На відміну від попереднього "провладного" варіанту закону про вибори, ухвалений 17 листопада документ, справді має кілька суттєвих переваг. Зокрема зміною на краще є встановлення більш жорстких умов для голосування на дому. Проголосувати «на дому» особам, які тимчасово не здатні самостійно пересуватися, можна лише тоді, якщо є заява особи та довідка медичної установи про стан її здоров’я (у провладному законопроекті №9265-1 підтверджуючих документів не вимагалось). Правда, особливих надій на цю новелу покладати не варто: медичні установи повністю підконтрольні органам державної влади та місцевого самоврядування. Тому при бажанні влада здатна забезпечити видання подібних медичних довідок у необмеженій кількості.
Чи не єдиним нововведенням закону від 17 листопада щодо забезпечення чесних виборів є відмова від скасування реєстрації кандидата у народні депутати України. У чинному Законі України «Про вибори народних депутатів України» підставою для скасування реєстрації народного депутата України є «повторне вчинення кандидатом у депутати діяння, за яке йому було оголошено попередження…». У свою чергу попередження може оголошуватись на підставі позасудового рішення (рішення виборчої комісії) у зв’язку з порушенням «обмежень щодо проведення передвиборної агітації». Проект Закону про вибори народних депутатів України, поданий від фракцій більшості (реєстр. №9265-1 від 10 жовтня 2011 року) повторив норми чинного закону, доповнивши ще однією підставою скасування реєстрації – оголошення двох попереджень кандидату у народні депутати. Ці процедури «скасування через попередження» дозволяли будь-якого кандидата у народні депутати зняти з виборчих перегонів. У прийнятому Законі від 17 листопада 2011 року цього положення немає.
Натомість представники опозиції погодились на кілька поступок системного характеру, які ще можуть дорого коштувати і опозиції, і перспективам демократії в країні. По-перше, це запровадження змішаної системи виборів. «Мажоритаризація» половини складу Верховної Ради України означає, що Партія регіонів з її фінансовим і адміністративним ресурсом зможе провести до парламенту значну кількість депутатів навіть у традиційно «помаранчевих» областях. По-друге, це запровадження 5% бар’єру для партій, що означатиме як вилучення з парламентської політики цілого спектру партій, так і усунення з власного електорального поля влади Народної партії Литвина, а можливо, і Компартії. Нові виборчі правила, фактично, гарантують більше 50% парламентських місць за Партією регіонів. Крім того, голос понад третини виборців не буде представлений у парламенті. Через це чимало мандатів після підрахунку голосів, відданих на виборах, залишаться не розподіленими. А розподіл цих мандатів – «бонуси» для партій – дасть неприродні переваги (додаткові голоси) великим партіям, зокрема і Партії регіонів.
Прихильники прийняття нового законопроекту з середовища опозиції часто мотивують «компроміс 17 листопада» тим, що якщо б опозиція пішла на відмову від голосування за проект №9265-д, провладні партії нібито все одно мали б необхідну кількість голосів для прийняття Закону. Можливо, це і так. Але легітимізація опозицією нових виборчих правил позбавляє останню морального права на будь-яку критику даного Закону, на апелювання до Венеціанської комісії тощо. Фактично, декласація парламентської опозиції і створення підавлин для здобуття парламентської більшості Партією регіонів були вчинені пальчиками самих опозиціонерів.
Як повідомляв раніше Тиждень, 17-го листопала Верховна Рада ухвалила новий закон про вибори народних депутатів.
Детальніше про підводні камені нового виборчого законодавства читайте у статті Андрія Дуди.