Юрист: Законопроект про реорганізацію Нафтогазу створює передумови монополізації газового ринку

25 Березня 2012, 10:47

Малиновський зауважує, що через відсутність в ньому чітко прописаних напрямів реформування газового ринку може скластися враження, що вектор (європейський чи євразійський) реформування буде залежати виключно від Кабінету міністрів.

«Головна мета прийнятого в першому читанні законопроекту № 9429-1 – реформування газового ринку України шляхом реорганізації Нафтогазу для приведення українського законодавства у відповідність до вимог Другої і Третьої газових директив ЄС – вказана тільки в пояснювальних записках і прямо не закріплена в тексті змін, тобто не сформульована як пряме розпорядження (вказівка) закону», – пояснює експерт.

Він, зокрема, зазначає, що законопроект Кармазіна № 9429-1 пропонує наділити Кабмін двома додатковими повноваженнями: 1) приймати рішення про реорганізацію «Нафтогазу» і його дочірніх компаній, 2) давати дозвіл на відчуження їх активів.

Однак юридичний аналіз законопроекту № 9429-1 свідчить, що в ньому прямо не зафіксований його головний сенс – порядок і мета реалізації урядом зазначених повноважень. Таким чином, виходить, що прямі обмеження для Кабміну при реорганізації Нафтогазу і його дочірніх компаній і відчуження їх основних фондів (в даному випадку «труби» і газосховищ, – ред.), на законодавчому рівні не передбачені.

«У такій ситуації може скластися враження, що мета і вектор (європейський чи євразійський) реформування газового ринку України будуть залежати винятково від Кабміну. Відсутність у прийнятому законопроекті хоча б контурів і напрямів (мети) реформування українського газового ринку може породжувати сумніву в його спрямованості на лібералізацію ринку саме на європейських принципах і може викликати питання про можливість його використання для переформатування газового ринку України в напрямку подальшої його монополізації», – пише Малиновський.

Він зазначає, що згідно Конституції і законодавству України, уряд може реалізовувати свої повноваження – тобто реформувати газовий ринок – тільки способом, який не суперечить міжнародно-правовим зобов'язанням держави (в даному випадку – зобов'язанням України в рамках Європейського енергетичного співтовариства, у тому числі з імплементації в Україну Другої і Третьої газових директив ЄС).

Як повідомлялось, 20 березня Верховна Рада у першому читанні прийняла законопроект про реорганізацію Нафтогазу, а також затвердила свій кошторис.

За документ відмовилися голосувати повністю фракція БЮТ-Батьківщина, НУНС і фракція КПУ. Партія регіонів і пропрезидентська більшість, як і заявляли раніше, підтримали цей законопроект.