Анна Бабінець журналіст

Штабні навчання

ut.net.ua
24 Квітня 2009, 00:00

 

Попри те що Конституційний Суд ще не відповів на запитання Вік­тора Ющенка, чи конституційно проводити президентські вибори 25 жовтня, найімовірніше, главу ­держави обиратимуть саме цього дня.
 
Проте партійне життя (а кандидати, поза сумнівом, спиратимуться на свої партії) не має жодних ознак наближення виборів.
 
Янукович – 37,9%*: шукаємо гроші
 
В офіційних коментарях стосовно підготовки до виборів регіонали зауважують, що розпочнуть роботу в будь-який момент, бо мають потужні структури на місцях. Але у неформальних бесідах вони зізнаються, що бачення перебігу кампанії немає ні у центральному штабі, ні на місцях. «На минулих президентських виборах у нас ще за рік-півтора до них було відомо, хто і за який напрям кампанії відповідає. Зараз зовсім інші питання: хто фінансуватиме місцеві осередки, бо ніхто не хоче давати на це гроші», – розповідає один із народних депутатів від ПР. Партійці кажуть, що цього року фінансування роботи місцевих комітетів зменшилося на 30–40%.
 
У центральному виборчому штабі регіоналів, який засідає у столичному кінотеатрі «Зоряний», штиль. Райтери, які зазвичай працюють із регіоналами, кажуть, що робота штабістів ведеться у звичайному режимі: час від часу вони замовляють піар-матеріали, що загалом підтримують «лінію партії». Президентських меседжів «Зоряний» наразі не формулює і не оплачує.
 
Тимошенко – 21,3%*: креативу не буде
 
У БЮТі чи не найкраща ситуація з фінансами для президентської кампанії. Білосердешні бізнесмени все ще вірять у свою лідерку та її шанси стати президентом. Проте криза відчутно зменшила їхні кишені. Тому на повнокровну кампанію Юлія Володимирівна може розраховувати, а ось від десерту, тобто креативу, схоже, доведеться відмовитися. Деякі бютівці жартують, що витягатимуть торішні футболки і капелюхи з яскравими гаслами. Від партійних з’їздів, більше схожих на урочисті бали, доведеться відмовитися.
 
На формуванні стратегії передвиборчої кампанії БЮТ теж зекономить – вона буде тісно пов’язана з прем’єрською діяльністю Юлії Ти­мошенко. Тим більше що згідно із законодавством прем’єр-міністрові гарантовані час для виступів на телебаченні, газетні шпальти, білборди. Безплатно.
 
Центральний штаб БЮТу також працює в «мирному» режимі. На місцях про вибори ще не говорять. Наприклад, у Львівському обласному осередку партії зізнаються, що про передвиборчі завдання, а також про відповідне фінансування, принаймні на Львівщині, наразі не йдеться.
 
Яценюк – 20,1%*: розбудова партії
 
У прес-службі «Фронту змін», який очолює Арсеній Яценюк, навідріз відмовляються розповідати про запланований старт передвиборчої кампанії. Посилаються на сакральну дату – 22 травня, коли Яценюкові виповниться 35 років і він повідомить про своє бажання (чи, може, небажання) йти на вибори. Кажуть, зараз громадська організація займається розбудовою на місцях для подальшого перепрофілювання у політичну партію. Дивлячись на географію розбудови, скидається на те, що Яценюк розраховує насамперед на виборців Заходу і Центру. «Фронт змін» працює майже у всіх західних областях, а ось у Донецьку, Луганську та Дніпропетровську філій поки що немає.
 
Під час наступної кампанії чогось новенького можна очікувати саме від штабістів Яценюка. І грошей, і ресурсів у молодого та перспективного Арсенія Петровича вистачить. Щоправда, подейкують, що Яценюк може втратити одного з ключових спонсорів – Віктора Пінчука. За даними деяких джерел, він фінансуватиме кампанію іншого кандидата – свого тестя Леоніда Кучми.
 
Та інші
 
Петро Симоненко (4,9%*), Володимир Литвин (4,3%*), можливо, взагалі не витрачатимуться на президентські вибори. Кандидатам другого ешелону дуже важко залучити фінансування під явно програшну кампанію. Навіть спікеру Володимирові Литвину, найімовірніше, не вдасться вмовити когось із бізнесменів інвестувати в його персону – це нерентабельно.
 
Віктор Ющенко (3,6%*) має посаду та купу безплатних «опцій» для впливу та піару. Вмовити бізнесменів з когорти «своїх і наближених» вкладати у нього кошти теж не дуже складно. Однак знову ж таки – для чого? У Ющенка критично низький рейтинг. Чи вдасться його підвищити, залучивши інші потужні ресурси? Саме над цим зараз міркують на Банковій. Хоча каса «Нашої України» порожня. У принципі, потреби у роботі помаранчевого штабу зараз немає, адже невідомо, чи взагалі буде у них свій кандидат.
 
Ще одним активним гравцем на передвиборчому полі (принаймні в інформаційному просторі) буде Олег Тягнибок. Після перемоги на Тернопільських виборах ВО «Свобода» планує висувати свого кандидата у президенти. Наразі Тягнибок шукає спонсорів поміж бізнесменів середньої руки і має всі шанси їх знайти.

Загалом партійні боси зайняті вираховуванням часу Ч – моменту, до якого ще можна не витрачати грошей на перегони, але після якого втрачатимуться відсотки підтримки. 

*Президентський рейтинг за результатами дослідження Київського міжнародного інституту соціології (КМІС). Оприлюднений 21 квітня.
 [1305]
 
ДЕШЕВО ТА СЕРДИТО

 

Президентські вибори коштуватимуть, як столичні
 
За прогнозами Комітету виборців України, на передвиборчу кампанію 2009 року кандидати у президенти (всі разом) витратять щонайбільше $500 млн. Так само коштували політичним силам торішні дострокові вибори столичного мера та Київради. Ту кампанію політологи називали однією з найдорожчих в історії виборів в Україні: лише на зовнішню рекламу кандидати витратили близько $200 млн. Президентські перегони 2004 року, за різними оцінками, коштували політичним силам понад $1 млрд. Цього року претенденти на посаду президента відмовляться від дорогих витончених технологій і частіше вдаватимуться до прямого підкупу виборців. Також, за прогнозами КВУ, внаслідок браку коштів значно зменшиться кількість технічних кандидатів і у ­виборах візьмуть участь щонайбільше 20 претендентів.