Підготована в міністерстві інфраструктури концепція прийнята на засіданні Кабміну 22 травня, як розповів виданню чиновник, близький до керівництва профільного відомства.
Серед основних положень документу значиться, що протягом наступних 10 років українські аеродромні комплекси модернізують за бюджетні гроші. Мова не тільки про комплекси, що входять у великі аеропорти, а й про невеликих регіональних аеропортах (наприклад, у Вінниці чи Івано-Франківську). В той же час приватний бізнес братиме участь у модернізації інфраструктури аеропортів (терміналів, кейтерінгу), об'єктів неавіаційної діяльності і невеликих аеродромів, які використовуються для потреб авіапрому та спортивної авіації. Серед останніх – аеродроми «Київ/Антонов-1», «Джанкой», «Київ» (Чайка).
Окрім того, пасажирські та вантажні термінали будуть передані в концесію і оренду, а ключові аеропорти України – «Бориспіль», «Львів», «Донецьк», «Одеса», «Харків» і «Сімферополь» – можуть стати приватними. Положення про закріплення цих аеропортів у власності держави були вказані в прийнятій п'ять років тому концепції розвитку, яка тепер втратила чинність. У новій концепції такої норми немає.
Окрім того, аеродроми та злітно-посадкові смуги, що знаходяться у комунальній власності, можуть зберегти нинішніх власників. Попередня концепція містила норму, за якою ці об'єкти мають бути повернуті центральній владі.
Разом з тим у концепції спрогнозовано, що після її реалізації, в 2023 році, пасажиропотік в українських аеропортах зросте в 2,3 рази від показників 2011 року – до 28,7 млн осіб. Це в 2,5 рази нижче, ніж прогноз попередньої концепції – ще в 2008-му в профільному міністерстві розраховували на 70,6 млн пасажирів у 2020 році.
Також концепцією передбачено, що половину авіаперевезень в Україні в 2023 році мають забезпечити лоукостери.
У Мінінфраструктури також сподіваються, що за десять років частка доходів аеропортів від неавіаційної діяльності зросте до 60% загальної виручки. Для порівняння, в 2011 році аналогічні послуги принесли «Борисполю» менше 20% доходів.
В уряді концепцію підтримують далеко не всі, про що свідчить чимало зауважень у супровідних документів. «Проект концепції «не є ефективним», – пише у висновку до документа департамент професійної експертизи секретаріату Кабміну. Аргументація – у рамках підготовки до Євро-2012 у розвиток комунальних аеропортів (в тому числі в «Жуляни», «Донецьк», «Харків») були вкладені значні кошти державного бюджету. «Кошти виділялися під зобов'язання органів місцевого самоврядування повернути об'єкти аеродромів і злітно-посадкові смуги після завершення Євро-2012 у державну власність, чого не було зроблено», – йдеться в експертному висновку секретаріату Кабміну.
Більше того, концепція пропонує фінансувати з бюджету розвиток аеропортів, які вже перебувають у приватній власності – норми про те, що ці кошти скарбниці будуть компенсовані, в документі немає.
Також є претензії до фінансування програми. Спочатку розмір держвидатків планувався навіть більшим – 15 млрд гривень, а загальний кошторис – 19 млрд гривень. У мінфіні назвали розмір бюджетного фінансування надміру роздутим і порадили значно його скоротити. У підсумку обсяг держфінансування зменшили на 1,5 млрд гривень.
Також Мінфін нарікає на фінансування «Борисполя». Найбільший аеропорт країни включений до списку об'єктів держвласності, які можуть бути передані в концесію. Незважаючи на це, на розвиток аеропорту з державного бюджету пропонується витратити ще 2,7 млрд гривень, нарікає Мінфін. Як випливає з супровідних документів Концепції, у мінінфраструктурі це зауваження проігнорували, пославшись на те, що аеропорт ще не переданий інвестору.