Україна та Білорусь є найважливішими цілями для російської пропаганди – звіт Гаазького Центру стратегічних досліджень

22 Квітня 2015, 11:49

Серед низки країн пострадянського простору Україна та Білорусь становлять найперспективнішу цільову аудиторію для російських пропагандистських медіа. Про це йдеться у нещодавно оприлюдненому звіті Гаазького Центру стратегічних досліджень.

Одним з основних факторів розпалювання конфлікту в Україні є асиметричне подання інформації, зокрема використання пропаганди. Такі засоби масової інформації як RT (колишній Russia Today) і Sputnik News, які ведуть трансляцію в низці країн і багатьма мовами, є життєво важливим елементом російської пропагандистської машини. Зростання популярності цих організацій і їх часом суперечливі повідомлення лише посилюють підозри, що Росія може провадити приховані операції, як це сталося в Україні, і в інших державах, які колись входили до складу СРСР”, – йдеться у звіті.

Експерти Гаазького Центру стратегічних досліджень зазначають, що своєю анти-Західною риторикою та повідомленнями, які викривлюють дійсність, зазначені ЗМІ шкодять фундаментальним цінностям — зокрема, свободі слова, правам людини та демократії — в країнах, що належать до так званої “російської орбіти”.

У своєму звіті фахівці акцентують увагу на чотирьох країнах — Україні, Латвії, Молдові та Білорусі. У звіті згадані держави порівнюють за такими показниками, як демографічна ситуація, економічний розвиток, рівень розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та володіння мовами. Зокрема, в документі наводять дані про кількість громадян (у відсотках — ред.), які володіють російською та англійською мовами.

Відповідно до звіту, Україна та Білорусь можуть становити найперспективнішу цільову аудиторію для пропагандистських медіа, зважаючи на розмір цих країн та кількість населення.

Крім того, використання російської мови є помітно вищим у Білорусі, ніж в інших країнах. Латвія, по суті є меншою, має найбільший ВВП на душу населення і відповідає європейським стандартам за рівнем освіти населення та розвитку інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ — ред.)”, – зазначають в документі.

Також експерти наголосили, що Молдова відстає від решти трьох країн, зважаючи на низький рівень урбанізації, розвитку ІКТ та рівнем освіти населення.

Окремий розділ дослідники присвятили медіасфері в зазначених країнах, наголосивши, що протягом тривалого часу українські ЗМІ належали до одних із найбільш прогресивних на пострадянському просторі. Разом з тим, з початком кризи рік тому ситуація дещо змінилася і наразі експерти стверджують про “кризу свободи” в Україні.

Незважаючи на плюралістичну систему українського медіапростору, ЗМІ залишаються залежними від політичного та бізнесового впливу, що виключає повну прозорість. П'ять великих медіа холдингів — Inter Media, Ukrainian Media Holding, 1+1 Media, StarLightMedia та Media Group Ukraine — належать конкуруючим приватним фінансовим групам, і є контрольованими українськими “олігархами”. Для прикладу, сам президент Петро Порошенко є власником впливового новинного каналу — 5-й канал”, – йдеться у звіті.

Разом з тим експерти наголошують, що в Україні також існують і розвиваються незалежні ЗМІ .

Низка ЗМІ в Україні вже проштовхують незалежну або критичну лінію, наприклад, газети “День”, “Дзеркало тижня” і “Комментарии”, інтернет-сайт “Українська правда”, журнал “Український тиждень”, телеканал TVi. Варто зауважити, що в 2013 році інтернет-телеканал Hromadske.TV розпочав мовлення в Україні, як спільна ініціатива низки журналістів щодо забезпечення об'єктивної неупередженої інформації про події в країні”, – зазначили в документі.

Нагадаємо, раніше екс-журналістка Russia Today заявляла, що російські ЗМІ не зацікавлені в тому, щоб говорити правду. За її словами, атмосфера на каналі Russia Today сформована таким чином, що ненависть до Америки винагороджується.

Читайте також: Майже третина відеосюжетів Russia Today стосується ситуації в Україні – дослідження