Дитячий комікс як конкурент смартфону

5 Квітня 2025, 11:26

Нещодавно завершився Болонський ярмарок дитячої книги-2025, і чимало обговорюваних на ньому тем можуть бути цікаві і для нашого ринку. Зокрема, Publishers Weekly пише про те, що, порівняно з попередніми роками, збільшилася кількість дискусій і стендів, присвячених графічним романам. На думку багатьох доповідачів, графічні романи представляють одну з найбільш значущих сфер зростання дитячого книговидання. Так Пітер Ворвік, генеральний директор видавництва Scholastic, зазначив, що останній комікс Дева Пілкі (Dav Pilkey) продали накладом понад два з половиною мільйони примірників по всьому світу з моменту її виходу в грудні, і пояснив принаймні частину цього успіху особливою привабливістю формату для хлопчиків. Рената Ґорґані, генеральний директор видавництва Editrice Il Castoro, проінформувала, що за останні десять років ринок графічних романів в Італії виріс у 10 разів.

Однак на цьому шляху була чимало перепон, і найсерйозніша — початковий скептицизм освітян. Варвік так це коментує: «Коли ми тільки починали створювати графічні романи, серед бібліотекарів і вчителів та особливо серед батьків, існувало певне несприйняття того, чи є графічні романи «справжніми» книгами». Та формат довів свою цінність для розвитку читачів. І Ґорґані уточнює щодо цього: «Нам довелося пояснювати, що це подвійна мова — у вас є текст і малюнки, і іноді малюнки настільки гарні, що самі по собі є шедеврами. Вони дають підказки, як слід читати і розуміти книгу, і самі по собі мають сенс». Як приклад найновішого успішного графічного роману вони наводять «Клуб коміксистів» («The Cartoonists Club») Райни Тельґемаєр та Скотта Макклауда, якогр по всьому світу продали вже понад 26 мільйонів примірників.

Важливо також те, що комікси володіють універсальною мовою малюнків і спроможні повернути деяких дітей від екрану назад на сторінку, бо в якомусь сенсі це теж своєрідний екран на сторінці. І в цьому аспекті особливо плідним виглядають нон-фікшн комікси, а також їхні аудіоверсії, бо читачі шукають різні інтерпретації одного й того ж контенту.

За даними Circana BookScan, глобальний інтерес до графічних романів зростає на тлі того, що продажі в США падають вже два роки поспіль після піку у 2022 році. Незважаючи на спад, цей формат залишається однією з найбільших категорій літератури в Америці.

В Україні цей формат, якщо говорити про дитячу аудиторію, все ж поки не настільки популярний. Хоча манга має стабільний попит, і є помірний успіх, скажімо, у серії «Троє проти зла» Ярослава Світа і Тараса Ярмуся від «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-Ги». Крім того, наші видавці намагаються випускати найновіші знакові графічні адаптації, зокрема, скоро мають вийти «Дорога» Ману Ларсене (за романом Кормака Маккарті) та «Володар Мух» Еме де Йонґ (за романом Вільяма Ґолдінґа). Та й на українських книжкових фестивалях комікс-спільнота стає дедалі помітнішою, і, я б додав, гучнішою і строкатішою, тож вочевидь ми теж поступово виходимо на світовий рівень популярності графічних романів серед підлітків. Хоча, зважаючи на соціально-політичні обставини, поки не йдеться про багатотисячні наклади, але цей жанр, безперечно, має великий потенціал. І ще й у тому, що він може справді стати панацеєю від всюдисущих екранів смартфонів і планшетів, пропонуючи дітям дуже схожий формат. Тож у якомусь смислі графічний роман може стати етапом повернення до звичайних книжок, хоча все ж бажано, щоб на першому етапі цього переходу ці видання були ілюстровані. Звісно, сподіватися, що комікси можуть прищепити любов до читання, — це дещо перебільшувати їхню магічну силу в боротьби проти екранів, однак у цьому протистоянні треба використовувати всі методи. На війні, як на війні, особливо якщо йдеться про освіту і знання майбутніх поколінь українців.

читати ще