— Певно, за якийсь проміжок часу відсутність «живої» картки кандидата сприйматиметься з тим же подивом, як зараз невміння написати промпт для чату GPT? – запитую.
— «Жива» картка не знадобиться хіба електрику, бо він і так живий! – відповідає мій співрозмовник.
У такий спосіб ми з IT-підприємцем, українцем із Канади Олександром Бурлаченком іронізуємо над класичними підходами в «закриванні» вакансій, які можуть невдовзі себе історично вичерпати. І наша іронія – то радше як жарт, в якому є доля правди, причому значна. Так, улітку 2025 року Бурлаченко разом із командою однодумців запустив платформу Matchsy. Мета їхнього стартапу – переосмислити рекрутинг: щоби між талановитими профі та компаніями відбувався той самий метч. І в цьому процесі вже згадані «живі» картки мають відігравати (спойлер: уже відіграють!) важливу роль. Щонайменше – вони замінюють собою резюме. Про те, як це відбувається та які результати дає, а також про аналіз ситуації на ринку праці, читайте далі в матеріалі.
Для початку трішки фактів, які визначають тенденцію. До повномасштабного вторгнення одна вакансія в середньому закривалася за два-три тижні. Зараз же цей процес триває до трьох місяців. А у випадку вузьких спеціальностей питання взагалі може залишатися відкритими близько року. Про це свідчать результати дослідження, яке провели Київська школа економіки, Work.ua та Промприлад за підтримки Мінекономіки.
Тим часом Олександр Бурлаченко в своєму лінкедині пише: «У 2026-му отримати оффер (оффер на роботу – це формальна пропозиція роботодавця кандидату з описом умов роботи – Ред.) буде простіше, ніж будь-коли до цього». В розмові з Тижнем він пояснює, що так пощастить передусім тим фахівцям, які активно розвиваються, правильно позиціонують себе та використовують сучасні технології. Бо для тих, хто просто спамить своїми резюме, за його словами, точно нічого не зміниться. До того ж, Олександр звертаю увагу на те, що сьогодні з’явилося чимало інструментів (заснована ним платформа Matchsy – одна з таких), які допомагають суттєво скоротити марафон пошуку та найму.
«Як IT-підприємець я роблю ставку десь на середину 2026 року. У цей період має вийти цікавий інструмент від OpenAI: компанія планує запустити рекрутера на базі штучного інтелекту, і прогнозує, що у зв’язку з цим закриються всі рекрутингові платформи. Та поки це, радше, індустріальна гіпотеза, яку активно обговорюють фахівці, аніж твердження. Тобто це прогноз, який циркулює в середовищі, і його можна розглядати як можливий сценарій розвитку технологій», – зазначає Бурлаченко.
При цьому він не виключає й високої ймовірності того, що за п’ять років можуть узагалі зникнути співбесіди як етап прийому на роботу. На заміну їм прийдуть тести для роботодавців і кандидатів.
«Можливо, співбесіди зникнуть не в усіх сферах, але в IT, вірю, саме так і буде. І колись ми прийдемо до того, що буде достатньо простої формальної зустрічі для обговорення офферу», – каже співрозмовник Тижня.
Водночас, згідно з останніми дослідженнями українського ринку праці, понад 70 % роботодавців вбачають проблему тривалого незакриття вакансій у тому, що їхні очікування не збігаються з реальним досвідом кандидатів. Тобто компанія радше втратить сильного професіонала, який потенційно стане корисним бізнесу, аніж пробачить йому невідповідність усім вимогам і змінить свій підхід.
Схожу історію спостерігав і засновник Matchsy (власне, ще до її появи), коли кілька місяців тому робив маркетинговий аудит для одного інтегратора HR-систем. «Мені стало цікаво з’ясувати проблематику рекрутингу. І я побачив, що з одного боку, компанії не можуть знайти свого кандидата, бо всі вже навчилися за допомогою ШІ писати резюме та мотиваційні листи. Так, було фактично 80 % кандидатів, чиї документи просто підігнані під вакансію. Тому якщо це пул кандидатів, то рекрутер перебирає перший десяток – і робить висновок: немає саме того, який треба. А він є – просто далі в списку. З іншого боку, кандидати скаржилися на те, що попри відповідність вакансії їх навіть не запрошують на ознайомчу зустріч», – пригадує Бурлаченко.
Ці спостереження й наштовхнули його в подальшому на ідею створити «живі» картки кандидатів. Спершу разом із командою Олександр почав з’ясовувати, що ж викликає такий дисонанс між очікуваннями рекрутерів і тих, хто шукає роботу.
«Ми прийшли до висновку, що проблема в самому резюме. Я познайомився з психологом-психометристом, який мені розповів про те, що сучасні технології дозволяють оцінювати людину вже за тим, як вона водить пальцем по екрану телефона. Тобто немає потреби навіть ставити їй запитання. Тож у нас виникла ідея “живих” карток. Для нас розробили психометричний тест, який користувач може пройти ще до реєстрації на платформі. Результат цього тесту показує, в яких напрямках кандидату найліпше розвиватися. Спершу “жива” картка була нашим основним продуктом. А коли ми побачили, що це дійсно працює й починає вірусно розвиватися, то додали й нові продукти. Головний із них на сьогодні – це метчинг кандидата з компанією, коли не треба робити його скринінг, бо на Matchsy він уже відповів на ті запитання, які зазвичай ставить рекрутер на перших зустрічах», – розповідає Бурлаченко.

Першу «живу» картку в тестовому режимі команда запустила 15 червня, а вже приблизно за місяць закрила вакансію першому роботодавцю.
«Ми гарно стартували: за перший місяць зібрали майже тисячу “живих” карток від валідованих кандидатів. А загалом, за цей період, ми виросли вже до двох тисяч. Нам вдалося завірусити кандидатську історію, але поки не змогли рекрутерську, бо роботодавців на платформі небагато», – каже Олександр Бурлаченко.
Кожна інновація чи технологія по-справжньому цінна тоді, коли стає корисною для людей. Такий критерій для Matchsy з її «живими» картками, вочевидь, полягає у тому, скільки користувачів завдяки цій платформі знайшло роботу.
«За перші місяці після запуску комерційних метчів, коли людина пішла працювати за гроші, було три. Варто зауважити, що ми тоді тільки вийшли в публічний тест. Некомерційних маємо вже більше двох десятків: це люди, яких ми залучали в якісь інші проєкти. Зараз ми дещо переглядаємо те очікування, яке пропонуємо кандидатам. Як говорить мій бізнес-радник, з одного боку, Matchsy – це простий продукт, бо це робота з людьми, а з іншого – надзвичайно важкий з тієї ж причини. Бо мусить бути відповідність як для бізнесу, так і для кандидата, які в підсумку мають зустрітись. І зараз ідеться про те, що Matchsy гарантує кандидату, що він потрапить на інтерв’ю значно швидше, ніж за будь-якої іншої екосистеми», – пояснює засновник платформи, й уточнює: ймовірність потрапити на співбесіду в такому випадку становить 30 %, адже з кандидатом починає спілкуватися представник компанії.
Звісно, шлях із Matchsy не виклює того, що вакансії можуть «заморозитися», поки кандидата «вели», або ж компанія втратила фінансування певної позиції буквально на етапі формування джоб-оффера.
При цьому головний виклик для Matchsy на сьогодні, за словами Бурлаченка, полягає у прийнятті рекрутерами цього підходу з «живими» картками. Бо все, так чи інакше, зводиться до їхнього бажання ознайомитися з резюме кандидата. Тобто в хід ідуть старі лекала, бо система хоче обирати звичний шлях. Однак Олександр налаштований оптимістично у своєї прогнозах: «жива» картка має всі шанси перетворитися на новий стандарт, принаймні для галузі IT.
На цьому моменті слушно має виникнути запитання: чи Matchsy допомагає з пошуком роботи лише айтівцям? За словами Олександра Бурлаченка, на сьогодні платформа вже охоплює й фінансову сферу та маркетинг. «70 % наявних метчів стосувалися IT-фахівців, а ще 30 % пов’язані з наймом бухгалтера та фінансиста. Але наш головний фокус – це все ж таки IT: технічні та нетехнічні спеціальності», – зазначає він.
При цьому засновник Matchsy звертає увагу й на інший бік медалі: нині очікування будь-якого бізнесу – в здатності кандидата швидко розвиватися та навчатися новому. «Важливо прокачати свою експертність до того рівня, коли буде можливість продавати послуги поза своєю професією», – додає він.
…Важлива деталь: над платформою Matchsy працюють винятково українські спеціалісти. «Це принципова позиція, бо я хочу, щоб усе українське ставало помітним у світі. І це стосується не лише мови, а й культури, підходів.
І насправді Matchsy – це маніфест для світу, бо наша команда вірить у те, що український HRTech задаватиме тон узагалі всьому світового HRTech-у. Для цього є передумови», – підкреслює Бурлаченко.
На перспективу команда вже розмірковує про цифровий продукт, який допомагатиме безпосередньо з процесом найму працівників. Що саме планується, Олександр наразі не уточнює. Лише зазначає: «Хай це поки залишиться інтригою».
