«При такому рівні продаж японських авто, який ми спостерігається впродовж січня-березня, запасів автодилерів в Україні вистарчить на 2-2,5 місяці в залежності від компанії і бренду. Поставки «чисто» японських авто, звичайно, зменшаться, а тих, які частково комплектують в Японії, вистарчить на довше», – зазначив він.
За словами експерта, більшість автомобілів марки «Toyota» збирають в Японії, крім «Toyota Yaris» (в Франції). «Lexus», «Mazda» – повністю в Японії, «Mitsubishi» – в Японії за вийнятком «Mitsubishi Colt» (в Нідерландах) та «Mitsubishi L-200» (в Тайланді). «Honda» – в Турції, Великобританії, менше в Японії, «Suzuki»– майже весь в Угорщині,«Nissan» також в Європі.
«Проблем із запчастинами до японських авто буде ще менше. Компанії мають запаси як мінімум на півроку. Це пов’язано з тим, що, як правило, завод вимагає, щоб дилер викупив ці запчастини. Втім, більше проблем виникне з комплектуючими для автомобілів. Наприклад, 21 березня було зупинення завод «Opel» в Сарагозі в Іспанії, тому що не було поставки мікрочіпів з Японії. Зрозуміло, що на виробництво таких автомобілів, як «ЛАЗ» чи «Лада», в яких взагалі електроніки нема, японські проблеми ніяк не вплинуть», – додав Назаренко.
Проблеми виникли і в компанії «General Motors» і «Ford». Вони оголосили своїм дилерам, що не приймають замовлення на автомобілі чорного і червоного кольору через відсутність певного компоненту фарби, який виробляється тільки в Японії.
«Існує ще одна проблема – собівартість автомобілів підвищиться щонайменше на 10 %, оскільки Японія до трагедії була на 2 місці по виробництву сталі. Зараз зупинені не тільки заводи з виготовлення авто, а й сталеварні заводи також. Ціна енергоносіїв після закриття половини АЕС в Японії також буде вища. Це не означає, що всі японські заводи піднімуть ціну. Хтось може певний час працювати на нульовій рентабельності, адже після підвищення ціни їм важко буде конкурувати з іншими країнами-виробниками. Все залежить від маркетингової політики заводу», – стверджує Назаренко.
Проте українські покупці добре розуміють, що японські автомобілі можуть стати дефіцитними або дорожчими, тому попит на них значно зріс.
«Нещодавно до мене дзвонив поважний політик з проханням знайти «Toyota Prado» «трьохлітрову». Вона була єдина в Україні. Тобто всі розуміють, що зі зруйнованої країни навіть вивезти авто коштуватиме дорожче, а тому поспішають купити японський автомобіль», – наголосив фахівець.