У моєму дитинстві на Різдво по телебаченню показували гидотний мюзикл «Вечори на хуторі біля Диканьки» з Кіркоровим і Мілявською в головних ролях і радянську російськомовну екранізацію Гоголя, де всі малороси, як годиться, лише перехиляють чарку і співають пісень. Нас змушували думати, що це і є наша «різдвяна класика».
Натомість цьогорічне Різдво можна провести в компанії з ошатним виданням «Різдвяна класика» (Vivat, 2024) – антологією оповідань українських письменників і письменниць ХІХ–ХХІ століть.
Упорядниця книжки Ярина Цимбал зазначила: «“Різдвяна класика” наша дуже різна. Не завжди чарівна, не завжди імбирно-ванільна. Чортики там тільки у Гоголя. “У вас є в книжці дух Різдва?” А який він у вашому розумінні?
Так, у нашій книжці є дух Різдва. Дух любови, дарування, піклування про ближніх, дух добра, що перемагає зло і темряву, дух, що оберігає беззаступних і втішає безрадісних. Дух найбільшого дива, яке нам дано спостерігати, — дива народження».
Автор передмови Богдан Тихолоз окреслює координати святвечірньо-різдвяного міфу й літературні сюжети, що сформували різдвяний канон — від Євангелія до Діккенса і Льюїса.
В антології все починається з Гоголя (в перекладі Максима Рильського 1929 року). Далі чимало текстів кінця ХІХ — початку ХХ століття, коли українські автори по обидва боки Збруча звертаються до Різдва як суті або тла свого твору. Насамкінець — сучасні інтерпретації різдвяної теми, від Андруховича до Прохаська (усього їх у книжці 59).
Як читаються сьогодні ці твори? Розгляньмо на прикладі текстів Олени Пчілки.
Вона досліджувала фольклор, збирала орнаменти, записувала пісні й добре зналася на традиціях святкування Різдва. Однак у її художніх творах немає романтизації дідуха, павучків і дванадцяти страв (немає цього і в Гоголя, до речі — його сільське Різдво зовсім не зображено етнографічно, хоча від романтика можна було б цього очікувати). Головні герої Пчілки — передусім аристократи, які коли і йдуть поколядувати із сільськими дівчатами, то лише для забави, як персонажка оповідання «Чад». Їхні святкові дні минають у візитах, балах, музикуванні, картярстві, читанні й нудьзі — питомих способах дозвілля тодішньої еліти. Пчілка показує українськомовне шляхетне середовище (хоча трапляються й бабусі, в яких щелепа інакше влаштована і які наполягають, щоб їх називали «бабушками»). Зустріч міського й сільського світів яскраво зображена в оповіданні «Забавний вечір»: панночки їдуть з маєтку до міста на бал, але дорогою починається хурделиця, візник губить дорогу і заїжджає в село до родичів. Дівчата у своїх кринолінах і мереживах туляться до печі й пізнають життя сільської родини з його випробуваннями — де немовля не може одужати, а треба ще корову продавати, щоб розрахуватися за борги. Молодша панночка бавиться із сільською дівчинкою, і соціальні відмінності стираються, а старша, щоб господарі не продавали корову, віддає їм десять рублів, які їй для забави дала мати на браслет, і ця сума може врятувати родину. Так, вплив народництва доволі відчутний, але Олена Пчілка сама належала до шляхетного роду й була свідома свого становища в суспільстві, тож це зовсім не звучить у дусі «класової боротьби».
Уся наша історія проходить тлом у цих різдвяних оповіданнях — від челобитної імператриці до інтернованих вояків після Української революції, від дисидентської арештованої коляди 1972-го до «історійок» повномасштабної війни. І перебіг нашої історії зумовлює особливий різдвяний дух нашої давньої й нової класики, канон якої динамічно формується нині.
У нас довгий час не було солодких стрічок, які зручно дивитися, вмостившись під коциком. Нашою різдвяною класикою стали «Один удома», «Міцний горішок», «Гаррі Поттер» — бо вони бодай звучали українською, на відміну від спотворених російською мовою й ментальністю екранізацій гоголівської повісті. Можна лише уявити, як за текстами з антології — скажімо, «Покутської трійці», Любові Яновської, Петра Франка — знімали б кіно в шістдесятих, яке сьогодні ми б з приємністю дивилися. Лишається сподіватися, що завдяки новій антології наша «Різдвяна класика» оживе в нових мистецьких формах і проєктах, запит на це точно є.