Що таке ChatGPT і як воно працює
ChatGPT – це нейронна мережа, здатна створювати (генерувати) тексти. Інструмент є продовженням лінійки нейромереж GPT, створених компанією OpenAI. Попередні версії GPT, GPT-2 та GPT-3 навчились генерувати продовження тексту після запропонованого початку.
Нова версія GPT продовжує цю логіку і містить дещо розширені функції – інструмент уміє не лише закінчувати тексти, але й у форматі діалогу відповідати на додаткові запитання. Покращенням стала здатність GPT визнавати свої помилки та відхиляти невідповідні запити.
Кожна нова версія GPT відрізнялась не принципом роботи, а розміром використовуваної бази знань. Спочатку GPT уміли продовжувати речення по заданому початку. Потім їх навчили визначати кращі відповіді за низкою критеріїв, а після тривалого навчання нейромережа навчилась відповідати на запитання та вести діалог. Йдеться про короткі відповіді на репліки чи розгорнуті (створення текстів) відповіді на конкретно сформулювані питання візаві. Іншими словами, ChatGPT є найбільш вмілим інструментом генерації текстів-відповідей по заданому початку (питанню чи опису).
По суті, ChatGPT є онлайн-сервісом, якому можна задавати запитання і він писатиме відповіді на них. Проте на відміну від багатьох інших сервісів такого типу, ChatGPT може «тримати в пам’яті» суть діалогу та вести його майже усвідомлено, навіть змінюючи відповіді, якщо співбесідник «переконав» нейромережу в неправоті.
Чому ChatGPT здивувала технологічний світ
ChatGPT може не лише відповідати на запитання, але й писати сценарії й тексти, навіть студентські реферати й, у певному наближенні, наукові статті. Також конспектувати книги, створювати програмний код. Серед прикладів робіт ChatGPT є PR-статті, прес-релізи, резюме, відгуки на товари, куплені онлайн, SEO-тексти з високим показником унікальності та навіть журналістські матеріали. Кожен користувач може спробувати ChatGPT на сайті проекту. Журналісти публікують приклади робіт, створених мережею, а користувачі Reddit розповідають, як вони змогли успішно здати реферати, написані нею ж. Вже можна відшукати гороскоп від ChatGPT, придумане нейромережею інтерв’ю з Ілоном Маском чи раціон харчування на тиждень.
Попередні реалізації нейромереж, які створювали тексти, значно поступалися можливостям ChatGPT. До прикладу, ChatGPT, на відміну від інших проектів, може оперувати серйозними категоріями знань, а не просто фактами, знайденими на першій сторінці Google.
Читайте також: Коротка історія штучного інтелекту
При певних запитах ChatGPT змогла надати відповідь кращу, аніж ту, яку пропонує пошук від Google. Нейромережа змогла допомогти у пошуках помилок у програмному коді і розв’язати математичну задачу. Мабуть, одним із найбільш вражаючих прикладів застосування ChatGPT стала книга, написана за допомогою цієї неї.
Вже є приклади інтерв’ю з ChatGPT, в якому нейромережа розповідала про себе, пояснювала, як вона працює та навіть прогнозувала, які нові професії з’являться завдяки її появі. Користувачі спробували задати питання ChatGPT про те, як можна знищити людство. І на це у нейромережі знайшлась розгорнута відповідь. До речі, одним із елементів гіпотетичного знищення людства в її версії стануть фейкові новини і пропаганда. Повна історія англійською тут.
Якщо оцінити можливості ChatGPT утилітарно, то стає зрозуміло, що ChatGPT може писати ділові листи, складати певні стандартизовані документи – від договорів оренди до описів товарів для інтернет-магазинів чи сценаріїв роботи чат-ботів. А це уже певні конкретні задачі, які можуть бути використані бізнесами вже сьогодні.
Трохи «ChatGPT-скептицизму»
Можна припустити, що сервіс ChatGPT здатен відібрати роботу у людей, зайнятих створенням контенту (чи принаймні значно допомогти їм) – від копірайтерів до студентів. Проте у ChatGPT є недоліки, які роблять такий сценарій справою не близького майбутнього.
Хоча ChatGPT і здивувала точністю наданої інформації на певні запити, безапеляційно довіряти тому, що вона пише, не можна. Найслабшим місцем ChatGPT є нездатність відрізняти факти від фейків.
До прикладу, ChatGPT стверджувала, що якщо жінка може народити одну дитину за дев’ять місяців, то дев’ять жінок народять одну дитину за один місяць. ChatGPT заявляє, що один кілограм м’яса більший за 1 кілограм повітря, ще й може пояснити свій висновок. На думку ChatGPT, бите скло є непоганою харчовою добавкою. Були приклади того, як ChatGPT писав звіт про велоперегони, які ніколи не відбувалися. Саме тому довіряти ChatGPT задачі, де повинні бути присутні творчість й критичне мислення, поки не доведеться.
Та й OpenAI попереджала користувачів про те, що цей чатбот може видавати інформацію, небезпечну для здоров’я. А платформа для розробників Stack Overflow заборонила своїм користувачам публікувати відповіді, згенеровані ChatGPT через низький показник правильних відповідей від чатбота.
Читайте також: Штучний інтелект підкорює Голлівуд
Про проблеми та справжні уміння ChatGPT розповів керівник компанії OpenAI: «ChatGPT доволі обмежений загалом, проте непоганий у вузьких сферах. Використовувати його для чогось серйозного сьогодні було б помилкою» та додав, що завдяки ChatGPT можуть з’явитися корисні помічники, які спілкуватимуться з людьми, відповідатимуть на запитання та даватимуть поради.
Найкраще про перебільшення захоплення уміннями ChatGPT написали автори статті у The Atlantic, яку вони так й назвали: «ChatGPT дурніший, аніж ви думаєте» та порекомендували ставитись до нього як до іграшки, а не як до інструменту: «Він просто навчений генерувати слова на основі заданих вхідних даних, але він не має здатності справді розуміти значення цих слів. Це означає, що будь-які відповіді, які він генерує, швидше за все, будуть поверхневими та не матимуть глибини та розуміння».
Журналісти The Wall Street Journal перевірили, чи може ChatGPT написати жарти й переконалися, що ці жарти не будуть смішними.
Наразі International Conference on Machine Learning (ICML), одна з найбільш авторитетних наукових конференцій на тему машинного навчання, заборонила використовувати тексти, створені ChatGPT. Поки що через те, що вчені не можуть зрозуміти, хто саме є автором цього тексту – все ж людина, яка сформулювала завдання для ChatGPT, чи штучний інтелект.
Освіта – найбільший ChatGPT-антагоніст
Поки технологічний світ ще обговорює, чи варто сприймати ChatGPT серйозно, студенти починають активно використовувати цей інструмент для генерації навчальних робіт, а освітяни висловлювати занепокоєння стосовно його небезпеки, а в окремих випадках й явно закликали заборонити його.
Принаймні, таке рішення прийняв департамент освіти міста Нью-Йорка, який заблокував доступ до ChatGPT на шкільних пристроях. Коментуючи це рішення, американські освітяни пояснили, що ChatGPT не дає учням мислити самостійно. Натомість використовувати ChatGPT у своїй роботі намагаються й студенти, проте викладачі наразі швидко навчилися ідентифікувати автоматизовані тексти штучного інтелекту.
ChatGPT та інтернет-пошук
Однією з найбільших несподіванок щодо сфери застосування ChatGPT стало використання цього інструменту в онлайн-пошуку. Експерименти показали, що ChatGPT уміє шукати краще, ніж це робить Google. Чатбот здатний проаналізувати пошукову видачу, обрати найважливіше й запропонувати у зручному для користувача вигляді.
Читайте також: Як штучний інтелект змінює медицину
Уточнити отримані результати можна в діалоговому режимі, задаючи додаткові запитання. А ще при такому способі використання пошуку користувачу не доведеться бачити рекламних посилань чи переходити по лінках на зовнішні сайти. Якщо до цього додати, що компанія OpenAI уже працює над системою WebGPT, яка може не лише формувати відповідь з пошуку, але й підкріплювати її посиланнями на першоджерела, то стає зрозуміло, чому в компанії Google поява OpenAI спричинила чи не паніку стосовно майбутнього традиційного онлайн-пошуку.
Про те, що чатботи на кшалт ChatGPT змінять традиційний онлайн-пошук, пишуть багато експертів, додаючи, що ChatGPT є найбільшою загрозою для бізнес-моделі Google за останні 20 років.
Технологічні ChatGPT-війни
Хоча на даний момент застосування ChatGPT обмежене, про перспективи цього чатботу може свідчити інтерес, який корпорація Microsoft проявила до цієї розробки. Поки у Google бідкаються стосовно того, що ChatGPT здатен похитнути монополію компанії на ринку пошуку в інтернеті, у Microsoft планують інтегрувати ChatGPT в пошукову систему Bing. Й не лише у пошуковик.
Стало відомо, що в планах корпорації є інтеграція ChatGPT в офісний пакет Microsoft Office. А мета такої взаємодії – надати користувачам одного з основних продуктів Microsoft інструмент генерації текстів.
Але й на цьому інтерес Microsoft до ChatGPT не вичерпується. Компанія готова інвестувати понад $10 млрд в OpenAI – розробника ChatGPT, причому переговори про ці інвестиції уже йдуть повним ходом. Якщо врахувати, що оцінка OpenAI на сьогодні складає біля $29 млрд, то Microsoft може стати одним з основних акціонерів компанії і не лише спростити застосування її розробок у своїх продуктах, але й заробляти на всіх майбутніх ChatGPT-наступниках.
Яке майбутнє ChatGPT
Сумнівів у тому, що ChatGPT змінить життя й роботу багатьох людей, наразі немає. Просто відбудеться це не найближчого року, а трохи згодом. Вдосконалений чатбот ChatGPT зможе створювати стандартні тексти, заповнювати форми, працювати як чатбот-консультант. Відомий інвестор та засновник Y Combinator пояснює, що «штучний інтелект зможе виконувати всю халтуру людей: прохідні листи, звіти, академічні роботи, які ніхто не цитує і які писалися для професорської зарплатні чи студентської оцінки».
Український дата-інженер Олександр Краковецький впевнений, що системи типу ChatGPT можна буде використовувати для «summary-контенту і для проведення швидких маркетингових досліджень», але водночас нам варто очікувати збільшення кількості спаму й фроду, згенерованого з врахуванням локального контексту й здатного обманути більшу кількість людей.
Якщо прогнози про таке масове використання ChatGPT стануть реальністю, з одного боку, багато професій сильно зміняться – людям доведеться пристосовуватися до того, що їх замінить автоматизоване рішення. З іншого боку, людська праця буде дорожчою та кваліфікованішою. А продукт, створений автором-людиною, стане елітним, новим сегментом розкоші, який буде доступним далеко не всім. Так само, як розкішшю стали розваги, туризм чи фізичне відвідування навчання в умовах пандемії та поширення онлайн-інструментів. Бідніший споживач обирає дешевший, більш масовий, але менш ефективний онлайн.