Саме така декларація мала пролунати після січневої зустрічі президентів Броніслава Коморовського та Ільхама Алієва, яка відбулася під час Світового економічного форуму в швейцарському Давосі. Нещодавно прем'єр-міністр України Микола Азаров звинуватив Варшаву у відсутності зацікавлення проектом, метою якого було постачання каспійської нафти до України, Польщі та інших держав Європи.
Державний секретар Ольґєрд Дзєконський визнав у розмові з Польським радіо, що в справі продовження нафтогону Одеса-Броди важливим є передусім економічний розрахунок.
– Політична ідея, що стоїть за цим нафтопроводом, дуже важлива, Але, якщо не буде фірм, які захочуть купити (каспійську – ред.) нафту та концернів, зацікавлених постачанням сировини на визначених фінансових умовах, то цей проект залишиться лише гарною політичною ідеєю. Ми ж прагнемо перетворити прекрасну ідею в реальність, – говорить державний секретар.
Постачальником нафти має бути азербайджанський концерн «Socar». Танкерами «чорне золото» планується доставляти морем до нафтового терміналу під Одесою і далі – трубопроводом – до міста Броди. Від українського міста Броди до польської місцевості Адамово слід добудувати відрізок нафтопроводу, аби далі прокачувати сировину на НПЗ у Плоцьку та до порту в Ґданську.
Перемовини, які провів президент Броніслав Коморовський з Ільхамом Алієвим в Давосі, вказують на те, що вже визначено всі складові позитивного вирішення. Тепер слід лише відповісти на питання, чи ці складові дійсно відповідають потенційним потребам та економічним і технічним можливостям, – вважає Ольґєрд Дзєконський.
Колишній віце-прем'єр в уряді Єжи Бузека (1997-2001 рр.) Януш Штайнгофф нагадав, що політична підтримка для проекту Одеса-Броди-Плоцьк-Ґданськ існує вже давно, але всупереч цьому інвестицію так і не було реалізовано. Януш Штайнгофф переконував, що продовження нафтопроводу Одеса-Броди до польського Плоцька – в інтересах самої Польщі.
– Цей проект підтримували всі польські й українські уряди, проблема – це економічні розрахунки. Польща – рішуче виступає за. Це принесе диверсифікацію джерел постачання нафти для нашої частини Європи. Сигнал, який надійшов з Азербайджану, слід сприймати позитивно, – наголошує екс-віце-прем’єр.
У січні минулого року міжнародне товариство «Sarmatia», відповідальне за продовження нафтопроводу Одеса-Броди до польської території, підписало попередню угоду з Інститутом нафти і газу на дофінансування цього проекту з фондів ЄС у розмірі 495 мільйонів злотих (120 мільйонів євро). Експерти вважають, що кошт польської частини проекту становитиме майже 1,6 мільярдів злотих (майже 400 мільйонів євро). Планується, що перша нафта надійде до Польщі у 2016 році.
Нагадаймо, що будівництво нафтопроводу Одеса-Броди протяжністю 675 кілометрів та пропускною спроможністю 14,5 мільйона тонн нафти на рік, було завершено в 2001 році. Вартість будівництва нафтогону — 550 мільйонів гривень.