Запрацювала Екосистема з надолуження освітніх втрат: які зміни чекають на українських учнів

2 Вересня 2024, 17:49

В Україні близько 2 мільйонів дітей не мають повноцінного доступу до офлайн-освіти. Так, за результатами дослідження PISA-2022, освітні втрати в українських школярів сягають 1,5 – 2 роки.

Допомогти учням наздогнати прогаяне за період пандемії та війни може Екосистема для надолуження освітніх втрат, яка нещодавно запрацювала в Україні. Система дозволяє масово застосовувати штучний інтелект, інтерактивні кейсові уроки та «Убер-Школу» для подолання прогалин  у знаннях. Уперше Екосистема запроваджена у Цифрових освітніх центрах, створених Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціацією інноваційної та цифрової освіти в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях.

Особливість такого навчання у тому, що діти можуть опрацьовувати матеріал самостійно, а вчителі допомагають їм у цьому. Щоправда вчителі швидше виконують роль ментора, а не транслятора знань. Такий принцип навчання нині широко застосовується у США та країнах ЄС.

Екосистема з надолуження освітніх втрат дозволяє учням проходити тестування на основі штучного інтелекту, який визначає рівень знань вибраного предмета. Далі учні уже самостійно, за допомогою інтерактивних уроків, можуть вивчати саме ті теми, які свого часу погано засвоїли. Цю систему також називають системою «перевернутого уроку».

При цьому дослідження американської компанії Wistia показало, що після п’ятої хвилини перегляду будь-якого навчального відео, учні втрачають концентрацію на 60 % і вже не можуть повноцінно засвоювати навчальний матеріал. Тому в Екосистемі надолуження освітніх втрат використовуються інтерактивні кейсові уроки – вона мають певний сюжет та персонажів, також тестові питання, які вбудовано в урок. Це дозволяє учням постійно взаємодіяти з контентом. У процесі навчання у такому форматі учні за потреби можуть ставити питання вчителю, який супроводжує їхнє навчання.

Нині Екосистема застосовується у 16 Цифрових освітніх центрах (Digital Learning Centres / DLC), які працюють у Херсонській, Миколаївській та Одеській областях, та реалізуються в межах спільного проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціації інноваційної та цифрової освіти за підтримки Глобального партнерства заради освіти (GPE) та Міністерства освіти і науки України.

«Протягом уроку один вчитель може одночасно та ефективно взаємодіяти з учнями різних класів, які 80-90 % матеріалу опановують самостійно і запитують про допомогу вчителя тоді, коли мають конкретне питання, на яке вчитель відповідає індивідуально в процесі заняття. Також завдяки тестуванню на основі штучного інтелекту, який вбудований в Екосистему, учнів можна обʼєднати за рівнем знань», – зазначає Анатолій Ігнатович, координатор освітніх проєктів ЮНІСЕФ.

Згодом така система може запрацювати в багатьох школах України, особливо в тих громадах, де навчання офлайн поки неможливе через безпекові умови. До прикладу, якщо у населеному пункті немає можливості забезпечити очні заняття, то Екосистема дозволяє поставити питання вчителю онлайн. Для цього передбачений модуль «Убер-Школа».

«Мені подобається такий формат, адже я самостійно керую процесом свого навчання: проходжу тестування і розумію, що мені потрібно надолужити. Потім у зручному для мене темпі проходжу інтерактивні кейсові уроки, які є набагато цікавішими, ніж звичайні вправи в школі, а можливість запитати консультацію дозволяє мені сприймати вчителя як помічника», – розповідає Поліна, учениця 10-го класу та відвідувачка Миролюбівського Цифрового освітнього центру, що на Херсонщині.

Екосистема з надолуження освітніх втрат безкоштовна та вже доступна всім українським учням 9-11 класів, які проживають на території України або знаходяться за кордоном. У такий спосіб можливо вивчати п’ять основних предметів: алгебра, геометрія, історія України, англійська та українська мови.

Автор:
Тиждень