Як пише газета «Коммерсанть-Украина», в АМКУ підготували порядок «Звільнення від відповідальності компаній, що добровільно повідомили про свою участь у картельній змові». У ньому вказується, що комітет не буде штрафувати компанію-учасника антиконкурентної угоди, яка добровільно надасть АМКУ інформацію про інших учасників змови, подробицях договору або інші важливі докази. Документ вже пройшов реєстрацію Мін'юсту і повинен набути чинності в найближчі дні після офіційної публікації.
У комітеті розраховують, що, отримавши можливість уникнути покарання, порушники антимонопольного законодавства будуть активніше співпрацювати з АМКУ.
«Картельні змови шкодять розвитку бізнесу, і залучені в них компанії це розуміють. Але зараз повідомити про змову – означає заплатити великий штраф, від 1% до 10% виручки. Це стримує навіть найсвідоміших бізнесменів», – пояснив перший заступник глави відомства Рафаель Кузьмін.
На практиці застосування нових умов співробітництва комітету з порушниками може призвести до зловживань, констатують юристи.
«Коли мова йде про доноси, важливо зберегти конфіденційність компанії, розкриту інформацію», – відзначає керуючий партнер юридичної фірми «Антіка» Олексій Кот.
В АМКУ обіцяють, що спілкуватися з інформаторами буде лише державний уповноважений Микола Бараш. У поширеному повідомленні комітет вказав його номер мобільного телефону та адресу електронної пошти. «Так ми убезпечимо себе і інформаторів від витоку», – запевняє Кузьмін. Але в такому випадку держуповноважений залишається фактично безконтрольним і може замовчувати важливу для розслідувань інформацію, відзначають юристи.
Компанії можуть використовувати новий порядок для боротьби з конкурентами, вважають експерти. «Донос фактично стане приводом для АМКУ почати розслідування проти певних учасників ринку. Це псує ділову репутацію і ускладнює роботу, – пояснює старший юрист юридичної компанії Arzinger Наталія Іваницька. – При цьому ніякої відповідальності за надання недостовірної інформації про змову документ не передбачає». До того ж більшість рішень АМКУ оскаржуються бізнесом в судах, і незрозуміло, чи будуть доноси прийняті в якості доказів, зазначає вона.