Марія Захарова, офіційна представниця МЗС Росії, заявила, що такі дії начебто є безпрецедентними порушеннями і вимагають відповідної відповіді. До того ж, не дипломатичних, а «в практичній площині».
Губернатор Калінінградської області Антон Аліханов також висловив невдоволення, назвавши обмеження незаконними, а дії керівництва Литви – «відкрито ворожими». Прессекретар Путіна Дмітрій Пєсков підсилив обурення погрозою про «глибокий аналіз» ситуації, після якого Росія оголосить про відповідні рішення.
На Росії заявляють, що заборона поширюється на ввезення в регіон 40-50% номенклатури грузу. Втім, заявлені втрати здебільшого стосуються збільшення термінів доставки, адже, як заявляє росзмі директор «Балтійської металургійної компанії» Олєг Чєрнов, за найгіршого варіанта розвитку подій, до них додасться два-три місяці.
Кремль вже кілька днів намагається по максимуму спекулювати ситуацією і прирівнює обмеження до «зневаги прав людини», бо на думку російської уповноваженої з прав людини, Литва порушує право на працю проти російських громадян в Калінінградській області
Втім, у Литві пояснюють, що санкції введені не одноосібно Вільнюсом. В понеділок глава МЗС Литви Габріеліус Ландсбергіс заявив, що країна вводить лише санкції ЄС.
«По-перше, це не Литва робить, це європейські санкції, які запрацювали з 17 червня. Галузь, яка вводить санкції, — це [литовські] залізниці, вони повідомляли своїм клієнтам, що санкціоновані товари більше не дозволять транзитом через Литву», – сказав Ландсбергіс. За його словами, все погоджено із Єврокомісією і в обмеженням немає ніякої неочікуваності.
Крім того, Росія свідомо маніпулює масштабами «катастрофи», яка настане через залізничні обмеження. Литовський національний мовник LRT наводить слова економіста Маріуса Дубніковаса про те, що скорочення залізничного транзиту не є блокадою, всупереч тому, про що публічно кричить Кремль:
«Це не повна ізоляція Калінінграда, тому що область розташована на березі моря і доступна як по морю, так і по повітрю, – сказав він LRT.lt, –Це не означає, що ці товари не дійдуть до Калінінграда».
У коментарі LRT.lt державна Литовська залізниця повідомила, що її інфраструктурна філія вводить санкції ЄС.
«Наземний транзит між Калінінградською областю та іншими частинами Російської Федерації не призупинений і не блокований…Транзит пасажирів і вантажів, перевезення яких не обмежується санкціями, продовжує забезпечуватися».
Діюча заборона на сталь та інші металеві вироби має розширитись ще на цемент і спирт 10 липня, а на вугілля та інші види твердого палива з 10 серпня і ще пізніше – на нафту від 5 грудня.
Литовський мовник зауважує, що будь-яка потенційна реакція Росії ймовірно гратиме на страхах навколо так званої Сувалкської щілини – невеликої території, шириною близько 70 кілометрів, яка розділяє російський ексклав і Білорусь. Її ще називають Ахіллесовою п’ятою НАТО, адже за передбаченнями багатьох експертів, Путін міг би швидко захопити цей шматок землі, таким чином відрізавши Литву, Латвію та Естонію від решти країн НАТО.
Видання Politico днями опублікувало статтю під назвою «Найнебезпечніше місце на землі», де репортер розповідає про настрої місцевого населення курортного міста Друскінінкай, розташованого неподалік чутливої смуги. Хоч увага східноєвропейських чиновників дійсно прикута до вразливості місцевості, журналіст Politico не побачив у жодного солдата чи військової техніки, а на прикордонному пості за 10 км від Білорусі взагалі не було ніякого патруля.
Втім у разі, якшо Росія таки наважиться напасти на Литву і заблокує щілину, цей крок призведе до негайної сутички між Москвою та ядерними країнами-членами НАТО, що штовхне світ на межу світової конфронтації, пише Politico.