Каплан розповів, що на завод буде поставлятися російська нафта марки Urals, в тому числі – компанії «Лукойл», закуплена на вільному ринку і поставлена по морю через термінал компанії «Синтез Ойл». У перспективі власник НПЗ розраховує на відновлення постачань через магістральний трубопровід, пише «КоммерсантЪ-Украина».
«Зрозуміло, що поставки морем менш ефективні», – зазначив Каплан.
Обсяги виробництва нафтопродуктів, за його словами, можуть скласти до 200 тис. т на місяць. Реалізовувати паливо (включаючи бензин марки «Євро-5») на заводі планують в основному на внутрішньому ринку, за винятком вакуумного газойлю, який підприємство має намір експортувати.
У компанії «Лукойл» (Москва) підтвердили, що готові продавати СЄПЕК до 250 тис. т нафти щомісяця, відвантажуючи її через Новоросійський порт. Водночас, постачання сировини системою Придніпровських магістральних нафтопроводів і трубопроводом Одеса-Броди можливі лише в разі укладення відповідних домовленостей між російською «Транснафтою» і «Укртранснафтою», говорять в «Лукойлі».
Директор Інституту енергетичних стратегій Дмитро Марунич зазначає, що постачання нафти морем збільшують її вартість на $25-30 за тонну.
«При цьому, завод може виграти, якщо налагодить поставки каспійської нафти морем. Тоді за рахунок більш високого виходу світлих нафтопродуктів додаткова маржа складе $35-37 на тонні, і витрати на перевалку окупляться», – пояснює він.
У Міненерго розраховують завантажити і Лисичанський НПЗ, а також збільшити завантаження Кременчуцького НПЗ. Про це заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький.
«Ми працюємо над захистом вітчизняної нафтопереробки від протекціоністських заходів, прийнятих в Росії та Білорусії. Протягом двох тижнів відповідні пакети документів про введення захисних мит будуть підготовлені і передані на розгляд Кабміну. Таким чином, ми сподіваємося до кінця року вийти на переробку 1 млн т нафти на місяць, тобто, на рівень 2004-2005 років», – зазначив Ставицький.
Як розповіло джерело в Міненерго, розслідування може бути розпочато вже на початку квітня.
«Формально необхідно 45 днів на його проведення, і тому розслідування цілком може бути закінчене вже до кінця травня, якщо імпортери знову не спробують затягнути його судами», – пояснив співрозмовник.
Прагнучи завантажити українські НПЗ, Кабмін намагається повернути контроль над ринком нафтопродуктів, зазначає Марунич.
«Проведені тим же Антимонопольним комітетом розслідування показали, що при нинішній структурі ринку ефективно впливати на нього не виходить. Комітет пред'являє претензії власникам АЗС щодо зростання цін, а ті кивають на оптовиків. Оптовики в свою чергу кивають на імпортерів, склад яких регулярно змінюється – це сотні ніким не контрольованих компаній, які до того ж сьогодні відкриті, а завтра вже ліквідовані, і кінці заховані в воду», – підкреслив він.
Домовитися про стримування цін на нафтопродукти державі набагато простіше з трьома НПЗ, ніж із сотнями імпортерів, погоджується Олександр Сіренко. Повернення на ринок українських нафтопереробних заводів може не привести до моментального зниження цін на паливо, але зробить ринок більш прогнозованим і дозволить уникнути різкого зростання вартості палива в майбутньому, вважає експерт.
«Нафтопереробники закуповують нафту на місяць вперед і тому можуть позбавити ринок від різких коливань. Крім того, вони завжди на виду, і з них можна щось вимагати. НПЗ просто не можна швидко ліквідувати, як компанію-одноденку», – стверджує Сіренко.
«Ринок стабілізується, не буде різких стрибків, коли вартість нафтопродуктів підвищується на заправках мало не щотижня», – наголошує Марунич.
Як повідомлялося, 4 березня НК «Лукойл» підписав угоду про продаж ПАТ «Лукойл-Одеський НПЗ» групі СЄПЕК («Східно-європейська паливно-енергетична компанія»).