Без “передайте за проїзд”. Як міський транспорт переходить на електронні квитки

4 Жовтня 2017, 14:15

17 січня 2017 року Верховна Рада України прийняла закон, який передбачає запровадження електронного квитка в міському транспорті. Він пропонує відмовитися від готівкового розрахунку за паперові квитки і перейти на так званий електронний квиток. Автори стверджують, що електронний облік пасажиропотоку дозволить реально оцінити оборот коштів та обґрунтованість тарифів. Також система зробить оплату проїзду швидшою і зручнішою.

Київ

Як повідомили в Київраді, за даними Європейського банку реконструкції та розвитку, в містах Західної Європи втрати при зборі виручки у міському транспорті складають 2-3%, у Східній Європі – 2-7%, в українських містах – 25-40%. Так стається через використання паперових квитків, людський фактор та відсутність автоматичного обліку пільговиків, а електронний квиток вирішить цю проблему, переконані в міській раді. Також він має допомогти в боротьбі з корупцією.

На початку серпня 2017 року Київський метрополітен в рамках експерименту впровадив автоматизовану систему оплати проїзду на станції метро "Кловська", відмовившись від кас і пластикових жетонів.  На станції встановити автомати, тут можна придбати разовий квиток з QR кодом, що діє протягом 30 хвилин, поповнити проїзний, оплатити проїзд банківською карткою або скористатися готівкою номіналом 1,2,5 грн.

Як повідомили в метрополітені, таку ж систему найближчим часом планують встановити на станціях "Університет", "Дружби народів", "Либідська" і "Політехнічний інститут". Якщо пасажири схвалять, її введуть протягом 2017-2018 років на всіх станціях.

У вересні заступник голови Київської міської державної адміністрації Микола Поворозник повідомив, що єдиний електронний квиток в комунальному транспорті Києва повноцінно впровадять у 2018 році. КМДА планує прив’язати до електронного квитка "Картку киянина", щоб нею могли користуватися пільгові категорії населення.

Київпастранс оголосив тендер у ProZorro на суму 460 млн грн на купівлю і монтаж необхідного обладнання. За ці гроші організація хоче отримати 1500 комплектів систем і 300 приладів інспекції. За умовами тендеру, валідатори повинні забезпечувати як безконтактне зчитування за технологіями NFC (смартфони, розумні годинник) і EMV (банківські карти), так і оптичне зчитування QR- і штрих-кодів. Поставка перших 500 комплектів та 300 приладів інспекції очікується вже до кінця поточного року – 20 листопад 2017 року, решта 1000 комплектів повинні бути поставлені до 20 березня 2018 року. 

Крім того, 10 серпня Київ повністю перейшов на безготівкову оплату паркування, з цього дня на вулицях міста перестали працювати паркувальники. Водіям пропонують чотири способи оплати за паркування – через паркомат, за допомогою смс, мобільного застосунка чи придбавши талон на парковку.

Львів

У лютому 2017-го у Львові запровадили оплату через смартфон за проїзд в усьому електротранспорті за допомогою застосунка Privat24 через спеціальний QR-код. Щоб оплатити проїзд за допомогою сматрфона, пасажир має відсканувати QR-код на відстані 40-50 см (пристрій повинен бути підключений до інтернету). Після цього слід обрати картку для оплати та натиснути «Оплатити». Після оплати пасажир отримає у застосунку квиток, який треба закомпостувати.

Уже 1 березня комунальне підприємство Львівелектротранс повідомило, що системою скористалися близько 10 тисяч пасажирів.

Керівник відділу впровадження електронного квитка Львівавтодору Сергій Журбенко розповів, що вже на початку 2018 року у Львові почнуть впроваджувати автоматизовану систему оплати проїзду у громадському транспорті. За його словами, купити і поповнити картку можна буде в кіосках на зупинках і деяких магазинах, банкоматах, терміналах. Проїзд можна буде оплатити за допомогою разового квитка, що продається у водія, неперсоніфікованої транспортної картки, персоніфікованої картки, що буде видаватися пільговикам та звичайним пасажирам за бажанням, а також за допомогою мобільного застосунка.

Львівавтодор оголосив тендер на впровадження електронного квитка. Переможця тендеру планують обрати в грудні. Повноцінно запрацювати е-квиток має у 2018-2019 роках. Для цього в усьому громадському транспорті Львова встановлять валідатори для автоматизованої оплати за проїзд за допомогою спеціальних та банківських карток. Загальна вартість проекту становить 11,2 млн євро, з яких 10 млн євро – кредит ЄБРР, 1,2 млн євро – кошти міського бюджету.

У Львові також планують об'єднати електронний квиток із «Карткою львів’янина» (LeoCard), зробивши таким чином мультифункціональну картку. 

Житомир

У березні в Житомирі місячні проїзні квитки замінили на пластикові – багаторазового використання. Е-квиток необхідно прикладати до терміналу, якщо він дійсний – пасажир отримує паперовий квиток, що підтверджує право на проїзд. У вересні тут запровадили технологію безконтактної оплати платіжними картками VISA. Крім цього, за проїзд можна розрахуватися за допомогою сканування QR-коду.

Як повідомили в міській раді, у 110 тролейбусах міста встановили стаціонарні термінали для прийому безконтактних платежів; весь парк комунального транспорту міста (трамваї та тролейбуси) також обладнаний ручними терміналам. Оплату банківською карткою та NFC-пристроєм можна здійснити і на ручних терміналах кондуктора у всіх тролейбусах і трамваях на основних міських маршрутах.


Із травня у Хмельницькому оплату проїзду у тролейбусах можна здійснити за допомогою QR-коду та мобільного додатку Приват24. Для цього потрібно завантажити на смартфон застосунок, з його допомогою відсканувати QR-код, зображений на спеціальних стікерах в громадському транспорті. Під час поїздки оплачений квиток потрібно буде «закомпостувати» прямо в смартфоні та показати кондуктору або контролеру. Така ж технологія діє в Дніпрі, Чернігові, Херсоні, Івано-Франківську, інших містах.

З 1 жовтня у Тернополі почав діяти електронний квиток «Соціальна карта тернополянина». Як повідомили в міській раді, для проїзду у громадському транспорті буде два види квитків – персоніфіковані та непересоніфіковані, тобто звичайні електронні проїзні квитки. 

Крім того, на початку року у міські раді Дніпра повідомили, що у 2017 році електронний квиток почне діяти в метрополітені і трамваї №1. У маршрутках розплатитися квитком можна буде після обладнання їх валідаторами. За словами міського голови Бориса Філатова, на запровадження е-квитка знадобиться близько 210 млн грн. Радниця Філатова Яніка Мерило розповіла, що е-квиток буде виконувати також функції картки жителя. З його допомогою можна буде користуватися електронною медичною картою, чергою в ЦНАП та лікарні. У квитка буде QR- і штрих-код, за яким можна буде здійснювати оплату – за принципом Укрзалізниці.

Наприкінці 2016-го міська влада Вінниці заявила про намір впровадити е-квиток у 2018 році за 8 млн євро, залучити для цього кредит ЄБРР та кошти фондів ЄС. Ще у 2014-му в місті створили підприємство «Вінницякартсервіс» для впровадження автоматизованої системи збору плати за проїзд в громадському транспорті. У червні 2017-го це підприємство оголосило тендер на впровадження системи.

У грудні 2016-го в міськраді Миколаєва презентували систему, яка дозволить використовувати для проїзду в пасажирському транспорті електронний квиток, проте досі її не впровадили.  Втім з липня оплатити проїзд в трамваях і тролейбусах за допомогою QR-коду і Приват24.