Про це пише газета "Коммерсант-Украина".
У 2007 році оцінку української газотранспортної системи і підземних газосховищ "для відображення переоцінених основних фондів у бухгалтерському обліку української монополії" провела консалтингова компанія "Імідж" (висновки підписала директор компанії Надія Ніколаєнко).
Оцінку здійснювали згідно з умовами угоди від 22 червня 2007 року за ініціативою тодішнього глави НАК Євгена Бакуліна. Згідно зі звітом виконавця, сукупна справедлива вартість основного майна ДК "Укртрансгаз" станом на 31 грудня 2006 року склала 125,7 млрд грн, або $24,8 млрд (за курсом НБУ на той час).
Ще одну оцінку української ГТС було проведено при уряді Юлії Тимошенко у 2009 році. Її провела консалтингова компанія "Увекон".
Як випливає з листа директора "Увекон" Володимира Шалаєва № 96 від 31 травня 2009 року, компанія провела оцінку "з метою відображення цієї вартості в фінансовій звітності замовника, підготовленої відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності".
У своєму листі Шалаєв вказує, що його оцінка базується на інформації, отриманої від замовника, і являє собою "суму, на яку можна обміняти активи при укладанні угоди між знаючими, зацікавленими та незалежними сторонами".
Згідно зі звітом "Увекон", сукупна справедлива вартість основних засобів та об'єктів, що належать ДК "Укртрансгаз", склала 79,5 млрд грн, або $9,9 млрд (за курсом НБУ на той час). У документі стверджується, що сукупна вартість активів "Укртрансгазу" на дату проведення оцінки "економічно знецінилася".
У прес-службі "Нафтогазу" і Міненерго 10 лютого відмовилися коментувати оцінки компаній "Імідж" і "Увекон". Разом з тим, у прес-службі Кабміну заявили, що 8 лютого на засіданні уряду було прийнято протокольне доручення про проведення ще однієї оцінки української ГТС.
Її будуть здійснювати за дорученням президента Віктора Януковича в межах реформування НАК "Нафтогаз Україна". Проектом програми реформування передбачено інвентаризацію активів НАК та її дочірніх підприємств, зокрема "Укртрансгазу", який є оператором газотранспортної системи.
Нагадаємо, реформування нафтогазової галузі, зокрема Нафтогазу, обумовлено приєднанням України до угоди про заснування Енергетичного співтовариства та адаптацією законодавства України до законодавства ЄС в галузі енергетики з метою отримати можливість залучити європейські інвестиції для модернізації ГТС.
4 лютого міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко зазначив, що для оцінки вартості ГТС будуть залучати кращі міжнародні компанії, що мають необхідний досвід. Мова йде про компанії "великої четвірки".
Як повідомляв Тиждень, різниця в оцінюванні вартості української газотранспортної системи сягає $30 млрд. Якщо експерти називають суму в декілька десятків мільярдів доларів, то політики переходять на сотні.