У розпорядженні "КоммерсантЪ-Украина" опинився проект закону "Про внесення змін до Податкового кодексу про деякі ставки акцизного збору". Документ передбачає різке збільшення акцизу: на бензин – з €198 до €396 за тонну, а на дизпаливо – з €46-98 до €92-196 за тонну. 22 травня Мінфін передав законопроект на розгляд уряду. Очікується, що його розглянуть на наступному тижні і у разі схвалення направлять до Ради, розповіло виданню джерело в Кабміні. За його словами, ініціатором створення документа – "Укравтодор", а автором – Мінфін. У прес-службі цих відомств не коментують документ.
Кошти, отримані за рахунок підвищення ставок акцизного збору, планують спрямовувати на ремонт доріг, які перебувають у незадовільному стані, стверджує на правах анонімності один з чиновників Міненерго. У I кварталі надходження до бюджету від акцизного збору з бензинів і дизпалива скоротилися на 36%, до 1,6 млрд грн (дані Міністерства доходів і зборів). Хоча імпорт нафтопродуктів у цей період зменшився не так значно – на 9,1%. Правда, навіть співрозмовник в Міненерго сумнівається, що кошти будуть спрямовані за призначенням: "Боюся, що гроші знову підуть на латання бюджетних дірок, і на якості доріг це підвищення не позначиться".
Збільшення ставок призведе до дуже значного подорожчання бензину, говорить прес-секретар концерну "Галнафтогаз" Олесь Пограничний. За оцінками компанії, ціни на бензин в середньому можуть зрости на 2 грн, а на дизельне паливо – на 50 коп. за літр. Зараз середня вартість бензину Аі-5 складає 10,92 грн, а дизпалива – 9,99 грн за літр (дані консалтингової компанії "А-95"). Тобто після підвищення акцизу ціни на пальне в Україні досягнуть рівня країн Східної Європи, зазначає член наглядової ради "Укртатнафти" Костянтин Бородін. "А ось якість пального залишиться колишнім – тобто набагато гіршим за європейське. Крім того, підвищення цін спровокує падіння продажів на АЗС", – очікує експерт. Він нагадує, що концентрація АЗС на одиницю автомобілів в Україні вище, ніж у країнах ЄС. Через це продажі однієї заправної станції в середньому за добу у нас і так менше, ніж у Європі – 3,5-4 тис. л проти 15-20 тис. л на одну станцію.
Експерти вважають, що нарощувати надходження до бюджету Кабміну потрібно зовсім іншими способами. Наприклад, за рахунок підвищення контролю за якістю імпортованого пального, пропонує директор Інституту енергетичних стратегій Дмитро Марунич. "Потрібно виключити ситуацію, коли бензин і дизпаливо розмитнюються під виглядом напівфабрикатів, які не обкладаються акцизним збором, а потім потрапляють на заправки, – зазначає Марунич. – Але замість цього в уряді обрали найпростіший і неефективний шлях – підняти акциз".
Високі податки будуть стимулювати збільшення частки неякісного, контрафактного палива, вважає директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн. За оцінками Мінфіну, зараз 25% ринку нафтопродуктів перебуває в тіні. "Після ухвалення законопроекту частка неякісного пального може перевищити половину ринку", – вважає експерт.
Як повідомлялось, на початку квітня міністр інфраструктури Володимир Козак заявив, що Мінінфраструктури подало до Кабінету міністрів пропозицію про підвищення акцизного збору на світлі нафтопродукти.
За словами міністра, йдеться про поетапне збільшення акцизів до рівня мінімальних середньоєвропейських ставок.
Втім, уже 10 квітня Козак заперечив наміри міністерства запроваджувати таку ініціативу.