«До революційних змін цей крок влади не приведе, автомобільну промисловість не врятує, але цей інструмент є одним із дієвих елементів підтримки вітчизняного автопрому», – вважає Омельницький.
За його словами, прогнозувати можливу кількість закуплених чиновниками вітчизняних автомобілів поки що рано.
«Дивлячись що будуть закуповувати – легкові автомобілі для чиновників, машини швидкої медичної допомоги. Наприклад, щороку держава закуповує автомобілі для МВC у межах 500-600 одиниць. Сумарно – це може бути в межах 5-6 тис. автомобілів на рік», – прогнозує експерт.
Найперше від таких реформ можуть виграти заводи, які спеціалізуються саме на легкових автомобілях.
За його словами, програма сприятиме зростанню внутрішнього попиту на українські автомобілі, особливо якщо кредити для покупців на автомобілі вітчизняного виробництва будуть більш доступні, ніж на іномарки.
«Але такі дії не сприятимуть залученню нових партнерів, запровадженню нових технологій, не приведуть іноземних покупців, яких цікавлять конкурентоздатні автомобілі. Так – це позитивний крок із сторони влади, але він дає тільки тимчасовий ефект на збільшення внутрішнього попиту», – коментує експерт.
Також він нагадав, що тимчасового ефекту варто чекати від уведення спецмит, адже, щоб планувати довготермінову стратегію щодо розвитку галузі, українським автовиробникам потрібна повноцінна програма.
Як ствердує експерт, закупівля вітчизняних автомобілів для потреб державного сектору – популярна практика закордоном.
«Такий метод застосовується й у інших країнах, зокрема у Росії й Білорусі. У Росії, де чиновницький апарат дуже великий, порахували, що є доцільним розмістити виробництво такого бренда, як «Audi», який раніше не випускався, і це дало позитивний ефект», – відзначає Омельницький.
Проте, за його словами, у розвинених країнах чиновників непотрібно пересаджувати на автомобілі вітчизняного виробництва, адже вони самі обирають їх.
«Президент Франції їздить тільки на французьких автомобілях, президент США – на американських. Там навіть не треба вдаватися до таких програм, адже це вважається поганим тоном, якщо хтось купить, маючи власну промисловість, автомобіль іншої країни», – наголошує експерт.
Нещодавно перший віце-прем'єр-міністр Сергій Арбузов назвав умови за яких він пересяде на автомобіль вітчизняного виробництва.
Як повідомлялося, Кабінет міністрів у 2013-2014 роках спрямує 2 млрд грн на створення державної системи стимулювання придбання споживачами транспортних засобів вітчизняного виробництва.
Водночас внаслідок введення спецмит на іноземні автомобілі, попит на них в українських покупців зріс більше, ніж на 50%.
Нагадаємо, Україна у квітні вводить спецiальнi мита на iмпорт нових легкових автомобiлiв з об'ємом двигуна 1000-1500 куб. см у розмiрi 6,46% i 1500-2200 куб. см – 12,95% незалежно вiд країни походження та експорту.
Закордонні ЗМІ вважають, що влада України збільшує імпортні мита для підтримки своїх олігархів.