Як зазначає експерт, на сьогодні на порядку денному уряду знаходиться два найважливіші рішення: перше – ініціатива Міністерства інфраструктури України стосовно підвищення ставок акцизного збору, друге – в грудні Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі повинна прийняти рішення про обмеження імпорту нафтопродуктів.
Пропоноване Мінінфраструктури підвищення акцизу на бензин приведе до зростання цін на дизпаливо для кінцевого споживача на 60 коп./л, на бензин – на 20 коп./л. У свою чергу пропонований Миненерговугілля рівень мит на імпортні нафтопродукти викличе зростання цін на АЗС на 0,80 і 1,30 грн./л відповідно на дизпаливо і бензин.
В результаті, за оцінками експерта, «податковий» дуплет приведе до зростання цін на бензин і дизпаливо на 1,5 грн./л, що змусить багатьох автомобілістів відмовитися від свого транспорту або до максимуму скоротити поїздки.
«Через підвищення акцизів на початку року і високих нафтових цін вартість палива в 2011 році зросла в середньому на 1,95 грн./л, що привело до 10%-вого зниження споживання бензину А- 95 – основної марки, використовуваної приватним автотранспортом. Повністю очевидно, що аналогічне підвищення викличе не менш гнітючі наслідки», – вважає Куюн.
На його думку, оптимальним рішенням в ситуації, що склалася, була б відмова від введення обмежень на імпорт, помірне підвищення акцизів (збереження нинішньої ставки на бензин і підвищення акцизу на ДТ максиму до 90 євро/т) і посилення державного контролю, спрямованого на захист внутрішнього ринку від контрабанди нафтопродуктів і фальсифікату. Це дозволило б захистити українські НПЗ, підвищити якість палива на ринку і наростити податкові надходження до бюджету без нарощування податкового тиску на споживачів.
«Поки усі ініціативи уряду, що стосуються ринку нафтопродуктів, націлені на збільшення збору грошей на користь бюджету або певних бізнес-груп, тоді як про інтереси автомобілістів і конкурентне середовище в цій найважливішій сфері чиновники згадують тільки на словах. У сфері нафтопродуктозабезпечення потрібна послідовна і зважена політика, в центрі якої повинен знаходитися споживач», – вважає Куюн.
Нагадаємо, Міністерство інфраструктури України направило в Кабінет міністрів України законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України», в якому, зокрема, пропонує збільшити акцизний збір на нафтопродукти. Так, акцизний збір на найпоширенішу марку дизпального класу Євро-4, на яку припадає близько 70% ринку України, Мінінфраструктури пропонує підвищити більш ніж у 2 рази – до 100 євро за тонну. Що стосується бензину, то акцизний збір на нього Мінінфраструктури пропонує підвищити на 10%, або до 200 євро за тонну.
Запропоноване зростання акцизів на нафтопродукти дозволить в 2012 році додатково одержати 3,35 млрд. грн. до бюджету.