У компанії заявляють, що з 2010 року зазнають збитків, пише «КоммерсантЪ-Украина».
«У I кварталі 2012 року нафтопереробка в Україну залишається збитковою. Очевидно, що найближчим часом ситуація не зміниться», – йдеться у повідомленні. Поставки нафти на підприємство припиняться 1 березня, а повна зупинка роботи відбудеться протягом місяця. При цьому поки в компанії не розглядають можливість продажу заводу.
Постачати нафтопродукти на український ринок нафтовикам невигідно – вони конкурують тут з дешевою білоруської продукцією (створення в 2010 році Митного союзу забезпечило Білорусію поставками російської нафти на пільгових умовах). Це і зробило українські нафтопродукти, вироблені з російської нафти, неконкурентоспроможними на внутрішньому ринку.
Джерела видання, близькі до ТНК-ВР в Росії, розповіли, що, крім проблем на українському ринку, на рішення про припинення роботи НПЗ вплинули зростання акцизів на нафтопродукти з початку року в РФ. Крім того, нерентабельність толінгової схеми роботи Лисичанського НПЗ стала очевидною після заборони у кінці січня віце-прем'єра РФ Ігоря Сєчіна підвищувати роздрібні ціни на пальне до президентських виборів в Росії. Щомісяця по толінговою схемою на Лисичанському НПЗ перероблялося 300 тис. т нафти.
ТНК-ВР вже попередила владу Україною про можливість зупинки Лисичанського НПЗ.
Також, за словами джерела, «компанія констатує серйозне погіршення ситуації на внутрішньому ринку нафтопереробки Україні в IV кварталі 2011 року, внаслідок чого позитивний фінансовий результат, якого вдалося досягти за перші дев'ять місяців минулого року, був повністю знівельовано».
У прес-службі Міненерго ситуацію наразі не коментують.
Член комітету Верховної ради з ПЕК Олександр Гудима переконаний, що зупинка такого великого підприємства спровокує зростання цін на нафтопродукти на внутрішньому ринку. Він нагадує, що на початку лютого різко збільшилася вартість нафти на світових біржах. Зокрема, російська Urals, бензин якої поставляється в Україну, вперше c травня минулого року перевищила позначку $ 120 за барель.
Експерти впевнені: якщо зростання котирувань продовжиться, Україні не уникнути чергового підвищення цін на пальне.
Зараз в Україні з шести існуючих нафтопереробних заводів постійно працює тільки два – «Укртатнафта» і Надвірнянський НПЗ (співвласниками обох є структури групи «Приват»). Першим ще в 2005 році зупинився Херсонський НПЗ (належить групі «Континіум»), з початку 2010 року не працює Одеський НПЗ («Лукойл»), а з початку цього року – Дрогобицький НПЗ (група «Приват»).
Як повідомлялось, 17 лютого експертно-аналітична група з питань функціонування ринку нафти, нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості при Кабінеті міністрів України рекомендувала трейдерам утримувати ціни на паливо марки А-95 на рівні до 10,54 грн/літр до кінця поточного місяця. Гранична рекомендована ціна дизельного палива, за рішенням групи, становить 9,84 грн/літр.
Водночас, за даними моніторингу київської консалтингової групи «А-95», з 13 по 20 лютого середні в Україні великооптові ціни на нафтопродукти зросли. Зокрема, на бензин А-80 – збільшилися на 16,5%, або 1680 грн./тонна, – до 11 880 грн./тонна; на бензин А-92 – збільшилися на 1,5%, або 170 грн./тонна, – до 11 860 грн./тонна; на бензин А-95 – збільшилися на 0,5%, або 60 грн./тонна, – до 12 350 грн./тонна; на дизельне пальне – збільшилися на 0,9%, або 90 грн./тонна, – до 10 370 грн./тонна.
Експерти зазначають, що різкий стрибок вартості низькооктанового бензину викликаний браком пропозиції на ринку.