбали модель, що належить до «авторитетних» брендів, у спеціалізованих магазинах можна домовитися про здійснення сервісного обслуговування навіть після гарантійного терміну – причому за символічні гроші.
Ціна має значення
На українському ринку наразі представлено кілька цінових сегментів велосипедів. За порівняно невеликої різниці в ціні споживчі якості цих класів можуть розрізнятися дуже відчутно.
До найнижчого класу належать велосипеди «ноу-нейм» (як правило, китайського виробництва) ціною до 1000 грн. Купувати такі велосипеди вкрай небажано. Тому подальші рекомендації варто сприймати виключно як пояснення, чому їх придбання в 99% буде недоречним, і за яким ознаками їх можна розпізнати.
«Бюджетні» велосипеди недосконалі конструктивно. У них застосовуть важкі сталеві рами, вони мають погану аеродинаміку та ергономіку (точніше, ергономіки в них немає взагалі). Крім цього, в таких моделях використовуюєть найдешевше обладнання – наприклад, передні та задні «перекидки» передач повністю виходять з ладу через рік-півтора більш-менш активного катання і подальшому ремонту не підлягають. Також нереально поміняти втулку, гальма та інше на щось краще. Колеса не мають протиударних ободів. Більше того, існують проблеми при підборі моделі під ріст велосипедиста. Набагато раціональніше «дозбирати» ще $100 і купити модель класом вище – за своїми характеристиками це буде зовсім інший велосипед.
Друга категорія – «міцні середняки». До неї належать такі відомі бренди, як Kellys, Author, Merida. Giant, Ardis, Shwinn та ін. Ціна таких моделей – $250–400. За своїми споживчими якостями вони підійдуть більшості споживачів, які хочуть мати якісний велосипед «для дозвілля». Їх типові ознаки – полегшена алюмінієва рама, посилені ободи коліс, зручна посадка. І не в останню чергу – репутація бренду, підтверджена багаторічним досвідом виробництва.
Вища категорія представлена брендами Scott, Fuji, Felt, Ghost та ін. Ціновий діапазон – від $400. Свої фірмові плюси має кожен із цих виробників. Наприклад, у Scott дуже широка гамма моделей і є широкі можливості для модернізації. Цілком реально купити «базовий» Scott за $400, обладнати його професійною групою навісного обладнання, наприклад, від Shimano, і в результаті отримати дуже якісний велосипед за раціональні гроші.
Топ-ліга велосипедів починається від $1000 і верхньої межі немає. Карбонові рами, високотехнологічні гальма та ободи, особлива аеродинаміка сідел – однак, новачок навряд чи відчує практичну різницю між всім цим багатством, розрахованим на колишніх профі-велогонщиків або людей, для яких велосипед є багаторічним хобі усього життя.
Втім, варто пам’ятати – на вашому велосипеді їздитимуть не гроші, які ви за нього заплатили, а ви самі. Тому найкращий велосипед – не той, який коштує дуже дорого, а той, на якому приємно, зручно і цікаво кататися саме вам. [315]
ПОШИРЕНІ ТИПИ ВЕЛОСИПЕДІВ
Шосейний – призначений для швидких поїздок по дорогах з гарним покриттям. Його ознаки – тонкі колеса великого діаметру, гладенькі шини, відсутність амортизаторів, «гнуте» кермо, низька посадка велосипедиста.
Двохпідвіс – гірський велосипед, обладнаний передніми та задніми амортизаторами. Призначений для їзди з гори (даунхілл) або сильним бездоріжжям (фрі-райд).
Хардтейл – різновид гірського велосипеда, який має амортизатори-вилки. Типовий компромісний варіант для комбінованого використання (асфальт – ґрунт).
BMX – трюковий велосипед для фристайлу, стрибків тощо. Його ознака – низька рама підвищеної міцності, колеса невеликого діаметру, на осях коліс можуть бути спеціальні опорні трубки (пеги).
ХАРАКТЕРИСТИКА
Гальма: класичні V-brake (гальмівна колодка притискається до обода) або дискові (останні витриваліші, але суттєво дорожчі).
Манетки перемикання передач: залежно від кількості передніх та задніх зірочок, стандартний набір комбінацій передач – 25–27. Реально найчастіше використовується 5–7.
Передній амортизатор: якщо передбачається поїздка помірному бездоріжжям, стрибки бровками тощо – бажано мати амортизатор передньої вилки.
Задній амортизатор: для екстремальних спусків з гір, де потрібна максимальне «розвантаження» рами у випадку наїзду на камінь тощо, необхідний задній амортизатор плюс додатковий амортизатор в раму.
Кермо: представлене двома типами – «класичне» та «рогате» (для шосейних велосипедів). Винос керма потрібно підбирати відповідно до зросту – чим вищий велосипедист, тим більша довжина виносу.
Сідло: може бути «класичним» або спортивним (завуженим). Для гірських поїздок – додатково підпружинене.