Великодні побажання 2012 року

13 Квітня 2012, 15:59

Бог  воплотився від Пресвятої Діви Марії  в особі Ісуса Христа: Він  проголошував Слово Боже, революціонував панівний у той час  світогляд, в обмін за срібняки  Його  зрадив Юда, а  Пилат засудив  на страту через розп’яття,  на вимогу юрби. Цій події передували переможний в’їзд Ісуса в Єрусалим, після чого Ісус усамітнився в Гетсиманському саду і станув сам-на-сам із Богом-Отцем, тоді він, як Боголюдина,  ужахнувся від  видіння  чаші  майбутніх страждань. Але Христос  погодився, щоб сталася не Його власна воля, –  а воля Отця. Він  узяв на себе фізичні катування і муки приниження, щоб учні й Божий люд нарешті повірили в Нього й намагалися установити Царство Боже на землі.  

Willy Fries (1907-1980) –Passion: Засуджений,між Церквою і державою.

Окликом на хресті «Отче, звершилося!» закінчується земний шлях Ісуса й починається дорога спасіння людського роду. Ісус, як переможець смерті, відкрив для нас ворота у вічне життя і забезпечив усім людям доброї волі спасіння. Христос залишив нам у вічний спадок свій хрест та Церкву, яка  супроводжує людство на історичному шляху до спасіння у святості і стала невичерпним джерелом величної християнської цивілізації.

У ХХ столітті Україна також пережила  свою національну Голгофу. Не раз вона зазнавала зради, пережила нелюдські катування,  включно до геноциду Голодомором, були – й  досі тривають –  намагання позбавити українців їхньої національної гідності з метою їх повної ліквідації чи асиміляції в чуже середовище. І все це стало можливим за умов агресивної дехристиянізації.

Але скорбна, проте нескорена Україна зазнала також почуттів радості й  духовного воскресіння. З тривалого катакомбного  існування воскресла  Українська Церква Володимирового хрещення  – УГКЦ й УПЦ у формі УАПЦ та УПЦ КП, відродилися громади протестантських конфесій.  Столітні визвольні змагання увінчалися політичним воскресінням Державності України, яку ми нині реалізуємо як суверенний, соборний і народноправний суб’єкт. Але Великдень – це не звичайне, щорічне обрядове свято тільки для побожних вір’ян. Він торкається усіх клітин нашої душі та шарів свідомості. Християнська віра –  це не блаженне самозадоволення, це – активна постава, бо  її послідовників, християн, зазвичай  пізнають за ділами  їхніми. Так казав засновник християнської спільноти – воскреслий Ісус.

Нині вся наша увага й турбота звернена теж до суспільних питань. Людина ж за своєю природою не індивідуаліст, вона – суспільна істота.  Державні справи не можуть не цікавити громадян-християн. Основний закон держави і свобода віросповідання дають нам широкий  простір до самоорганізації  громадянського і,-  що не менш важливо,-  громадського суспільства. Цим простором свободи  покликані користуватися насамперед миряни з власного покликання та внаслідок розуміння своєї місії, яка виповнює ті потреби суспільства, які неспроможний задовольнити державний апарат. Тим паче апарат, заражений людськими пороками.

Виборена державність і релігійна свобода є водночас викликом для всіх релігійно-світоглядних спільнот, в тому й для членів ОУН,  і їхніх численних прибічників, вони  – як віруючі миряни – покликані активно вибудувати нову спільноту. Світоглядно-моральна основа успішної демократії в Україні не виникає сама собою, нібито автоматично та раз і на завжди: вона постійно піддається різним небезпекам, її роздирають гострі суперечності й вона може втрачати на міцності, тому вона приречена до постійного оновлення.

Вільна й секуляризована держава, а в нас вона носить ще й рани агресивного безбожництва, існує та живе від передумов, яких держава не спроможна сама гарантувати. Відповідають за ці передумови головно культурні сили суспільства, насамперед релігійні та світоглядні спільноти. Релігія – це моральний цемент демократичного суспільства. Протягом століть нашої бездержавності Церква й християнська релігія були тими чинниками,  які зберігали й  визначали національну ідентичність українців, були живильним грунтом її духовної та матеріальної культури.

Релігія й Церква залишаються в Україні та  у діяспорі світового українства ключовим суспільним і державотворним елементом, продуктивним  началом соціального капіталу в державі. Вона – релігія –  стимулює суспільну інтеграцію, загоює рани  тривалого поневолення. Демократична й правова Україна потребує активної участі і творчого вкладу мирян, які черпають енергію на суспільну працю з джерела віри, надії, любові та особистої жертви.

Такі думки надихають нас у цей Великодній час, коли розіп’ятий людьми Ісус воскрес силою свого Божества, відтаквознісся нанебой сидить у славі праворуч від Отця.  Христос залишив  нам духовний заповіт і Церкву, яка почерез моральний авторитет мирян  покликана оздоровити й освятити суспільство, побудувати мирне й справедливе духовне, культурне й соціяльно-економічне життя у країні.  Вибори до національного парламенту,  до якого ми  готуємося з метою ґрунтовно змінити політичну владу в нашій країні на перспективнішу й спрямовану не  на вибіркове, а на загальне національне добро, нехай проходять під знаком заповітів воскреслого Христа. Користуючись свободою вибору та правом обирати своїх представників у владі, орієнтуймося не лише на матеріяльні, а передусім на етичні цінності кандидатів у слуги народу.

Бажаємо усім вам, яким не байдужа  доля вашої родини і Батьківщини, світлого празника Христового воскресіння, непохитної віри в краще завтра та  оптимістичної надії  на перемогу  Добра, Правди й Справедливості над злом й силами лукавих світу цього.

Христос воскрес! Воістину воскрес!  Воскресне й Україна!

 

Київ, 12 квітня 2012.           Андрій Гайдамаха – Голова Головної Ради ОУН

Позначки: