Цього тижня можуть розглянути й ухвалити доопрацьований законопроект щодо пенсійної реформи, який у першому читанні був прийнятий Верховною Радою ще у липні. З того часу, за словами міністра соціальної політики Андрія Реви, до законопроекту було враховано більше 400 поправок.
Тиждень.ua вирішив зібрати основні зміни, які пропонуються відповідним законопроектом.
Підвищення пенсії: особливості розрахунку та надбавки
Завдяки осучасненню зарплатної бази більші пенсії цьогоріч обіцяють для 5,6 мільйона осіб. Загалом 9 мільйонів осіб матимуть підвищені пенсії через збільшення прожиткового мінімуму та відповідного підвищення мінімальної пенсії. Так, уряд планує застосувати для розрахунку пенсій прожитковий мінімум для непрацездатних громадян, який встановлений з 1 грудня 2017 року в розмірі 1373 гривні замість діючого 1312 гривень. Згідно з новим розрахунком, на 200 гривень підвищиться пенсія для 1,308 мільйона осіб, від 200 до 500 гривень – для 1,208 мільйона, від 500 – 1000 гривень – для 1,993, на понад 1000 гривень – для 1,109 мільйона. При цьому для осучаснення пенсій необхідно 11,84 мільярда гривень та 808 мільйонів для застосування прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб при перерахунках.
Слід додати, що на розмір пенсії впливатиме середня заробітна плата застрахованої особи, середня зарплата в Україні за попередні три роки (2014-2016) у розмірі 3764 гривні, тривалість страхового стажу, а також вартість одного року трудового стажу, який зменшується з 1,35% до 1% у формулі визначення коефіцієнта трудового стажу. Так, розмір пенсії за віком розраховується у такому порядку:
Розмір пенсії = Сз х Ікз х Кс
Сз – розмір середньої зарплати в Україні за три роки перед зверненням за призначенням пенсії.
Ікз – індивідуальний коефіцієнт заробітної плати. Він обчислюється, як співвідношення розміру отримуваної персональної зарплати особи по відношенню до середньої зарплати, з якої сплачувалися внески до ПФУ (інформацію про таку зарплату можна отримати у будь-якому відділенні Пенсійного фонду).
Кс – коефіцієнт трудового стажу, що визначається за формулою, яка включає тривалість місяців роботи особи та величину оцінки одного року страхового стажу (у розрахунку на місяць). Нині величина оцінки одного року трудового стажу становить 1,35%, а з 1 січня 2018 року цей показник становитиме 1%.
При цьому не передбачається осучаснення спеціальних пенсій (для державних службовців, нардепів, прокурорів тощо). Нове призначення таких пенсій припиняється, за виключенням тих осіб, які придбали необхідний стаж для призначення такого виду пенсій до 1 травня 2016 року. Згідно зі законопроектом, передбачається автоматичне перерахування цих пенсій на загальних підставах, якщо розмір їхніх пенсій у такому випадку буде вищим.
За словами міністра соцполітики Андрія Реви, пенсійна реформа впроваджує надбавки до пенсії, якщо людина продовжує працювати після досягнення пенсійного віку. Так, за перший рік роботи після виходу на пенсію передбачається шестивідсоткова щорічна надбавка. А якщо людина працює уже більше п'яти років після виходу на пенсію, то за кожний понад рік, у тому числі ці п'ять, буде нараховуватися 9%.
Вихід на пенсію та страховий стаж
За пропозицією уряду, з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли 65-річного віку, мінімальний розмір пенсії за віком, за наявності у чоловіків 35, а у жінок – 30 років страхового стажу, встановлять у розмірі 40% мінімальної заробітної плати, визначеної законом. При цьому розмір пенсії не повинен бути меншим від прожиткового мінімуму осіб, які втратили працездатність.
Також до законопроекту врахували поправку щодо можливості виходу на пенсію незалежно від віку при наявності 40 років стажу роботи. При цьому для виходу на пенсію в 60 років потрібно буде мати мінімум 25 років страхового стажу. При стажі від 15 до 25 років на пенсію можна буде вийти в 63 роки, при стажі не менше 15 років – до 65 років. Водночас люди, в яких немає страхового стажу, зможуть претендувати на соціальну допомогу при досягненні 63 років. Обсяг допомоги буде визначатися виходячи з рівня доходів сім'ї пенсіонера.
Нові правила передбачають вихід на пенсію підприємцям, для яких до страхового стажу зараховуватимуться ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування: з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року, що підтверджуються довідкою про реєстрацію як суб'єкта підприємницької діяльності; З 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року – за умови сплати страхових внесків незалежно від сплаченого розміру.
До законопроекту внесли та підтримали поправку щодо зарахування до страхового стажу навчання у вишах. Зокрема, поправкою передбачається запровадження страхування всіх студентів, які навчатимуться на бюджеті з 1 січня 2018 року. Якщо особа навчалась у вищому навчальному закладі після 1 січня 2004 року, то такий період може бути зарахований до стажу тільки за умови сплати внесків, не менших ніж мінімальний страховий внесок за кожний місяць навчання. А періоди навчання у вищих навчальних закладах до 1 січня 2004 року повністю зараховуються до страхового стажу на умовах, що діяли до 1 січня 2004 року (на підставі диплому про закінчення навчального закладу та без будь-якої вимоги щодо сплати внесків).
Накопичувальна пенсійна система
Пенсійна реформа також передбачає запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування з 1 січня 2019 року, хоча раніше Андрій Рева прогнозував, що впровадження накопичувального рівня пенсійної системи почнеться у 2021 році. При цьому ще 1 січня в Україні набув чинності закон "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", яким вводиться накопичувальна пенсійна система. Солідарна система при цьому зберігається.
Накопичувальна система стосується людей, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та яким на дату запровадження перерахування страхових внесків до Накопичувального фонду виповнилося не більш як 35 років та які сплачують внески, або внески сплачуються за них у накопичувальну систему пенсійного страхування. Очікується, що до 2022 року відсоток відрахувань до накопичувального фонду повинен скласти близько 7%. При збереженні разом з накопичувальною, ще й солідарної пенсійної системи, деяким людям доведеться відраховувати спочатку на 2%, а пізніше на 7% більше пенсійних виплат.
Скорочення переліку пільговиків
Законопроект передбачає суттєве скорочення переліку категорій осіб, які матимуть право на достроковий вихід на пенсію. На дострокову пенсію зможуть вийти ті, хто працює у шкідливих умовах праці за Списком 1 і Списком 2, де люди значно погіршують стан свого здоров'я. Також, за словами Реви, до цього переліку мають потрапити військовослужбовці, які матимуть право на пенсію за вислугою років.
При цьому запроваджується підвищений тариф єдиного соціального внеску 37% та 29% замість 22% за осіб, зайнятих на роботах відповідно за списками пільгових категорій професій.
Поки Уряд думає над змінами до законопроекту, у МВФ продовжують наголошувати, що затвердження пенсійної реформи є однією з ключових умов надання Україні п'ятого траншу.
При цьому до проекту бюджету-2018 уже включили видатки, зокрема, на пенсійну реформу, яка може потребувати у наступному році додаткових 40 мільярдів гривень.