Попри те що Конституційний Суд ще не відповів на запитання Віктора Ющенка, чи конституційно проводити президентські вибори 25 жовтня, найімовірніше, главу держави обиратимуть саме цього дня.
Проте партійне життя (а кандидати, поза сумнівом, спиратимуться на свої партії) не має жодних ознак наближення виборів.
Янукович – 37,9%*: шукаємо гроші
В офіційних коментарях стосовно підготовки до виборів регіонали зауважують, що розпочнуть роботу в будь-який момент, бо мають потужні структури на місцях. Але у неформальних бесідах вони зізнаються, що бачення перебігу кампанії немає ні у центральному штабі, ні на місцях. «На минулих президентських виборах у нас ще за рік-півтора до них було відомо, хто і за який напрям кампанії відповідає. Зараз зовсім інші питання: хто фінансуватиме місцеві осередки, бо ніхто не хоче давати на це гроші», – розповідає один із народних депутатів від ПР. Партійці кажуть, що цього року фінансування роботи місцевих комітетів зменшилося на 30–40%.
У центральному виборчому штабі регіоналів, який засідає у столичному кінотеатрі «Зоряний», штиль. Райтери, які зазвичай працюють із регіоналами, кажуть, що робота штабістів ведеться у звичайному режимі: час від часу вони замовляють піар-матеріали, що загалом підтримують «лінію партії». Президентських меседжів «Зоряний» наразі не формулює і не оплачує.
Тимошенко – 21,3%*: креативу не буде
У БЮТі чи не найкраща ситуація з фінансами для президентської кампанії. Білосердешні бізнесмени все ще вірять у свою лідерку та її шанси стати президентом. Проте криза відчутно зменшила їхні кишені. Тому на повнокровну кампанію Юлія Володимирівна може розраховувати, а ось від десерту, тобто креативу, схоже, доведеться відмовитися. Деякі бютівці жартують, що витягатимуть торішні футболки і капелюхи з яскравими гаслами. Від партійних з’їздів, більше схожих на урочисті бали, доведеться відмовитися.
На формуванні стратегії передвиборчої кампанії БЮТ теж зекономить – вона буде тісно пов’язана з прем’єрською діяльністю Юлії Тимошенко. Тим більше що згідно із законодавством прем’єр-міністрові гарантовані час для виступів на телебаченні, газетні шпальти, білборди. Безплатно.
Центральний штаб БЮТу також працює в «мирному» режимі. На місцях про вибори ще не говорять. Наприклад, у Львівському обласному осередку партії зізнаються, що про передвиборчі завдання, а також про відповідне фінансування, принаймні на Львівщині, наразі не йдеться.
Яценюк – 20,1%*: розбудова партії
У прес-службі «Фронту змін», який очолює Арсеній Яценюк, навідріз відмовляються розповідати про запланований старт передвиборчої кампанії. Посилаються на сакральну дату – 22 травня, коли Яценюкові виповниться 35 років і він повідомить про своє бажання (чи, може, небажання) йти на вибори. Кажуть, зараз громадська організація займається розбудовою на місцях для подальшого перепрофілювання у політичну партію. Дивлячись на географію розбудови, скидається на те, що Яценюк розраховує насамперед на виборців Заходу і Центру. «Фронт змін» працює майже у всіх західних областях, а ось у Донецьку, Луганську та Дніпропетровську філій поки що немає.
Під час наступної кампанії чогось новенького можна очікувати саме від штабістів Яценюка. І грошей, і ресурсів у молодого та перспективного Арсенія Петровича вистачить. Щоправда, подейкують, що Яценюк може втратити одного з ключових спонсорів – Віктора Пінчука. За даними деяких джерел, він фінансуватиме кампанію іншого кандидата – свого тестя Леоніда Кучми.
Та інші
Петро Симоненко (4,9%*), Володимир Литвин (4,3%*), можливо, взагалі не витрачатимуться на президентські вибори. Кандидатам другого ешелону дуже важко залучити фінансування під явно програшну кампанію. Навіть спікеру Володимирові Литвину, найімовірніше, не вдасться вмовити когось із бізнесменів інвестувати в його персону – це нерентабельно.
Віктор Ющенко (3,6%*) має посаду та купу безплатних «опцій» для впливу та піару. Вмовити бізнесменів з когорти «своїх і наближених» вкладати у нього кошти теж не дуже складно. Однак знову ж таки – для чого? У Ющенка критично низький рейтинг. Чи вдасться його підвищити, залучивши інші потужні ресурси? Саме над цим зараз міркують на Банковій. Хоча каса «Нашої України» порожня. У принципі, потреби у роботі помаранчевого штабу зараз немає, адже невідомо, чи взагалі буде у них свій кандидат.
Ще одним активним гравцем на передвиборчому полі (принаймні в інформаційному просторі) буде Олег Тягнибок. Після перемоги на Тернопільських виборах ВО «Свобода» планує висувати свого кандидата у президенти. Наразі Тягнибок шукає спонсорів поміж бізнесменів середньої руки і має всі шанси їх знайти.
Загалом партійні боси зайняті вираховуванням часу Ч – моменту, до якого ще можна не витрачати грошей на перегони, але після якого втрачатимуться відсотки підтримки.
*Президентський рейтинг за результатами дослідження Київського міжнародного інституту соціології (КМІС). Оприлюднений 21 квітня.
[1305]
ДЕШЕВО ТА СЕРДИТО
Президентські вибори коштуватимуть, як столичні
За прогнозами Комітету виборців України, на передвиборчу кампанію 2009 року кандидати у президенти (всі разом) витратять щонайбільше $500 млн. Так само коштували політичним силам торішні дострокові вибори столичного мера та Київради. Ту кампанію політологи називали однією з найдорожчих в історії виборів в Україні: лише на зовнішню рекламу кандидати витратили близько $200 млн. Президентські перегони 2004 року, за різними оцінками, коштували політичним силам понад $1 млрд. Цього року претенденти на посаду президента відмовляться від дорогих витончених технологій і частіше вдаватимуться до прямого підкупу виборців. Також, за прогнозами КВУ, внаслідок браку коштів значно зменшиться кількість технічних кандидатів і у виборах візьмуть участь щонайбільше 20 претендентів.