Через знищення Азовсталі та окупацію Маріуполя українська залізнична мережа зазнала суттєвої шкоди. Щоб допомогти відновити майже 150 кілометрів зруйнованих колій, французьке підприємство Saarstahl почало постачати в Україну рейки власного виробництва. Співпраця відбувається в рамках двосторонньої угоди, проєкт фінансується за рахунок кредиту на суму 37,6 мільйонів євро від казначейства Франції.
Згідно з повідомленням французького міністерства економіки, рейки, виготовлені компанією Saarstahl на заводах Hayange та Ascoval на півночі та сході Франції, почали поставлятися сьогодні, а поставки триватимуть впродовж року.
Українська залізнична мережа — третя в Європі за довжиною, після Німеччини та Франції. Відповідно, український ринок, попри ризики війни, залишається цікавим та привабливим для європейських партнерів. Конкретно у французькому випадку, з червня минулого року існує урядова програма на суму 200 мільйонів євро, для підтримки приватних інвестицій в українську економіку. Щодо залізничного транспорту, в планах французів — не лише постачати рейки, але й відбудовувати зруйновані мости та вокзали.
Світовий банк оцінює український ринок реконструкції у 486 мільярдів доларів за 10 років. Проте, як констатує французький часопис Challenge.fr, вже втрачено багато часу. Французькі інвестиції запрацювали фактично з літа 2023 року, коли Макрон призначив спеціального представника з питань допомоги та реконструкції України. Ним став фінансист міжнародного профілю П’єр Гейлбронн, колишній віце-президент ЄБРР. «Він здійснив численні поїздки до України, щоб заохотити французькі підприємства не вагатися, а натомість інвестувати кошти до української економіки», – пише Challenge.fr.
Гейлбронну вдалося залучити таких важковаговиків французької індустрії, як EDF,Schneider et Alstom. Французька консалтингова транснаціональна корпорація Capgemini, вже присутня в Україні задовго до початку повномасштабного вторгнення, планує вдвічі збільшити обсяг операцій впродовж наступних трьох років. Мільярдер Ксав’єр Ніль придбав українського оператора мобільного зв’язку Lifecell. Але в той же час, як наголошує спеціалізований економічний часопис, «незважаючи на численні бізнес-форуми, найбільші будівельні концерни Франції, такі як Bouygues, Vinci та Eiffage, все ще вичікують».
На рівні дискурсу, великі кити французької індустрії не поспішають вкладатися до української економіки «через проблеми з безпекою та корупцією». Але, не виключено, на їхню позицію також у непрямий спосіб впливає той факт, що Емманюель Макрон, який не раз обіцяв приїхати до України, від липня 2022 року так і не здійснив обіцяного повноцінного візиту.
Поза тим, двостороння співпраця розвивається, зокрема — у безпековій та військовій галузях. Франція навчає українських вояків, постачає зброю: гармати Caesar, унітарні реактивні системи залпового вогню, зенітно-ракетні комплекси Crotale, бойові танки та іншу зброю. З позицій першої військової потужності в континентальній Європі, Париж активно просуває ідею розміщення в Україні міжнародного миротворчого контингенту. На відміну від багатьох інших керівників держав, Емманюель Макрон зрозумів, що контури майбутньої європейської безпеки вимальовуються вже зараз, і багато що залежатиме від того, чим закінчиться війна в Україні. Якби його ще слухали: за межами Франції, та у себе вдома.