Президент Віктор Янукович підписав Закон про держбюджет на 2010 рік, який провладні депутати «прочитали», «проаналізували» й ухвалили за… 10 хвилин. Документ передбачає збільшення доходів на понад 22 млрд грн порівняно з минулим роком – до 267,5 млрд грн. А видатки зросли майже на 50 млрд грн – до 324,02 млрд грн. Дефіцит бюджету становить 57,7 млрд грн – практично вдвічі більше, ніж було передбачено на 2009-й. Більшість фахівців скептично оцінюють перспективи виконання затвердженого кошторису держави. По суті, чи не єдиним джерелом покриття бюджетного дефіциту можуть виявитися позики. Уряд встановив граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2010 року в розмірі 308,3 млрд грн (на 46% більше від торішнього показника), залишивши за собою право коригувати його в ручному режимі – без погодження з парламентом. Попри передвиборчі обіцянки й післявиборчі заяви Віктора Януковича, видатки на потреби президента, уряду та Верховної Ради не лише не зменшилися порівняно з 2009 роком, а зросли на 22% – до 2,2 млрд грн.
Стаття 21
Визначити у 2010 році органи Державної податкової служби органами стягнення заборгованості суб’єктів господарювання перед державою за кредитами, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі…
Зобов’язати податківців оскаржувати рішення усіх судових інстанцій, що прийняті не на користь держави, до прийняття остаточного рішення Верховним Судом.
Невчасно погашені зобов’язання перед державою автоматично стають податковим боргом і стягуються ДПАУ відповідно до норм Закону «Про порядок погашення зобов’язань платників податків». Це означає, що податківці без рішення суду можуть проводити перевірки боржників, забирати майно в податкову заставу, заморожувати кошти на банківському рахунку тощо. Протиправні дії податківців боржникам доведеться оскаржувати в судовому порядку. При цьому ДПАУ обстоюватиме свою правоту аж до ухвалення остаточного рішення ВСУ. Ця сама бюджетна норма дозволяє державі долучати до судових розглядів приватних юристів, їхній гонорар може сягати 5% фактично стягнутих за рішенням суду коштів.
Стаття 23
Фонду державного майна України забезпечити надходження коштів, …одержаних від приватизації державного майна, та коштів, отриманих від продажу земельних ділянок, …на яких розташовані об’єкти, які підлягають приватизації, …у сумі не менш як 10,26 млрд грн.
Згідно із Законом про держбюджет-2010 до кінця року уряд планує продати об’єктів держвласності на суму понад 10 млрд грн. Водночас віце-прем’єр Сергій Тігіпко вважає, що надходження від приватизації становитимуть 15–20 млрд грн (торішній показник – 800 млн грн). Розмах розпродажу держвласності формально пояснюється потребою скорочення бюджетного дефіциту. Але цілком очевидним є намагання провладних фінансово-промислових груп та представників російського бізнесу придбати стратегічні активи за кризовими цінами. Вочевидь, уже 2010 року підуть із молотка Укртелеком, Луганськтепловоз, Одеський припортовий завод тощо.
Уряд вже звернувся до президента Віктора Януковича з проханням скасувати низку указів його попередника, щоб розблокувати приватизацію стратегічних об’єктів. Зокрема, підприємств паливно-енергетичного й оборонно-промислового комплексів, транспортної галузі, житлово-комунального господарства тощо.
Стаття 25
Повернути ПДВ платникам, у яких відповідні суми податку задекларовані до відшкодування до 1 травня 2010 року, підтверджені перевірками та не відшкодовані, …шляхом оформлення облігаціями внутрішньої державної позики… з терміном обігу п’ять років.
Жорстко стягуючи борги підприємців перед бюджетом живими грошима та вимагаючи сплати податків авансом, уряд вкотре вирішив розрахуватися з бізнесом за своїми зобов’язаннями цінними (але неліквідними) паперами. ПДВ-облігації вже застосовував Микола Азаров у 2004 році, тоді їхня дохідність була визначена на рівні 8% річних, що майже не перекривало інфляції. Відповідно до статті 25 бюджету-2010 порядок випуску, обігу, погашення облігацій, а також їхню дохідність визначатиме Кабмін. За підсумками року влада прогнозує інфляцію на рівні 13,1%, але навіть якщо дохідність облігацій перевищить цей показник, їхня привабливість все одно буде сумнівною.
Нагадаємо, що в 2004‑му дисконт під час продажу ПДВ – ОВДП сягав 40% і все одно на них не було попиту. Загальний борг держави з невідшкодованого ПДВ перевищує 30 млрд грн.
Стаття 56
Делегувати право Державному казначейству України надавати Пенсійному фонду позики на термін до 20 календарних місяців на покриття тимчасових касових розривів, пов’язаних із виплатою пенсій у межах фактичного дефіциту коштів, …без нарахування відсотків.
Цьогорічний дефіцит бюджету Пенсійного фонду становить майже 29,6 млрд грн. За даними Держкомстату, в Україні на 1000 працездатних осіб припадає понад 650 непрацездатних, зокрема близько 400 пенсіонерів (40% населення). Причому нинішня система оподаткування фондів оплати праці підприємств (основне джерело доходів ПФ), по суті, унеможливлює легалізацію зарплат, а отже, й збільшення пенсійних відрахувань. Маючи підтримку ВР і президента, уряд Миколи Азарова знову відклав пенсійну реформу в довгий ящик. Дефіцит ПФ, як і раніше, покриватимуть за рахунок бюджету. Цікаво, що Генпрокуратура порушила кримінальну справу проти колишньої голови Держказначейства Тетяни Слюз, якій інкримінується нецільове використання грошей – надання… позики Пенсійному фонду 2009 року в розмірі 7 млрд грн.
Статті 58, 59
Установити, що ЗАТ «Укргаз-Енерго» сплачує до 1 липня 2010 року дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006–2009 роки, безпосередньо НАК «Нафтогаз України» у розмірі частки (акцій, паїв) компанії у його статутному фонді. У разі неприйняття рішення про нарахування дивідендів ЗАТ «Укргаз-Енерго» забезпечує перерахування НАК частини чистого прибутку за відповідний період. На суму несвоєчасно внесених коштів ДПАУ нараховується пеня.
ЗАТ «Укргаз-Енерго» було створено у 2006 році на паритетних засадах НАК «Нафтогаз України» та швейцарською компанією RosUkrEnergo (50% – Газпром, 50% – фізособи). Мета діяльності ЗАТ – реалізація газу українським промисловим споживачам, унаслідок чого Нафтогаз втратив половину найприбутковішого ринкового сегмента. Лише за перше півріччя 2007-го чистий дохід Укргаз-Енерго перевищив 19,1 млрд грн, у той час як прибуток НАК за цей період становив лише 9,4 млрд грн – удвічі менше рік до року. При цьому дивіденди Укргаз-Енерго так і не було розподілено, що ускладнило й без того непросте фінансове становище НАК. З огляду на держбюджет-2010 Кабмін Миколи Азарова намагається повернути втрачені дивіденди Нафтогазу адміністративним шляхом. Водночас уряд Росії пропонує українській стороні закріпити окремою угодою «гарантії недоторканності власності на її території господарюючих суб’єктів РФ та їхніх дочірніх підприємств» і створити нове СП для реалізації газу в Україні. Схоже, що нерозподілені дивіденди ЗАТ «Укргаз-Енерго» стануть предметом політичного торгу.
Стаття 61
Заборонити у 2010 році:
– реструктуризацію заборгованості суб’єктів господарювання перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, крім розстрочення її сплати під час санації такого суб’єкта господарювання за участю інвестора…
– списання заборгованості суб’єктів господарювання перед державою…
– надання відстрочок щодо термінів сплати податкових зобов’язань…
Імплементація цієї норми призведе до хвилі банкрутств підприємств. За даними ДПАУ, станом на 1 січня 2010-го близько 4 тис. компаній заборгували бюджету понад 17,22 млрд грн лише за кредитами. Навряд чи варто очікувати, що податківцям вдасться залучити до бюджету вказану суму, продавши майно боржників. Адже в деяких структур, що мали доступ до кредитування за участю держави, взагалі відсутні основні фонди. А ось позбавлення суб’єктів господарювання права на отримання відстрочок зі сплати податків і зборів ускладнить життя платникам.
Стаття 75
За рішенням Кабміну можуть купуватися акції банків (частки, паї) в обмін на державні облігації, надаватися кредити Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за умови, що його фінансові можливості вичерпані, надаватися інші види фінансової допомоги банкам… шляхом передачі державних облігацій чи за рахунок надходжень коштів, отриманих від державних запозичень, здійснених понад встановлені обсяги.
Ця бюджетна норма засвідчує, що криза банківської системи в Україні не завершилася. Відповідно уряд створив законодавче підґрунтя для підтримки фінустанов за рахунок усіх можливих позик у необмежених обсягах. З одного боку, затверджений механізм потрібний і покликаний стабілізувати фінансову систему країни. Нагадаємо, що на лютий 2010 року в Фонді гарантування вкладів фізичних осіб було акумульовано близько 4 млрд грн, у той час, як депозитні зобов’язання лише одного проблемного Надра Банку перевищували 7 млрд грн. З іншого – не потрібно забувати, що знекровлення банків у багатьох випадках відбулося внаслідок надання кредитів структурам, пов’язаним із власниками і топ-менеджерами фінустанов. З урахуванням цього держава має рятувати банки не лише коштами платників податків, а й за рахунок повернення проблемних кредитів усіма можливими засобами.
Стаття 76
Кабмін у 2010-му році може отримувати до держбюджету позики від міжнародних фінансових організацій на реалізацію проектів економічного і соціального розвитку України. Кошти, які надійдуть понад встановлені обсяги, зараховуються до спеціального фонду держбюджету та використовуються для впровадження проектів розвитку в порядку, визначеному урядом.
Спрямування до спецфонду коштів, отриманих від міжнародних фінансових організацій понадпланово, є легалізацією латання розриву між доходами та видатками бюджету за рахунок позик. Саме за це представники команди Віктора Януковича гостро критикували уряд Юлії Тимошенко в 2009‑му. І саме таким чином уряд Миколи Азарова діє в 2010-му. Держбюджет на цей рік встановлює обсяг зовнішніх запозичень на рівні 34,07 млрд грн. При цьому лише від МВФ уряд хоче отримати до $20 млрд протягом двох років (в 2010‑му – щонайменше 48 млрд грн).
Стаття 78
У разі недоотримання доходів загального фонду держбюджету згідно з помісячним розписом для забезпечення проведення захищених статей видатків дозволити уряду здійснити державні запозичення понад встановлені обсяги.
Згідно з Бюджетним кодексом у законі про бюджет має бути визначено обсяги внутрішніх і зовнішніх запозичень держави та рівень державного боргу на кінець року. В 2010-му уряд може позичити на внутрішньому ринку 66,19 млрд грн (додаток № 2 держбюджету). Втім, стаття 78 документа фактично дозволяє уряду залучати додаткові ресурси в необмежених обсягах, що взагалі ставить під сумнів необхідність бюджетного планування.
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ. Пункт 7. З метою зменшення дефіциту бюджету в 2010 році надати право Кабміну за погодженням із Комітетом ВР з питань бюджету приймати рішення щодо перегляду деяких розмірів виплат, визначених законодавством, які передбачають додаткові видатки з державного та місцевих бюджетів.
Чи не найодіозніша норма держбюджету зводить нанівець усі соціальні гарантії держави. Всупереч Конституції та роз’ясненням КСУ, уряд наполягає на праві власними рішеннями переглядати розміри соціальних виплат. Щоправда, в редакції держбюджету, підписаного Віктором Януковичем, з’явилася норма, що такі рішення приймаються за погодженням із бюджетним комітетом ВР (її не було в редакції урядового законопроекту). Але відповідне коригування швидше створює ілюзію участі у прийнятті рішень народними обранцями. Хай там як, а уряд отримав можливість коригувати соціальні видатки держбюджету на власний розсуд.