«Підхід, заснований на умовах, коли ЄС винагороджує зважаючи на реформи проведені країною-партнером, використовується у сфері віз та мобільності незважаючи на те, що візи переважно впливають на суспільство, а не на уряди. Україні і Молдові, а в майбутньому іще чотирьом країнам, з якими ЄС співпрацює у рамках Східного партнерства, пропонують дозволити безвізовий в'їзд в ЄС тільки, якщо вони проведуть серйозні реформи своїх правоохоронних органів і судової системи. Ці реформи вплинуть на саму на суть функціонування держави. Дуже сумнівно, що держави з дефіцитом демократієї і проблемами з верховенством права здатні на такі перетворення в короткостроковій перспективі. Тому відкритим залишається питання, чи не є умови для такої не надто витонченої мети, як безвізове пересування занадто високими», – підкреслює експерт.
«Нинішній режим прикордонного контролю на східному кордоні ЄС має риси «залізної завіси», яка ділить західну та східну частини європейського континенту. Люди в країнах Східного партнерства вважають несправедливими перешкоди для отримання шенгенської візи. Вільне пересування є кращим конвеєром для передачі ЄС моделей і практик і найбільш ефективним інструментом для просування демократії на нижчому рівні. Тим не менше, жодний тверезомислячий уряд ЄС не скасує умови для надання віз для жодної країни, якщо існує високий ризик міграції та недостатньо довіри й співпраці між правоохоронними органами. Такий крок стане можливим тільки тоді, коли ЄС буде впевнений, що скасування віз не призведе до збільшення міграції, зокрема, нерегулярної міграції, або з поширеним зловживання системою надання притулку», – пише аналітик.
Читайте також: Що насправді заважає візовій лібералізації з ЄС
За словами Ярошевич, зусилля східних країн-членів ЄС, країн Вишеградської четвірки (Польща, Чехія, Словаччина, Угорщина – Ред.) до останнього часу не були скоординованими та надто активними у питанні просування візової лібералізації для їх східних сусідів. Але саме їх більша участь у цьому процесі могла б зіграти особливу роль в його просуванні, адже перш за все вони могли б поділитись власним досвідом та надати експертну оцінку. Більш того, вони як ніхто інші вже зараз заробляють на мігрантах, а за зміни візового режиму ці прибутки зростуть на порядок.
Крім того, Вишеградська четвірка могла б переконати країни ЄС не боятися неконтрольованої міграції з країн Східної Європи.
«Для цього є багато причин, починаючи з несприятливих демографічних показників в країнах Східної Європи і, отже, обмежених можливостей для будь-якого підвищення довгострокової еміграції в ЄС. Більш того, основним місцем для міграції зі Східної Європи є Росія. Крім того, мандрівники з регіону лідирують у світовій статистиці виданих шенгенських віз (в 2011 році росіяни отримали 5,2 млн шенгенських віз, українці – 1,1 млн і білоруси – 0,5 млн). Це означає, що ці люди вже були в ЄС», – пише експерт.